8 Reacties

4 maanden geleden

Babys zijn heel prikkelgevoelig, en ik weet nog van mijn eerste dat als je prikkelvolle dagen hebt gehad (zoals dagjes weg, of veel bezoek gehad of wat dan ook) dat je dat soms echt dagenlang af moet kopen. Al die prikkels en indrukken moeten verwerkt worden, en dat zorgt dat ze moeilijk in slaap komen en moeilijker slaapcyclussen aan elkaar kunnen verbinden, waardoor ze s nachts of overdag korter slapen. Mijn 1e zoontje was hier heel gevoelig voor, deze situatie klinkt voor mij dus heel bekend.😅

4 maanden geleden

Reactie op Marenne

Babys zijn heel prikkelgevoelig, en ik weet nog van mijn eerste dat als je ...
Ja wij proberen haar dagen ook zo rustig mogelijk te houden. Vandaag is ze eigenlijk bijna niet eens wakker geweest voor mijn gevoel.. Ik nam haar om 07.00u mee naar beneden vanochtend omdat ze dus niet verder wilde slapen. Beneden viel ze dus direct in slaap tot 09.00u (haar volgende fles). Vervolgens na die fles was het even spelen in de box en viel ze weer in slaap voor 1,5 uur ongeveer. Toen tummy time enzo met haar gedaan en rond 12.00u de fles op haar kamertje en haar op bed geprobeerd te leggen (overdag doet ze dus geen dutjes in bed en wij zijn dit nu iedere dag tussen de middag aan het proberen). Ineens viel ze rond 13.15 in slaap in haar bedje (dus wel uur bezig geweest) en sliep ze tot 15.00u (normaal ALS ze in haar bed overdag slaapt is dit max 30 min). Toen om 15.00u weer een fles gegeven en toen viel ze meteen bij mij in slaap. En sliep ze zelfs door haar volgende fles heen, dus ongeveer 3,5 uur lang). Dat ze bij mij in slaap viel in de bank is al weeeken geleden. Toen 18.30u werd ze wakker en fles gegeven. Toen weer heel even in de box gespeeld en sliep ze weer meteen. Een uur voor haar laatste fles (van 21.30) werd ze wakker en hebben we geprobeerd haar wakker te houden omdat ze dus al erg veel geslapen had. Aan het einde werd ze wel moe en zijn we naar boven gegaan en hebben we het avond ritueel gedaan wat we altijd doen. Maar net als vandaag vraag ik me dan dus af: slaapt zij te veel of als nog te weinig ? In mijn ogen veel. Maar ja, blijkbaar heeft ze het nodig en ik ga haar niet wakker houden. Maar wel als gevolg dat ze dus ‘s nachts ineens vaker komt heb ik het idee, terwijl ze normaal al weken doorsliep. 😂

4 maanden geleden

Klinkt alsof jullie een hele goede slaper hebben en al een heel mooi ritme. Helaas zal je merken dat baby's nogal eens het ritme omgooien, voor heel veel verschillende redenen: nieuwe ontwikkelingen, ziekte, tanden, slaapregressies, ... Of gewoon zomaar, zonder echte reden. Ik raad je aan om je niet te druk te maken om de reden waarom, want waarschijnlijk ga je dit nog een aantal keer meemaken. Het beste wat je op zo'n momenten kan doen is het slaapritueel zo veel mogelijk hetzelfde houden en zoeken naar manieren om om te gaan met de verandering. Hoe ik het lees doen jullie dat al, dus dat komt vast wel weer goed. 'Het is een fase' 😉

4 maanden geleden

Reactie op MomOfTwo94

Klinkt alsof jullie een hele goede slaper hebben en al een heel mooi ritme. ...
Dus de kans dat ze bijv volgende week ineens weer wel haar oude ritme terug heeft zit er wel in? Of kan het zijn dat ze nu ineens maanden wel een moeilijke slaper wordt ?

4 maanden geleden

Reactie op MomOfTwo94

Klinkt alsof jullie een hele goede slaper hebben en al een heel mooi ritme. ...
Ik maak me alleen zo druk omdat ik over 3 weken weer ga werken en zo bang ben dat ze dan ineens de nachten moeilijk gaat worden. Ik merk nu al hoe emotioneel ik op een dag als vandaag ben als ik een keer nog minder slaap heb dan normaal 😅

4 maanden geleden

Oooooh ZO herkenbaar! Wij zitten opeens hier ook middenin! En snappen er ook niks van. Zo goed geslapen altijd, van 22.15 tot 3.30. En opeens had ie 2 dagen dat ie om 20.00 uur in slaap viel, (de nacht slaap) en om 1.30 kwam, 3.00, 5.00, en 6.30. En toen 1 avond weer zijn normale ritueel zoals gewend dus dachten nu ist over maar nee! Nu weer om 22.15 maar dan komt ie wel weer om 1.30 en 3.00 ipv 3.30/4.00 en blijft tot de ochtend onrustig. Wil dan alleen bij mij in bed aan de borst verder slapen. Slaapregessie kan nog niet want hij is nog te jong daarvoor... Ik heb me ook suf gezocht op internet wat het kon zijn. Ook overdag opeens totaal geen ritme meer in het slaapjes/voeden. Ook borst drinken allemaal moeilijk doen. Maakt me soms zelfs wel wat onzeker! Want ritme probeer ik toch wel aan te houden van, wakker voeden schone luier boertje spelen knuffelen en weer slapen. Maar hij is soms zooo lang wakker! Of wordt wakker maar nog geen voeding willen. Ik was van plan om morgen CB even te bellen. Heb geen tips, maar volg je forum zeker even! Ben benieuwd...... Jullie ook succes!!!:)

4 maanden geleden

Reactie op KleineFreek24

Ik maak me alleen zo druk omdat ik over 3 weken weer ga werken en zo bang b ...
Ik begrijp het helemaal hoor! Ik was bij onze oudste net hetzelfde, alleen had hij het eerste jaar alleen maar slechte nachten. Je gaat zo zoeken naar redenen en mogelijke oplossingen... Wij hebben zelfs een keer na een goede nacht bij oma opgezocht in welke windrichting hij daar geslapen had en hier thuis zijn bedje in dezelfde richting gedraaid. 🫣 Helaas valt niet te voorspellen hoe ze gaan slapen. Maar als ze zo vroeg al zo goed slaapt, lijkt mij dat je gewoon een goede slaper hebt. En is de kans groot dat het inderdaad even de indrukken verwerken is van jullie paar dagen weg, zoals Marenne zegt. Onze zoon had dit namelijk ook heel erg.

4 maanden geleden

Reactie op katrien1995

Oooooh ZO herkenbaar! Wij zitten opeens hier ook middenin! En snappen er oo ...
Ahh irritant / frustrerend hè! Aan de ene kant denk ik: ik mag niet klagen, want wij hebben altijd een hele goede slaper in de nacht gehad en je hebt kindjes die gewoon 4 x of vaker per nacht komen. Maar aan de andere kant vind ik het wel frustrerend omdat ik dit dus helemaal niet van haar ken en echt helemaal gesloopt daardoor ben. Heb ook een traumatische bevalling gehad die ik nog totaal niet verwerkt heb. Dus ik merk dat ik dan na zo’n nacht op een dag als vandaag weer zo emotioneel ben omdat ik gewoon zo moe ben en dan ineens weer de bevalling volledig terug komt.