25 Reacties

één maand geleden

He je enig idee wat de reden is dat je productie omlaag is gegaan? Sprong 4/slaapregressie?

één maand geleden

*foutje met spellingcorrectie; en gaan opwerkingen moet en gaan powerkolven zijn

één maand geleden

Ik heb zelf bv gegeven en ik weet dat veel aanleggen en veel kolven zou moeten helpen. Maar dan moeten de omstandigheden ook goed zijn. Dus krijg jij genoeg vitamines binnen om te produceren. Daar gaat die namelijk ook vaak op mis. Helemaal als ze nu grotere hoeveelheden gaan drinken.

één maand geleden

Reactie op Maaike1810

He je enig idee wat de reden is dat je productie omlaag is gegaan? Sprong 4 ...
Ik zou het niet weten, ze zit nu wel in sprong 4 en een slaapregressie (die de ene dag beter gaat dan de andere). We merken nu wel dat met de voeding via de fles ze wel beter slaapt (gisteren maar 2 keer in de nacht gekomen en zowel gisteren als vandaag dutjes van 2 uur en nu al zeker een uur en in haar cosleeper, waar ze met de borstvoeding niet in de cosleeper sliep maar enkel op mij of in de draagzak en dat waren dan slaapjes van, met veel geluk 30-40 minuten).

één maand geleden

Reactie op Lindv

Ik zou het niet weten, ze zit nu wel in sprong 4 en een slaapregressie (die ...
Ja en ze gaat nu flink wat voeding nodig hebben dus ik zou echt gaan bijvoeden. Onze dochter is van 150 cc over naar 180 cc op alle voedingen nu...je wilt ze ook echt niet te kort geven in deze belangrijke fase. Ja bv is stuk sneller verteerd dus ze zal zeker nu iets beter kunnen gaan op fles tenzij je natuurlijk goede vette melk hebt...maar zoals ik het lees loop je al soort van 3-0 achter omdat je minder produceert. Bij minging de kwaliteit ook omlaag daardoor. Dus minder vette melk.

één maand geleden

Het kan zijn dat ze meer wilt drinken omdat dit een periode is dat er veel ontwikkelingen plaats vinden, dat vraagt energie! Mijn dochter had ook rond de 4-6 maanden dat ze daalde in de curve, dit blijkt vaker te zijn bij babys die borstvoeding krijgen omdat die net wat anders groeien/aankomen dan babys die kunstvoeding krijgen, en die grafieken maken daar geen onderscheid in. Je zou kunnen proberen direct na elke voeding te kolven ipv na een half uur, misschien maakt dat wel een verschil. Verder ook zorgen dat je genoeg eet en drinkt, want je hebt natuurlijk grondstoffen nodig om überhaupt de melk te kunnen maken,en er moet genoeg voor jezelf overblijven. Lekker veel knuffelen met evt huid op huid kan ook helpen vanwege de hormonen die dan vrij komen. Genoeg slapen en stress verminderen helpen ook, maarja dat is vaak toch wat moeilijker om te bereiken als je een kindje hebt 🙈. Ik weet niet of ze ook altijd beide borsten helemaal leeg drinkt, maar als dat niet zo is zou je ook tijdens het voeden de andere kant kunnen kolven. Vaak kolf je dan ook makkelijker omdat je ook je kindje bij je hebt liggen. Vooral in de nacht en ochtend zou dat misschien kunnen helpen, dan maak je vaak ook meer aan. En mocht er langer tussen zitten in de nacht zou je dan ook kunnen kolven, dat je elke 2-3 uur je borsten leegt, schijnt ook goed te helpen met productie. Sorry voor chaotische bericht, probeer even alles te bedenken wat ik weet 🫣

één maand geleden

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en leef ontzettend met je mee. Ik heb contact gehad met lactatiekundige. Slik ook boezemvriendjes. Kreeg advies powerkolven 1.5 uur na ochtendvoeding (dus tussen twee voedingen in) en 3 ‘borsten’ geven ipv normaliter 2. Ook huid op huid contact momenten inbouwen.

één maand geleden

Powerkolven heeft pas na 2-3 dagen effect.

één maand geleden

Onze dochter is nu 4.5 maand en rond de 4 maanden had ik echt een flinke dip qua productie. Had toen ook het idee dat ze niet genoeg melk kreeg. Na zo'n 1.5-2 weken was dat opeens over. Nu is ze weer tevreden en heb ik meer dan genoeg melk. Alleen met een collector zit ik al op zo'n 300-400 ml per 24 uur wat ik extra opvang. Kolven hoeft voor nu niet eens meer voor wat voorraad. Dus ik hoop dat het bij jou ook weer wat beter wordt. Verder hielp het bij mij om te kolven terwijl dochter dronk, dan heb ik een veel betere tsr dan wanneer ik gewoon kolf. Wellicht zou je dat nog kunnen proberen? En hoe zit het verder met jouw voeding? Eet en drink je genoeg? En probeer je niet te druk te maken, stress verlaagd de productie alleen maar. Ik probeerde daarom in m'n achterhoofd te houden dat te weinig productie niet meteen betekent dat je geen borstvoeding meer kan geven. Hooguit dat je zult moeten aanvullen met kv, maar je kindje krijgt dan nog steeds wel een deel borstvoeding. Dat gaf mij in ieder geval wat rust. En hopelijk is dat niet eens nodig.

één maand geleden

Hoeveel voeding in de fles geef je? Is dat gekolfde melk? Een paar berichtjes naar beneden staat iets over 180 per fles, maar de meeste bvkindjes hebben niet zoveel nodig. Ze zullen het wel opdrinken, maar drinken dat waarschijnlijk nooit aan de borst. Hoeveel kolf je nu op een dag? En hoevaak kolf je dan? En hoelang hou je dit al schema aan? :) Denk je er ook om dat je kindje zo teveel kan wennen aan de fles, dus ik zou zeker aanraden, om als het lukt, je kindje ook nog aan te leggen I know, het vraagt allemaal superveel van je, maar het gaat je lukken! ❤️

één maand geleden

Reactie op Nathaliiieee

Het kan zijn dat ze meer wilt drinken omdat dit een periode is dat er veel ...
Helemaal eens met deze reactie! Kijk eens naar de groeicurve van de WHO. Deze is meer gericht op borstvoeding. Verder klinkt dit voor mij als de 4-maandendip. LLL Vlaanderen heeft er recent een post over gemaakt op instagram: https://www.instagram.com/p/C90JyeuIoHQ/?igsh=MWthd3RvazlhMTcxaA== Ze hebben ook verschillende posts over het verhogen van je productie. Succes!

één maand geleden

Reactie op sophie1998

Hoeveel voeding in de fles geef je? Is dat gekolfde melk? Een paar berichtj ...
Bedankt voor je berichtje 🫶🏻 Ik geef op verzoek voeding in 24 uur heeft ze 8 flesjes, gemiddeld 120 cc, op, dit is (wanneer ik voldoende heb) gekolfde melk en daar vul ik eventueel aan met kunstvoeding. Ik heb nu 550 cc gekolfd en dan kolf ik 6 keer waarvan 2 keer powerkolven. Dit schema hou ik nu 3 dagen aan (daarvoor kolfde ik een half uur na de borstvoeding af). Goed dat je het zegt over het live voeden, vandaag heb ik dat ook wel weer even gedaan :).

één maand geleden

Reactie op Lindv

Bedankt voor je berichtje 🫶🏻 Ik geef op verzoek voeding in 24 uur heeft z ...
Lijkt me een prima hoeveelheid, je kan het nog even narekenen met de formule van LLL aan de hand van hoeveel ze weegt, maar 120ml is iig geen absurde hoeveelheid :) 6 keer per dag is alleen niet heel veel, je geeft zelf al aan dat je kindje 8 keer drinkt. Misschien valt daar nog wat te halen? Bijvoorbeeld 8 keer. Ik snap dat het met powerkolven erbij veel is, maar 2 keer kort extra helpt dan ook weer! Ik denk dat je op de goede weg bent en dat het nu een kwestie is van even volhouden, nog een paar daagjes! Hoe ging de live voeding? Al beter dan eerst

één maand geleden

Wat voor mij vaak helpt is kokoswater, ik zat een keer in een stress volle periode, en toen liep mn productie best wel een beetje terug of kreeg ik geen goeie tsr. Toen heb ik kokoswater gedronken en toen werden me borsten weer erg vol en kreeg ik weer een goeie toe schiet reflex. Waar het zelfs 3 straaltjes spoot. Wat me ook hielp was veel water drinken. Voor, tijdens of na elke voeding een glas water. Probeer ook veel vocht uit fruit te halen. Dat is namelijk ‘levend water’ oftewel h3o en dat neemt je lichaam beter op dan gewoon water. Neem bijvoorbeeld watermeloen of kokoswater of andere fruiten met veel vocht. Bepaalde mensen zeggen dat kokoswater een fabel is. Maar voor mij werkt het echt goed. Ik probeer wel 3x per week een glas kokoswater te drinken.

één maand geleden

Reactie op chelliebellie

Wat voor mij vaak helpt is kokoswater, ik zat een keer in een stress volle ...
Ik krijg kokoswater niet weg vindt het zo goor 😂 Maar idd fruit met veel vocht helpt vaak wel.

één maand geleden

Reactie op chelliebellie

Wat voor mij vaak helpt is kokoswater, ik zat een keer in een stress volle ...
Bedankt voor de tip! Ga zo de direct even naar de winkel voor kokoswater. Wie weet werkt het bij mij ook.

één maand geleden

Reactie op sophie1998

Lijkt me een prima hoeveelheid, je kan het nog even narekenen met de formul ...
Bedankt voor je berichtje, vandaag ga ik dan 8 keer proberen in te bouwen (en dan 2 powerkolven, 3 van 10 minuten en 3 van 20 minuten, of zou ik ze allemaal 20 minuten moeten doen of is 10 minuten juist voldoende voor allemaal?). Live voeden gaat goed als het gaat om drinken en aanhappen, alleen komt ze vrij snel erna ( 1 uur) alweer voor voeding.

één maand geleden

Reactie op Lindv

Bedankt voor de tip! Ga zo de direct even naar de winkel voor kokoswater. W ...
Je kan ook iso drink proberen (van die sportdrank flesjes). Kokoswater werkt vanwege de elektrolyten die er in zitten en je daardoor beter vocht vasthoudt (wat natuurlijk nodig is om melk te maken). In van die sport drankjes zitten meer elektrolyten en zijn stuk goedkoper 🫣. Beide zijn daarvoor goed maar dacht noem ook een alternatief!

één maand geleden

Reactie op Lindv

Bedankt voor je berichtje, vandaag ga ik dan 8 keer proberen in te bouwen ( ...
Mag ik even zeggen dat ik vind dat je super goed bezig bent. Diep respect voor wat je allemaal voor je kindje over hebt. Ik merk in mijn omgeving vaak dat mensen het niet begrijpen als je zo je best doet borstvoeding te blijven geven. Ik merk daarom dat ik ook veel support voel door te lezen hoe toegewijd je bent. Super mom! Al moeten we natuuuurlijk ook aan onszelf blijven denken, maar je snapt vast hoe ik dit bedoel. :)

één maand geleden

Reactie op Badkamer

Mag ik even zeggen dat ik vind dat je super goed bezig bent. Diep respect v ...
Volledig mee eens ! Ik vind sowieso voor elke mama die bv heeft diepe respect. Ik wist niet dat het zo intens is... Ik ben blij dat ik 4 maanden mijn dochter bv heb mogen geven toen was ik wel helemaal op. Dus nog meer respect voor jou dat je doorgaat en wederom alles op alles zet om dit te geven. 🥰