21 Reacties
één maand geleden
Heb je al geprobeerd om de kolf halverwege nog een keer op de beginstand te zetten om opnieuw een toeschietreflex op te wekken?
Daarnaast is 150 ml voor bv best veel volgens mij. Ken je de formule van la leche league waarmee je de hoeveelheid melk voor in de fles kunt berekenen? https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
één maand geleden
Ik heb echt precies hetzelfde! Ik heb zelf een kindje wat zo zwaar is, dat hij buiten de curve valt, dus hij drinkt nogal veel. Ik kolf zelf 4 keer om het bij te houden. 's ochtends na zijn live voeding. In ieder geval 3 kwartier voor ik weg moet. Dan 2 x onder werktijd en dan nog een keer rond 22:00. Hij slaapt vaak vanaf 7 uur ergens. Dit kan ook 8 uur of 9 uur zijn, maar om 10 uur komt hij nooit meer dus dan kan ik mooi kolven. Ik zeg wel mooi, maar het is best zwaar. Op werk krijg ik helaas niet meer tijd dan ik nu heb, dus dat is erg jammer. Ik heb ook dat ik de ene keer meer kolf dan de andere keer. Ik leef ook voornamelijk uit de vriezer. Soms moet ik wat dingen bij elkaar sprokkelen, maar zolang het lukt, ben ik blij. Ik kolf trouwens elke avond om 10 uur, ook op niet werkdagen. Zo blijft mijn productie een beetje op pijl.
één maand geleden
Ik kolf op de dagen dat hij niet naar de opvang is vaak 1 uur na de ochtend voeding of als hij op bed ligt een keer. Op die manier krijg ik per week toch 1 a 2 voedingen extra en mijn productie lijkt ook iets op te hogen zo en op de opvang dagen kan ik daardoor ook steeds meer kolven lijkt het
één maand geleden
Hier ook een dochter van 16 wekenen begin aankomende woensdag met werken en merk nu al dat ik moeite heb om alle hoeveel heden bij elkaar te krijgen met kolven. Ik werk drie dagen en wil de ochtenden dat ik niet werk ook 1x extra kolven zodat ik dat extra kan gebruiken op de dagen dat ik werk. Ook heb ik in de ochtend meer dus makkelijker te kolven.
één maand geleden
Hoeveel minuten kolf je per keer? Het is namelijk dat je in de ochtend een grotere hoeveelheid kolft dan in de middagen doordat prolactine met name in de nacht veel geproduceerd wordt.
Mij lukt het ook niet om in de middag voldoende te kolven, maar dit wordt gecompenseerd met de ochtend. Dus in totaal wel voldoende.
Kun je de ochtend langer kolven? Evt een extra toeschietreflex opwekken tussendoor? En je zou nog de dagen dat je niet werkt na de eerste ochtendvoeding kunnen kolven om zo aan te kunnen vullen.
één maand geleden
Ik had hetzelfde!
Probeer powerkolven! 20 min kolven,10 min rust, 10 min kolven, 10 min rust en dan weer 10 min kolven. Dit geeft je borsten een seintje om meer melk te maken. En wat hierboven word gezegd de eerste kolfsessie van de dag krijg je het meeste melk de rest van de dag word het minder.
Wat belangrijk is dat je je kolf lang genoeg erop houd om je borsten ‘ leeg’ te maken. Lege borsten geven een beter seintje om meer melk te maken dan halfvolle borsten.
Ik kolf 15-20 min om de 3 uur. In de ochtend geef ik hem gewoon borst en als ik terug thuis ben krijgt hij meestal nog 1 fles en daarna gewoon borst. Ik heb ook wat extra in de vriezer mocht het niet genoeg zijn.
één maand geleden
Wordt je dochter therapeutisch gevoed en gebruik je een kleine speenmaat? Ik vind zelf 150ml best veel namelijk! Mijn dochter drinkt met 18 weken, zal nu zo'n 7+kg zijn, 80-100ml per keer. Hieronder werd ook al verwezen naar de website van lll en de formule.
Ik zou daar eerst naar kijken ipv je opbrengst verhogen, je wilt ook geen overproductie creëren.
En ik weet dat je elk kindje niet niet kan vergelijk natuurlijk. Ik kolf zelf 3x op werkdagen 150, 100 en 100 ml en heb daar genoeg aan. Dus de hoeveelheden die je in principe kolft vind ik niet gek weinig!
Mocht je wel wat meer achter de hand willen hebben, kolf dan na de 1e ochtend voeding nog ff (5miniten) af. Dat brengt het meeste op en creëren je geen overproductie mee.
één maand geleden
Ik zit ook op 150ml per keer, op basis van zijn gewicht en aantal voedingen op een dag. Dus een herkenbare hoeveelheid. En een herkenbare stressfactor, het kolven op werk. Ik heb nu warmtecompressen, even kort in de magnetron en dan in je bh. Masseer er dan even kort bij en hierdoor stroomt het in ieder geval beter. En ik merk dat ik met de hand nog best wat na kan kolven als het apparaat niets meer lijkt te doen. Tot slot vind ik dit een fijne podcast: Borstvoeding en werk, wat kan er? | Myrte van Lonkhuijsen. Ik gebruik haar meditatie nu ook, zodat ik een ritueel heb.
één maand geleden
Ik kreeg als tip van een vriendin om tijdens het kolven foto’s/filmpje van je kindje te kijken
één maand geleden
Tip: volg het webinair “borstvoeding en de kinderopvang” van Teddy Roorda. Ik had precies dit “probleem” wat dus helemaal geen probleem is: wat jij kolft is gewoon wat je mee moet geven bij de opvang. Alleen zij gaan vaak uit van de (veel te grote) hoeveelheden die vanuit de kunstvoeding worden geadviseerd. Daardoor is ineens bijna elke borstvoedende moeder bang dat ze te weinig melk produceren. Daarnaast is je baby op de opvang natuurlijk niet de hele dag bij jou en moet hij/zij de aandacht delen. Het “ja ze is zo onrustig en drinkt de fles zo snel leeg” is ook altijd iets wat je snel te horen krijgt. Ik heb een tijdje wel braaf mijn halve vriezervoorraad meegeven en ben daarmee gestopt: ik geef nu gewoon mee wat ik ook kolf op een werkdag. Want het “ja hij was onrustig en dronk zijn fles meteen leeg en kwam snel weer met dorst” hoorde in ongeacht de hoeveelheden die ik meegaf. + hou een flesje van 150/180 ml maar eens voor het lijfje van je baby: dat is echt heel veel. Maar echt de tip: check Teddy Roorda, haar webinair kost 8 euro, maar op haar instagram deelt ze ook gratis allerlei tips. Ze was lactatiekundige bij het Erasmuc mc en dus ook zeker een betrouwbare bron
één maand geleden
Weet niet of je 1 of 2 borsten per keer geeft als je voedt, maar bij mij helpt het heel erg om op de momenten dat de productie hoog is (ochtend vooral) een hakaa op m'n andere borst te zetten. Daarmee krijg ik er vaak 80-100 ml uit. Ik red het namelijk ook niet met kolven op werk, maar hiermee wel!
één maand geleden
Lieve dames geen stress ;)
Je geeft mee wat je kolft en dat is helemaal prima. Check het webinar van teddy Roorda over moedermelk op de opvang, erg interessant!
één maand geleden
Reactie op sannejacobssanne
Tip: volg het webinair “borstvoeding en de kinderopvang” van Teddy Roorda. ...
Hoe zit dat dan precies met dat je mee geeft wat je kolft? Kolven levert toch altijd minder op dan wat een kindje drinkt?
Ik hou LLL's hoeveelheden aan en kolf altijd na de ochtendvoeding nog wat af voor een voorraadje en eventuele te korten. En soms extra op de dagen dat ik veel melk voel.
één maand geleden
Ik kolf precies hetzelfde, en mijn kindje krijgt ook flessen van 150 ml. Ik kolf soms net wel de hoeveelheid, en soms een week ook niet. Ik probeer dan 1x in de ochtend na de voeding op mijn vrije dag na te kolven. Dan vul ik het ermee aan en heb ik genoeg. Maar als ik een keer op flesjes van 130 of 140 kom, doe ik dat tegenwoordig ook gewoon meegeven. Het komt niet zo nauw en hij drinkt toch niet altijd dezelfde hoeveelheid. Ik merk dat ik hierdoor ook minder stress heb. Dan maar een weekje iets minder. En de volgende week weer iets meer. Bij mij werkt het om ananas te eten en kokoswater te drinken. Daarmee produceer ik net iets meer.
één maand geleden
- foto's of filmpjes kijken van je kindje tijdens kolven
- tijdens voeden op je andere borst een lekschaal of collector zetten
- afwisselen met een handkolf, heeft bij mij echt wonderen gedaan
- oxytocine neusspray via huisarts
- niet met werk bezig zijn tijdens kolven, desnoods een muziekje oid opzetten als je omgevingsgeluid hoort wat je afleidt
- mij helpt (vermoed ik) ook om mijn borstschild een beetje op te warmen
- andere maat schild proberen
- de tijd nemen, niet ff snel tussendoor kolven maar er echt voor gaan zitten