7 Reacties

vorige week

Mijn dochter gebruikte haar speen op dezelfde manier. Wel altijd hulp nodig met inslapen helaas, maar dat terzijde. Mijn moeder had laten zien dat ze haar knuffeltje had gewassen die bij hun ligt en ze was in een goede bui. Spontaan zei ik dat oma ook op haar speentje past, dat ik die niet had. Dit was voor haar overdag slaapje.. na een hoop gekwebbel over die speen viel ze uiteindelijk in slaap (let wel: Mijn dochter praat al in volzinnen en begrijpt precies wat ik zeg). Ik heb het toen gewoon doorgezet. Ze heeft er denk ik zou 3 dagen om gevraagd en af en toe wat huilen of lastiger inslapen, maar daarna geheel ervan af. Denk dat je het beste zelf kan aanvoelen voor je kindje wat het beste is. Dat ze enigsinds begrijpt waarom het speentje weg is, is denk ik wel handig.

vorige week

Toen mijn oudste zoontje zo oud was heb ik gevraagd of hij de speen wou weggooien in de prullenbak. Dat heeft hij gedaan en daarna heeft hij er niet slechter om geslapen. Wel vroeg hij er even naar maar dan konden we zeggen dat hij ze zelf had weggegooid. Hij had ook alleen nog maar een speen bij het slapen. De jongste heeft nooit een speentje gewild dus ik heb alleen de ervaring met de oudste

vorige week

Onze dochter gebruikte de speen ook overdag. Onze bedoeling was om het af te gaan bouwen naar alleen op bed, maar dit pakte we ongepland door naar helemaal geen speen. Ze vroeg er ook niet om. Ook bij ons kwam dit bovenop nieuwe dingen zoals verhuizen, overstap naar eigen kamer, een nieuw bed en doorkomende tandjes. Dus dat hoeft niet perse van invloed te zijn.

vorige week

Persoonlijk zou ik ermee wachten, dat zijn wel veel veranderingen bij elkaar en dan kan zo'n speentje net een extra troost zijn in de nacht. Als ze hem zo weinig gebruikt kan het ook weinig kwaad, dus ik zou voor comfort gaan 馃檭. Als ze iets ouder zijn is het ook makkelijker uitleggen misschien.

vorige week

Wij zitten in exact dezelfde situatie, eind april onze tweede. Ik heb ervoor gekozen om ermee te wachten. Hij ziet dadelijk ook een speen bij de baby dus dan wordt het waarschijnlijk moeilijk. Bij ons gebruikt hij hem ook echt alleen in bed / met inslapen. Wat we wel doen is inderdaad nu al over naar een nieuw (peuter)bed, en iedere dag op het potje zitten om eraan te wennen.

5 dagen geleden

Ergens denk ik waarom zou je het afleren. Als ze hem zo weinig gebruikt. Fijne troost snachts als de speen er even is. Helemaal als er straks grote veranderingen voor haar zijn. Onze meid heeft de speen sws met inslapen, maar ook als ze snachts wakker wordt valt ze met speen weer zelfstandig in slaap. Overdag ook in de auto, wandelwagen en als ze niet fit is. Laten dit voorlopig lekker zo met ook een 2e kindje op komst.

17 uur geleden

Het advies is stoppen voor ze 2 zijn ivm gebit. Hier hadden we hetzelfde dilemma. Er is altijd een reden om het niet te doen, zeg maar. Daardoor had ons kindje uiteindelijk tot haar 4de een speen en de drempel om hem weg te doen wordt alleen maar hoger is mijn ervaring. Hier was ik echt zenuwachtig voor het afbouwen. Maar uiteindelijk was het 3 dagen moeilijk en ging het eigenlijk daarna prima. Met de kennis van nu zou ik gewoon met 1,5 jaar hebben afgebouwd. Je moet er even doorheen en hoe langer je wacht hoe meer schade aan de tanden.