26 Reacties

2 jaar geleden

Mijn gynaecoloog zei dat er zalf voor is. Bij mij zijn ze iets minder geworden dus maak er geen gebruik van. Was ook gewoon bij kruidvat te krijgen dacht ik.

2 jaar geleden

Wat fijn dat je er een topic over opent, heb ook lang zitten twijfelen dat te doen. Ben wel benieuwd naar hoe de klachten zich bij anderen uiten... Ik was al bekend met spataderen op mijn benen, 10 jr geleden al eens laten behandelen. Tijdens mijn eerste zwangerschap (2,5 jr geleden) waren ze wat erger geworden maar weinig extra last van toen. Deze zwangerschap merkte ik al snel dat ze in m'n benen erger werden en ben ik steunkousen tot de knie gaan dragen. Einde eerste trimester begon ik last te krijgen van een beurs gevoel ik mijn vagina. Het duurde een aantal weken voordat ik doorhad dat het vaginale spataderen waren. Inmiddels zie ik de spataderen over mijn bovenbenen omhoog lopen naar mijn lies en heb ik echt een mega bult aan de linkerkant van mijn buitenste schaamlippen en vind ik vooral elk wc-bezoek pijnlijk omdat er dan zoveel druk op komt. Ik heb begin tweede trimester een steunpanty voor zwangeren aangemeten gekregen. Ik had wel het idee dat dat de klachten verminderde maar die panty zat zo oncomfortabel op mijn buik (gevoelige buik, veel harde buiken) dat ik die heb omgeruild voor lange kousen tot de lies. Dat doet wel wat maar nog steeds dat pijnlijke gevoel. De kousen gaan aan de bovenkant wel erg knellen op een dag dat ik veel zit. Veel met de benen omhoog zitten werkt voor mij het beste maar dat lukt maar weinig, straks in verlof lekker rustig aan doen. Ik lees overal dat het over gaat na de bevalling en dat hoop ik van harte, maar als ik kijk hoe de boel er nu bij staat maak ik me toch wel wat zorgen of ik niet tot die paar ga behoren waarbij het niet het geval is. Misschien leuk om elkaar in dit topic ook na de bevalling op de hoogte te houden van het herstel:) Lang verhaal geworden 🙈 Benieuwd naar de ervaringen van anderen:)

2 jaar geleden

Volgens mij heb ik er ook. Maar ik heb er niet echt last van. Voel het alleen een beetje als ik bijvoorbeeld op de fiets gezeten heb. Ook ik ben heel benieuwd hoe de bevalling gaat zo. Voor mijn idee zit dat dan toch een beetje in de weg ofzo 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op Danien

Mijn gynaecoloog zei dat er zalf voor is. Bij mij zijn ze iets minder gewor ...
Curanol heet die zalf

2 jaar geleden

Reactie op Adriana-25

Volgens mij heb ik er ook. Maar ik heb er niet echt last van. Voel het alle ...
Mijn gynaecoloog zei dat je er zeker naar moet laten kijken richting eind zwangerschap, want kan Wat risico's met zich meebrengen

2 jaar geleden

Reactie op Danien

Mijn gynaecoloog zei dat je er zeker naar moet laten kijken richting eind z ...
Hmm, ik ga dan toch nog een keer rondvragen. Mijn verloskundige zei afgelopen week nog dat het niets uitmaakt qua bevalling. Ik had het opgeschreven als aandachtspunt in m'n bevalplan.

2 jaar geleden

Reactie op Rissje89

Hmm, ik ga dan toch nog een keer rondvragen. Mijn verloskundige zei afgelop ...
Mijn gynaecoloog zei dat het problemen kan opleveren als je eventueel een knip o.i.d. nodig heb maar is afhankelijk van hoe ze zitten.

2 jaar geleden

Vervelend zijn die hè! :( Ik heb ze helaas ook sinds ongeveer 20 weken, maar de laatste weken wordt het wel steeds erger (nu 32 weken zwanger). Erg gezwollen en beurs gevoel, soms nu zelfs een beetje jeuk eraan. En een fietszadel zit echt niet meer lekker. Wat bij mij iets helpt is meermaals per dag even liggen, en op advies van de VK normaal ondergoed met daaroverheen een strakke zwangerschapsonderbroek (zo'n Bridget Jones model :p) met daarin een dik maandverband, als een soort compressieverband (ik gebruik de Kotex, dat zwarte pak). En af en toe koelen met een zakje ingevroren appelstroop in een hydrofiel washandje. Ben nu ook begonnen met crème smeren maar nog niet echt het idee dat het veel helpt. VK verzekerde mij ervan dat ze niet kunnen knappen (zo voelt het soms wel!) en geen probleem is voor de bevalling (al kan ik me ook voorstellen dat het niet handig is als erin geknipt wordt, zoals ik hieronder lees, dus ga het ook voor de zekerheid in mijn bevalplan zetten). Ik merk trouwens ook dat de klachten enkele dagen erger blijven als ik bijvoorbeeld een dag veel heb gestaan, gelopen of te weinig heb gelegen. En ik herken me erg in de reacties hieronder; ze zeggen dat het wegtrekt na de bevalling maar ik kan me er nog weinig bij voorstellen..! Fingers crossed voor ons allemaal...

2 jaar geleden

Reactie op Danien

Mijn gynaecoloog zei dat je er zeker naar moet laten kijken richting eind z ...
Ja ik ga het de volgende controle bij de verloskunde ook wel aankaarten

2 jaar geleden

Bij mij geeft het vooral een branderig gevoel als ik lang sta op een dag of op sta. Zo'n zwangerschapsonderbroek gekocht met pijpjes (leek mij fijner omdat het dan niet in de lies snijdt), maar helpt naar mijn idee niet. Beter had ik ze toch gekocht in onderbroekmodel... En het geeft icm een zwangerschapsbroek veel druk op mijn buik waardoor ik weer buikpijn krijgt... Ik ga Kotex wel proberen, want tegendruk geven werkt nog het beste denk ik.

2 jaar geleden

Reactie op Danien

Mijn gynaecoloog zei dat het problemen kan opleveren als je eventueel een k ...
Ah op die manier. Vorige keer zonder schade bevallen, hopelijk nu weer🤞 En ze zitten best wel aan de buitenkant. Fietsen gaat bij mij dus wel gewoon prima (ik fiets niet veel overigens). Ook hier toch weer anders per persoon. 'Fijn' om te lezen dat er meerdere zijn in deze geboortegroep die er last van hebben. Hopelijk over een aantal maanden hier alleen maar berichten dat ze als sneeuw voor de zon verdwenen zijn😇

2 jaar geleden

Hier helaas ook spataderen en regelmatig een beurs gevoel. Ik gebruik er niets voor, weet ook niet zo goed wat zou kunnen helpen. Schrok me dood toen ik het ontdekte. Bij mijn eerste zwangerschap helemaal geen last van gehad. Voelt voor mij nog ongemakkelijk om met de vk te bespreken, maar ga ik na het lezen van deze reacties wel even doen. Ook ivm bespreken bevalplan.

2 jaar geleden

Reactie op CarmenLola

Hier helaas ook spataderen en regelmatig een beurs gevoel. Ik gebruik er ni ...
Bespreek het gerust met de verloskundige die zal het vroeg of laat toch zien. Dit komt bij veel zwangeren voor. Helaas...

2 jaar geleden

Hier ook vaginale spataderen. Op mijn ene schaamlip maar een kleintje, op de andere echt een monster🙈 Ik heb er, afgezien van een wat drukkend gevoel zo nu en dan, (nog) weinig last van. Ik heb het wel even gemeld bij de verloskundige, dan staat het maar genoteerd mocht ik erge klachten krijgen. En verder: bij mijn eerste had ik het ook en toen wel veel klachten, voornamelijk bij staan en lopen, dan gaven die spataderen echt een pijnlijk stekend en drukkend gevoel. En het goede nieuws: ik heb er met de bevalling geen last van gehad en na de bevalling zijn ze héél rap weer weggetrokken.

2 jaar geleden

Reactie op Loenie87

Hier ook vaginale spataderen. Op mijn ene schaamlip maar een kleintje, op d ...
Kijk dit is het nieuws waar je ons allemaal heel blij mee maakt🙌🏼🍾

2 jaar geleden

Vorige week een paar uur op een beurs gelopen en toen had ik veel klachten. Gisteren een halve dag naar een beurs geweest maar deze keer met het super dikke Kotex (donkere pak) maandverband en geen klachten gehad🥳

2 jaar geleden

Reactie op Lucienne 92

Vorige week een paar uur op een beurs gelopen en toen had ik veel klachten. ...
Wat fijn dat dat zo goed hielp!

2 jaar geleden

Reactie op Lucienne 92

Kijk dit is het nieuws waar je ons allemaal heel blij mee maakt🙌🏼🍾
Voor mij hetzelfde. Tijdens de bevalling heb ik er geen last van gehad en na de bevalling waren ze gelukkig zo weer verdwenen.

2 jaar geleden

Ik heb er ook last van sinds een klein maandje. Aan de rechterkant hele dikke opgezette aderen 😕 Ik heb het laten checken en kreeg er niks voor moest alleen in beweging blijven voor de bloedsomloop.

2 jaar geleden

Ik heb dit deze ochtend ontdekt toen ik me wou scheren in het bad met een spiegel!! Ik schrok!!! Binnenin was mijn clit dik , het leek wel een mini piemel!!! Ben het direct beginnen opzoeken ☹️heb er wel geen last van ofzo