8 Reacties

2 maanden geleden

Ik zou dit aan ze vragen. Die van ons sabbelt soms op zijn vingers, een speentje sabbelt hij op als hij wil slapen en dan na een paar keer zuigen valt hij in slaap. Misschien dat ze het daarvoor nodig vinden?

2 maanden geleden

Onrust op de opvang kan bij een baby heel goed de zuigbehoefte vergroten. Dat is vaak hoe ze zichzelf kalmeren, dus best logisch dat ze die behoefte thuis minder hebben. Ik denk niet dat ze stiekem een speen aangeboden hebben. Maar ik kan me wel voorstellen dat als de baby erg onrustig is, het best frustrerend kan zijn als ze geen speen aan mogen bieden. Je hebt als leidster immers meerdere babies tegelijk te verzorgen, dus een kindje op een andere manier troosten is soms lastig. Als er 3 liggen te huilen heb je niet genoeg armen om ze allemaal te wiegen of te knuffelen. (Ik werk zelf op de opvang.) Of je de speen wel of niet wil gebruiken is natuurlijk aan jullie. Maar begrijp wel dat haar behoefte aan een speen buitenshuis hoger kan zijn, plus dat een leidster niet zoveel vrijheid heeft om zich lang te focussen op het geruststellen of in slaap helpen van 1 kindje. Gaat je kindje pas heel kort naar de opvang? Want dan kun je best verwachten dat de zuigbehoefte daar rap af zal nemen, omdat ze nu gewoon nog even moet wennen aan de nieuwe omgeving en de drukte daar. Alles gaat toch anders dan thuis. Ik zou het speentje wel weglaten als dat volgens jullie niet meer nodig is, maar wel nog even rustig met hen bespreken wat thuis goed werkt voor haar. En hou er rekening mee dat wat thuis goed werkt, op de opvang soms helemaal niet werkt. 😆 Maar ja, heel eerlijk, ookal snap ik hun frustratie, dit is wel een dagelijks onderdeel van het vak. 😅

2 maanden geleden

Ze geven aan dat het in slapen moeilijker ging dus dan hebben ze geen speen gegeven want ze geven aan dat het waarschijnlijk dan makkelijker gaat. Leidsters overleggen dingen met ouders eerst voordat ze het bij hun toepassen. Als jullie geen speen willen, dan krijgt ze dat heus niet maar weet wel dat kinderen ergens anders hun veiligheid etc. meer nodig hebben dus een speen of knuffel etc.

2 maanden geleden

Dankjewel voor jullie reacties en het meedenken. Ze is pas voor de derde keer gegaan inderdaad! Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de leidsters super lastig is als ze geen speentje mogen geven bij een huilende baby’tje en ze zal daar wel meer en langer huilen dan thuis. En inderdaad, laat ik er ook voor mijn eigen rust gewoon vanuit gaan dat ze overleggen met ons voordat ze hem geven. Weet alleen niet zo goed wat ik nu moet doen want thuis werkt zonder beter en die dag in de week op de opvang werkt met misschien beter… Zou dat niet te ingewikkeld worden voor haar?

2 maanden geleden

Reactie op VlijtigeKrokus040766

Dankjewel voor jullie reacties en het meedenken. Ze is pas voor de derde ke ...
Ik zal nu volhouden zonder speen. Het is sowieso wennen voor je kindje, met of zonder speen. Misschien vast knuffeltje meegeven? Misschien nachtje bij jou leggen zodat ze jouw geur kan ruiken als ze daar is. Goed communiceren en evt. Vertellen hoe jullie haat troosten. Voor beide partijen is het wennen aan elkaar en dus even zoeken

2 maanden geleden

Even een korte vraag gerelateerd aan de speen. Mijn zoontje gaat over 2 weken naar de opvang maar gebruikt thuis geen speen of doekje of wat dan ook. Hij pakt hem niet aan, sabbelt vaak op eigen handjes/vingers. Hij is wel graag bij ons en laat zich makkelijk sussen door hem gewoon vast te houden. Wat is nou wijsheid als hij zo naar de opvang gaat? Ben bang dat hij daar niet op z'n gemak is en dan niet te sussen is.

2 maanden geleden

Reactie op VlijtigeKrokus040766

Dankjewel voor jullie reacties en het meedenken. Ze is pas voor de derde ke ...
Het is denk ik juist ingewikkeld als je het 1 dag in de week wel nog doet. Ze zit nu echt nog in de wenfase bij de opvang, geef dat wat tijd. Ook met speen moeten ze daar doorheen. Komt goed! 😀

één maand geleden

Reactie op Laura1908

Even een korte vraag gerelateerd aan de speen. Mijn zoontje gaat over 2 wek ...
Voor de opvang heb je echt geen speen nodig hoor. Het ene kindje heeft die wel de ander niet. Mijn zoontje heeft ook geen speen. Die moeten ze ook echt even dragen als hij getroost moet worden.