Hi mama’s,
Ik heb momenteel een dochtertje van 2 maanden (9 weken) waarbij het slaapritme ‘s avonds / ‘s nachts ineens echt volledig anders is.
Wij hebben eigenlijk echt nooit problemen gehad met slapen ‘s avonds / in de nacht. De eerste weken (tot ongeveer 5 a 6 weken) was de laatste fles rond 23.30/00.00u en kwam ze rond 03.00 weer en dan rond 06.00 / 07.00u. Ze sliep toen nog in een wieg naast mij.
Rond de 6 weken zijn we haar over gaan leggen in haar eigen ledikant, naast ons bed nog steeds (dus niet in eigen kamertje). Ineens sloeg ze de fles van 03.00u over vanaf de eerste nacht in haar ledikant en sliep ze van 23.30 tot +/- 05.00u. En dan kon je haar de fles geven en weer terug leggen en sliep ze tot 08.00u.
Eigenlijk omdat het zo goed ging hebben wij haar na een week in haar eigen kamertje gelegd en ze deed het nog steeds super!
Vorige week waren wij een paar daagjes weg en hoe bang ik was voor een nieuwe omgeving EN dat ze in een camping bedje moest, deed ze het onwijs goed. Ze sliep van 22.00 tot 09.00/09.45u door 2 nachten lang.
De laatste (3e) nacht kwam ze ineens weer rond 03.00u, 06.00u en 09.00u.
Nu zijn wij weer 2 nachten thuis en ze komt weer inderdaad 03.00 en 06.00u en slaapt dan zelfs daarna maar tot 07.00u. Ze wordt dus na een uur in de ochtend weer wakker en gaat hard huilen. Je probeert van alles, maar slapen doet ze echt niet meer in bed. Dus dan om 07.00u maar met haar naar beneden, waarnaar ze gewoon in je armen direct in slaapt valt in de bank…
Hoe kan dit alles ineens zo veranderd zijn? Hoort dit bij de leeftijd? Slaapt ze overdag te veel, of misschien juist te weinig?
Ook het in slaap brengen is ineens heel lastig. Normaal viel ze tijdens de fles al in slaap waardoor je haar meteen over kon leggen. Nu ben je soms 20 min aan het wiegen en net sliep ze zelfs dan niet. Terwijl ze super moe was.
Uiteindelijk heb ik haar toch wakker weggelegd en is ze zelf in slaap gevallen. Maar jeetje..
Herkennen mama’s hier hun kindje van tussen de 2 en 3 maanden in?
P.s. wij hebben het avond ritueel altijd het zelfde gehouden, ook die paar nachtjes weg.