37 Reacties
3 maanden geleden
Onze oudste ging met 16 weken naar de opvang. 3 volle dagen zelfs, ook wij hebben geen andere opvang. Hij heeft het zo leuk gehad daar. Uiteindelijk gingen er ook kindjes van de opvang naar dezelfde basisschool en dat maakte de overgang zoveel makkelijker. Hij is nu 6 en wilt zelfs trouwen met zijn vriendinnetje dat hij kent van de opvang.
Ik vond het toen lastig de eerste dagen en zal het ook met nummer twee (die zal ook 16 weken zijn) weer even lastig vinden maar dat komt echt goed! Belangrijk is dat je iets kiest waar je in de basis je wel goed bij voelt, even los van de moedergevoelens die erbij komen. Of dat nou gastouder of kdv is.
3 maanden geleden
Geen arm kind hoor! Zat goeie opvang. Ze leren er zóveel en genoeg kindjes die er met heel veel plezier naartoe gaan.
Kijk uit dat je er niet zo in blijft staan, je kunt dat gemakkelijk overdragen naar jouw kind! Een goed gevoel krijgen van de opvang is belangrijk, maar het klinkt ook een beetje alsof je je mindset mag veranderen. Of je moet de situatie helemaal zo krijgen dat je toch de opvang niet nodig hebt. ^^
3 maanden geleden
Onze kleine is aankomende zaterdag 13 weken. Afgelopen dinsdag ging hij een ochtend wennen, en gisteren is hij z’n eerste volle dag geweest. Toen ik naar buiten liep heb ik echt wel even tranen in m’n ogen gehad, maar heb mezelf toegesproken met het feit dat ze echt heel lief zijn en echt wel weten wat ze doen! Toen ik hem kwam ophalen kreeg ik meteen de opmerking ‘wat een makkelijk kind!! Eten, slapen, knuffelen, hij vindt alles prima!’🥰 Ze zei ook nog dat hij van iedereen (pm’ers en kids) de meeste aandacht kreeg omdat hij de kleinste is haha.
Hij heeft 2x 3 uur geslapen, flesjes gingen er vlot in en hij ging thuis ook prima slapen ‘s avonds.
Ze gaven daar bij de intake ook nog aan dat hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker het wennen doorgaans is omdat ze die periode van verlatingsangst nog niet gehad hebben. 😄
3 maanden geleden
Wat erg dat jullie kindje voor zoveel uren naar de opvang moet. Iets wat jullie vooraf ook wel hadden kunnen bedenken als jullie beide fulltime werken, en geen vrienden / familie hebben waar je op kan terug vallen. Misschien is minder werken een optie?
3 maanden geleden
Onze oudste ging met 3,5 maand naar de opvang en vond dat best pittig om hem achter te laten, hij was nog zo klein (letterlijk, dysmatuur geboren en was nog niet heeel veel gegroeid). Ik maakte me zorgen om het slapen daar en of het niet te veel prikkels waren voor zo’n kleintje. Uiteindelijk sliep hij daar als een baas en merkte ik bij thuiskomst niets qua prikkelverwerking, dus ik denk dat het niet heel veel meer te verwerken was dan op een reguliere dag thuis waarbij we ook op pad gingen etc.
Hij is nu bijna 2 en heeft geen moment tegenzin gehad om te gaan. Ook met het achterlaten terwijl hij middenin zijn eenkennige fase zat, hebben we nooit problemen gehad. Dat is denk ik echt het voordeel van vroeg beginnen, want het is daar dan ook zo’n veilige omgeving. Daarnaast groeien daar de kindjes met elkaar op en hebben ze heel veel aan elkaar qua ontwikkeling, dus levert het ook veel op dat ze vroeg beginnen. Ook werken ze op de opvang met een strakke dagstructuur, vaak strakker dan hoe je het thuis zou doen dus daar heeft je kindje ook ontzettend veel baat bij.
Onze dochter zal met 3 maanden beginnen op dezelfde opvang, en hoewel ik dat nog steeds even slikken vind, weet ik ook dat ze hier uiteindelijk baat bij zal hebben en dat het echt goed komt.
3 maanden geleden
Reactie op babyboootje
Wat erg dat jullie kindje voor zoveel uren naar de opvang moet. Iets wat ju ...
Ik hoop dat je deze opmerking negeert en vooral meeneemt uit de reacties dat het normaal is om het lastig te vinden maar de kindjes over het algemeen allemaal blij op de opvang zijn en goed worden verzorgd.
3 maanden geleden
Wij waren per ongeluk te vroeg ingedeeld bij de opvang. Dus uiteindelijk ging onze kleine al met 6 weken wennen. We vonden dat ook moeilijk en hebben het daarna ook heel rustig opgebouwd, maar eigenlijk was het vanaf het begin af aan een heel hoede ervaring. Ik heb het gevoel dat hij nog lekkerder slaapt op de opvang dan thuis en gisteren (de kleine is nu 12 weken) kregen we een foto dat hij met een andere baby aan het "spelen" was (in hoeverre ze nu al kunnen spelen natuurlijk). Ik heb echt het gevoel dat we zijn leven verrijken door hem de ervaring van de opvang te geven. Hij komt eigenlijk ook altijd vrolijk terug mee naar huis! En hij lacht ook lief naar de begeleidsters ❤️
Het is even wennen, maar het komt echt goed!
3 maanden geleden
Onze peuter en onze baby gingen beiden rond 8 of 9 weken wennen op de opvang en daarna een hele dag. De peuter gaat op dit moment 2 dagen pw naar de opvang en de baby 1 dag, omdat er voor de andere dag nog een wachtlijst is. Ik moet volgende week weer werken (baby is dan 12 weken) en vang dat tijdelijk op middels ouderschapsverlof, tot ze beide 2 dagen pw naar de opvang kunnen. Daarnaast gaan ze een dag naar mijn ouders, en op vrijdag werken we allebei een halve dag thuis (ik de ochtend, mijn man de middag), ook middels ouderschapsverlof.
Het is heel normaal om het moeilijk te vinden hoor! Na een paar keer wordt het makkelijker. Onze peuter leert heel veel op de opvang, ben blij dat hij gaat. Fulltime is wel veel voor ze denk ik, het zijn wel drukke dagen voor ze. Ik merk dat ze altijd een dagje moeten bijkomen nadat ze bij de opvang geweest zijn. Is een gedeelte ouderschapsverlof nog een optie voor jullie?
3 maanden geleden
Ik kom zelf uit de kinderopvang en sta ook achter de kinderopvang. Wij zitten in een luxe positie, familie wil graag oppassen en wonen dichtbij, maar wij hebben gekozen om haar 2 dagen naar de opvang te doen en 1 dag oppas voor familie ( om de week). Beide werken we straks 4 dagen.
Wat ik ook erg belangrijk vind voor een kind is structuur, dus als jullie baby veel naar de kinderopvang gaat, heeft hij wel structuur, elke week is hetzelfde ingedeeld en is in dezelfde omgeving, met meestal dezelfde mensen.
Wanneer een kind elke dag ergens anders is met andere mensen, vind ik dit onrustiger. (Ene dag bij opa oma, andere dag tante enz.)
Daarnaast leren ze ook veel op de opvang en is het voor een kind een speelparadijs, alles is ingericht voor hen.
Ik ben zelf niet zo voor gastouder, omdat dit maar 1 persoon is in hun eigen huis. Opvang zijn altijd meerdere mensen dus meer sociale controle.
Ik snap dat het aan het begin moeilijk is, zou dit aangeven bij het wennen, die meiden zullen je op je gemak stellen, dat weet ik zeker.
En toen ik op de groep stond, gaf ik als tip als moeder het heel moeilijk vond, laat vader aan het begin brengen😉
Wij zelf beginnen met 7 maanden met de opvang, want ik neem nog ouderschapsverlof op. Snap je gevoel dat ze nog klein zijn, wij hebben de luxe dat het later kan. Maar als het niet anders kan, kan het prima en de pmers weten goed hoe ze ermee om kunnen gaan.
Succes
3 maanden geleden
Reactie op Iris-bloemetje
Ik hoop dat je deze opmerking negeert en vooral meeneemt uit de reacties da ...
Hoe weet je zo zeker dat je baby het naar zijn zijn heeft?
En hoezo mag dat niet gezegt worden. Baby's kosten eenmaal heel veel tijd. Het lijkt me erg lastig om dit te combineren met een fulltime baan. Maar het zal wel aan mij liggen.
3 maanden geleden
Mijn zoontje is vanaf 14 weken gegaan. Die vindt het fantastisch daar. Leren zoveel, heeft echt vriendjes en is dol op de leidsters. Heb m nog nooit huilend daar achter gelaten. Altijd blij om te gaan. Ook als we m weer op komen halen. Mijn dochter gaat nu ook rond die leeftijd. Natuurlijk, even wennen. Maar ik weet dat ze in goede handen is. En ik heb wel gemerkt dat kindjes die op latere leeftijd gaan, het veel moeilijker vinden.
Als je goed gevoel hebt bij de plek en de mensen, zou ik het gewoon doen. Eraf halen kan altijd.
Maar ik zou het echt niet zielig vinden. Tenzij ze 5 dagen gaan. Maar nogmaals, ze leren er zoveel, lekker spelen, andere kindjes. Mijn zoontje vindt het echt heel erg leuk. En wij merken ook hoeveel hij daar leert.
3 maanden geleden
Hier gaat hij vanaf 12 weken. Ik kan niet wachten!! HEERLIJK weer even de handen vrij en m'n eigen tijd indelen. Dochter van nu 2,5 ging ook vanaf 12 weken en dat was helemaal prima, ze vindt het nu super om naar 'school' te gaan.
3 maanden geleden
Reactie op 89Liz
Onze peuter en onze baby gingen beiden rond 8 of 9 weken wennen op de opvan ...
Ja goeie, ouderschapsverlof moet ik nog overleggen op werk maar dit worden sowieso 2 dagen pw, 1 van mij en 1 van mn vriend. Dus dat wordt 3 dagen naar de opvang, op zich te overzien, dus ma di en do naar de opvang. Omg spannend. Aanstaande week wennen en daarna het echte werk. Hij is een superblije baby dus ik hoop dat ie idd daar zijn geluk dan helmaal niet meer op kan. Pfoeeee. Dankjewel!
3 maanden geleden
Hey allemaal!
Superbedankt voor alle lieve reacties! (hoewel ik mij afvraag wat ik precies van te voren had moeten bedenken met geen eigen opvang in de buurt, ben daar wel een paar x van wakker geschrokken😬)
Hoe dan ook, vandaag toch onze baby voor een paar uurtjes naar de opvang gebracht voor onze 1e wendag! Ik huilen bij naar buiten lopen en buiten en verder buiten, maar alles is goed gegaan! Hij vond het vet leuk, hij is de jongste in zijn groep en de begeleidsters vinden hem superlief en zijn zelf ook superlief. Fijne updates in hun app, alleen nog niet echt wat met mijn tijd gedaan, want had geen idee wat😂 Ben echt blij dat ik het toch gedaan heb en eens weer thuis een blije plakbaby knuffel van vet lang🤗🤗🥰
Dank lady's!!