68 Reacties

2 maanden geleden

Wij laten niet huilen, zeker niet als ze nog zo klein zijn. Dat snappen ze nu helemaal nog niet. Een speen geeft je kindje troost. Als je die nu al wil weghalen, zou ik je baby wel even op een andere manier troosten...

2 maanden geleden

Reactie op MomOfTwo94

Wij laten niet huilen, zeker niet als ze nog zo klein zijn. Dat snappen ze ...
Nee snap ik maar ze moeten soms toch even in slaap komen. Maar de speen valt zo vaak uit. Wordt vervelend.

2 maanden geleden

Reactie op hellobaby2021

Nee snap ik maar ze moeten soms toch even in slaap komen. Maar de speen val ...
Ze moeten inderdaad wel de kans krijgen om in slaap te vallen. Alleen vind ik persoonlijk dat huilen daar niet bij hoort. Zelf val ik ook niet graag huilend in slaap... Maar ik weet ook dat elk kindje anders is en dat elke ouder doet wat zij/hij denkt dat het beste is. 😉 Ikzelf blijf erbij om de speen terug te geven tot ze goed slaapt. Daarna moet ik ook nog wel eens terug en dat is soms inderdaad vervelend. Daarom wacht ik vol ongeduld op het moment dat ze dingen kan grijpen (hopelijk over een paar weken) en dan gaan we meteen veel oefenen op zelf de speen nemen.

2 maanden geleden

Reactie op MomOfTwo94

Ze moeten inderdaad wel de kans krijgen om in slaap te vallen. Alleen vind ...
Dan kan ze dus ook zelf de speen eruit halen🤭 dat doet de mijne en boos dat ze daarna is

2 maanden geleden

Reactie op Mama valkenswaard

Dan kan ze dus ook zelf de speen eruit halen🤭 dat doet de mijne en boos da ...
Hier idd ook ja! Zit er ook over te denken hem weg te halen want hij tuft hem vaak uit en kokhalst maar heeft hem wel nodig met in slaap vallen.... moeilijk!

2 maanden geleden

Reactie op Mama valkenswaard

Dan kan ze dus ook zelf de speen eruit halen🤭 dat doet de mijne en boos da ...
Ohja zo'n periode heeft onze oudste ook gehad, ze kunnen zichzelf toch ook zo tegenwerken he 🤣

2 maanden geleden

Mijn zoon gebruikt ook een speentje, is het niet handiger dat ze een speen gebruiken ipv dat ze opeens leren te duimen ofzo? Omdat het later makkelijker is om afstand te nemen van een speen. Heb zo t gevoel als ik zijn speen afleer dat hij dan gaat leren duimen

2 maanden geleden

Hier hetzelfde verhaal. Bijna 12 weken en wordt ‘s nachts soms ieder uur wakker voor zijn fopspeen… Wij gaan een poging doen om de fopspeen weg te nemen… Zal effe lastig zijn, maar hopelijk daarna terug betere nachten (tot 10 weken sliep ie 5 à 6u door ‘s nachts zonder speentje dus weten dat ie het kan). Er zijn ook veel kindjes die nooit een fopspeentje nemen en die geraken ook getroost + hun zuigbehoefte geraakt ook vervult, dus het proberen waard 💪🏻

2 maanden geleden

Reactie op HanneDH1995

Hier hetzelfde verhaal. Bijna 12 weken en wordt ‘s nachts soms ieder uur wa ...
Of ze hebben gewoon minder zuigbehoefte en jou kindje op dit moment veel? Ik doen waar jou kindje behoefte aan heeft, doorslapen gaat in fases.

2 maanden geleden

Hier zijn zij sonds zaterdag de speen aan het proberen weglaten. Donchter toen 11+1 week oud. Zat en zon 1 slaapje waar haar speen nog nodig was (avondslaapje, standaard wat moeilijker) maar maandag en dinsdag zijn beide gelukt zonder speen. En bovendien slaapt ze sindsdien veeel beter. Dat was ook een van de redenen dat we waren begonnen afbouwen. Ze sliep steeds korter en korter omdat ze nood had aan haar speentje. Nu leert ze zelf inslaap vallen en daardoor kan ze ook veel betere connecties maken. We merken ook dat ze soms gewoon nood heeft om even een tweetal min te huilen net voor ze inslaap valt om zo even te ontladen. Bovendien ligt ze wel al een tijdje niet meer ingebakerd zodat ze wel via sabbelen op haar vuisjtes zelf troost kan zoeken. In combinatie met haar wakkertijd goed in de gaten te houden is het ons dus echt vlot gelukt. Dit is bij onze eerste dochter trouwens ook vergelijkbaar gegaan en zij is nu anderhalf en een perfecte slaper zonder enig hulpmiddel en op 1 duimdagje na heeft ze nooit geduimd. Mag het wel even zeggen vind ik, maar ik ben trots op mezelf, men man en men twee meisjes dat ze dit zo goed doen 😍🥳

2 maanden geleden

Reactie op Yref

Hier zijn zij sonds zaterdag de speen aan het proberen weglaten. Donchter t ...
Wat fijn dat dit zo goed gaat! Ik wil het eigenlijk ook. Zoontje is nu bijna 16 weken, maar de ganse nacht die rot speen aan het terug duwen. Alleen, eind van de middag is hij vaak echt jengelig en moe en dan geef ik dus ook vaak het speentje en dan vindt hij het wel heel fijn dus ik twijfel zo! Had jullie kindje de speen alleen met slapen? Of ook wel eens als hij moe was?

2 maanden geleden

Ik ben ook he-le-maal klaar met die speen. In de nacht heeft ze hem vrijwel niet. Soms met het uitstellen van voeding, maar ik gok dat hij dan ook snel weer uitvalt. Maar overdag de dutjes worden voor m'n gevoel alsmaar korter doordat ze het speentje nodig heeft 😮‍💨 Ze vindt het wel heel fijn met inslapen, maar ontspant d'r mond zodra ze slaapt. En wanneer ze dan d'r hoofd draait valt dat verrekte ding er weer uit en wordt ze wakker. Met m'n oudste dochter vond ik het al een onding, nu nog steeds 🫠 Maar tegelijkertijd is het ook een fijne manier van rust/troost bieden. Dus ik twijfel wel heel erg 😵‍💫

2 maanden geleden

Reactie op Yref

Hier zijn zij sonds zaterdag de speen aan het proberen weglaten. Donchter t ...
Wat goed. Ik twijfel zo erg maar ik zwicht zo snel. Als ze dan gaat huilen stop ik 'm alweer terug. En hoelang laat je ze huilen hé. Zo lastig.. want eigenlijk wil je dat niet.

2 maanden geleden

Reactie op Wilmaxx

Wat fijn dat dit zo goed gaat! Ik wil het eigenlijk ook. Zoontje is nu bijn ...
Ons meisje had bijne uitsluitend haar speentje voor te slapen (sinds 7weken oud in haar bedje) wanneer ze moe wordt doen we haar naar bed.

2 maanden geleden

Hi, hier zijn we op dag 3 zonder speen. Zoontje is nu 15 weken en las dat je voor de 4 maanden de speen nog redelijk gemakkelijk uit het systeem kan halen. Ik was het ook zat telkens de speen terug te stoppen en op te staan aangezien hij op zijn eigen kamer slaapt. Verder taalde hij al niet naar de speen dus dacht laten we het proberen. Hij krijgt flesvoeding en sabbelt lekker op speeltjes/knuffeltje. Zijn cold turkey gestopt en ook niet meer gezwicht. Gaat goed, overdag geen gemist ook bij in slaap vallen maar eventjes wat gejengel en sabbel geluiden. Soms sabbelt hij op zijn vuistjes en anders het knuffeldoekje dat ik in de plaats van de speen heb geïntroduceerd. Wij laten hem niet huilen, wel luister ik eerst of het geen gejengel is dan wacht ik soms even doordat ik naar zijn kamertje ga. Succes!

2 maanden geleden

Reactie op hellobaby2021

Wat goed. Ik twijfel zo erg maar ik zwicht zo snel. Als ze dan gaat huilen ...
Ik snap dat het horen huilen vaak niet fijn is. Maar naar mijn gevoel herken je zel verschillen in huiltjes, echt moe, honger of gewoon wat ontlading. We laten haar dus wel even huilen, zeker als we weten dat het geen honger is en dat ze eig gwn moe is en wil slapen. Als ze echt een keer overstuur begint te worden gaan we haar uiteraard troosten maar ipv een speentje te geven troosten we haar nu vooral door haar even op te pakken en liefde te geven en dan rustig terug in bedje te leggen. Als je twijfelt, gewoon proberen, terug kan je altijd nog.

2 maanden geleden

Na weer een gevecht met de speen tijdens het inslapen vandaag (haalt heel de tijd zijn speen eruit met zijn handen en wordt dan boos dat de speen weg is), toch besloten vanaf morgen cold turkey te stoppen. In de nacht is het namelijk hetzelfde verhaal en ik trek het niet meer om hier elke nacht zo lang mee bezig te zijn. Was het een kwestie van teruggeven en doorslapen dan was het anders, maar dit is gewoon niet grappig meer…

2 maanden geleden

Reactie op Yref

Ik snap dat het horen huilen vaak niet fijn is. Maar naar mijn gevoel herke ...
Ik heb het geprobeerd maar ze blijft overstuur. Ze heeft nog steeds zuigbehoefte. Ik probeer het later nog weleens. Vind het zonde als ze niet in slaap kan vallen hierdoor.

2 maanden geleden

Mijn 1e was ook een echt spenenkind. Had de speen nodig om in te slapen, en ook s nachts om zn slaapcyclussen te koppelen. Gevolg; ik mocht er elke nacht meermaals uit om de speen te geven. Aantal keer geprobeerd te stoppen maar ik vond het huilen zo zielig dat ik elke keer toch weer toegaf. Uiteindelijk een jaar lang slaaptekort daardoor. (Hij weigerde s nachts zelf de speen te pakken). Na zn 1e verjaardag was ik het zo spuugzat dat we cold turkey gestopt zijn en het volhielden, ondanks de tranen. Na 3 dagen was hij de speen ontwend en WAT EEN VERADEMING. Ik kon weer slapen. 🥲 Mijn 2e heeft weinig behoefte aan de speen. Alleen bij het in slaap komen. Als hij onrustig wordt tijdens de nacht stopt hij zn duimpje in zn mond en dat geeft hem genoeg rust om zelf weer verder te slapen. Daardoor zijn mijn nachten zoveel beter dan bij de 1e. Achteraf had ik bij de 1e veel eerder moeten stoppen met die speen. Ik was ook bang dat hij zou gaan duimen, maar nu weet ik eigelijk niet waarom ik daar toen zo huiverig voor was. Ook duimen is prima af te leren; ik was zelf een onwijs duimkind en weigerde te stoppen, heb het binnen no time afgeleerd met bitterspray. Maar dat was een uitzondering want de meeate kinderen stoppen er vanzelf mee. Het is nu misschien nog wat vroeg om te stoppen, maar tussen de 6 en 12 maanden wordt de speen echt een gewoonte. Dan wordt afleren ook moeilijker. Ik zou het nog niet al te veel forceren als je merkt dat ze er echt nog behoefte aan heeft, maar zodra je merkt dat het gewoonte wordt ipv echte zuigbehoefte zou ik zelf adviseren om er echt mee te stoppen. Je eigen nachtrust is ook belangrijk, en uiteindelijk heeft een kindje er ook het meest aan als ze zichzelf leren reguleren (met hulp van papa en mama natuurlijk) in plaats van die afhankelijkheid aan een speen. Succes in ieder geval!

2 maanden geleden

Reactie op Marenne

Mijn 1e was ook een echt spenenkind. Had de speen nodig om in te slapen, en ...
Ik blijf het proberen maar als ze overstuur blijven ondanks dat je ze pakt en troost heeft het m.i. nog geen zin. Ging je kindje dan niet krijsen? Kan dat niet aan horen..