30 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Maanlicht
Ik snap niet waarom er zoveel druk ligt op het doorslapen. Vind het ergens ...
Exact dit. En daarnaast is het veel meer geluk dan wijsheid dat je kind doorslaapt. Snap nooit waarom al die focus op slapen, wakkertijden, hoeveelheid voeding etc. Echt vrouwen maken zichzelf helemaal gek door maar te denken dat alle baby’s hetzelfde zijn🙈
2 maanden geleden
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het kunt forceren. Je kind doet het of doet het niet, en met slaapschema’s of een slaapcoach bezorg je jezelf alleen maar frustratie. Onze oudste werd tot haar 1ste verjaardag elke 3 uur wakker en heeft jaren slecht geslapen. Ze is nu bijna 3 en het komt bijna nooit voor dat we er de hele nacht niet uit hoeven. Onze jongste sliep vanaf 4 weken bijna door, en slaapt nu al van 19 tot 7 (wel met 2 korte nachtvoedingen). Zelfde ouders, zelfde aanpak.
Ik weet dat het stom is, maar laat het los. Het is wat het is en het gaat ooit echt wel over.
2 maanden geleden
Ik had het hier toevallig vanochtend met een vriendin over. Wij zijn gezegend met een baby die je vanaf het begin al in bed kan leggen en zelf in slaap valt, in principe slaapt van 7-19 met nog een voeding om 23 waar we haar voor wakker moeten maken. Sinds een week of drie is ze door gaan slapen in de nacht. Bij de oudste hield ik me zo strict aan alle ‘regeltjes’ van slaapcoaches en andere experts. Hij sliep met 3,5 maand door, maar dat was toch echt meer op zijn eigen initiatief dan door alle strakke regels en schema’s. Bij de tweede heb ik het op zijn beloop gelaten, stelde ik me heel erg in op veel nachtvoedingen. Ik vond het zelfs wel fijne momentjes, vooral omdat ik wist dat dit de laatste keer zo intiem samen met een baby was omdat we niet nog een kindje willen. Met 2 maanden vond ze het zelf wel welletjes geweest en tukte ze door. Heel fijn natuurlijk en voel me echt verwend hiermee, maar ook ergens jammer dat ons momentje samen al zo snel wegviel. Het heeft dus twee kanten én het is echt kindafhankelijk en niet te sturen.
Dan nu nog iets praktisch, omdat je daar toch om vroeg: de oudste kwam altijd stipt 3u. Op een gegeven moment merkten we dat hij soms wat later kwam. Daaraan dachten we te merken dat hij er meer aan toe leek te zijn. We hebben dit vanaf dat moment steeds een half uurtje gerekt. Na een week de voeding vooruitschuiven, sliep hij structureel tot in ieder geval 6:00. We zorgden dat hij de meeste voeding overdag binnen kreeg, met een soort ‘tussenvoeding’ rond 18:00 van 90cc, zodat hij net wat voller de nacht in ging. Misschien heb je daar wat aan, misschien ook niet en werkte het voor mijn zoontje wel en voor een ander niet…
2 maanden geleden
Bedankt allemaal voor de reacties! Volgens mij is de kern van het verhaal; op hoop van zegen :) Onze dochter sliep pas vanaf 2 jaar de hele nacht door en dat ging ons op een gegeven moment wel opbreken, vandaar mijn vraag om tips. Ik zou het wel fijn vinden wanneer het nu iets eerder is :) We gaan het wel zien!
2 maanden geleden
Reactie op Maanlicht
Ik snap niet waarom er zoveel druk ligt op het doorslapen. Vind het ergens ...
Dit!!!!! Ik begrijp het ook niet.
2 maanden geleden
Reactie op BDPS
Exact dit. En daarnaast is het veel meer geluk dan wijsheid dat je kind doo ...
En al slaapt een baby door, kan na een paar weken weer anders zijn.