21 Reacties
2 jaar geleden
Wij hebben het samen gedaan. Zeker de eerste periode vonden wij het fijn om bij onze dochter te zijn en samen te wennen aan deze nieuwe situatie. Je hebt ook ouderschapsverlof waardoor je beide een dag thuis kan zijn na je verlof.
2 jaar geleden
De eerste 2 keer heeft mijn partner vakantie gepakt denk dat we het dit keer ook zo doen.
2 jaar geleden
Reactie op Adriana-25
De eerste 2 keer heeft mijn partner vakantie gepakt denk dat we het dit kee ...
Sinds een paar jaar geleden hebben vaders ook recht op zes weken betaald geboorteverlof hoor! Een week volledig betaald en 5 weken 70%. En dan ook nog ouderschapsverlof. (Weet niet hoe oud jullie kindjes zijn, dus ik zeg het gewoon voor het geval dat dit niet zo was vroeger)
2 jaar geleden
Reactie op Mel2807
Eerste keer samen gedaan en dat gaan we nu weer doen. Die eerste weken is a ...
Ja dat klinkt heel leuk, ik denk dat ik dit ook wil doen
2 jaar geleden
Me man was 2 dagen thuis na me bevalling daarna aan werk gegaan
We woonde 3 straten van het werk
Leidinggevende functie in drukke periode
Later 1x in de maand papa dagen opgenomen tot het op was nu combineerd hij Dat met vakantie dagen
2 jaar geleden
Ik vond het heel fijn de 1e 3 maanden samen thuis te zijn. Mijn man heeft dan ook alles meegemaakt en meegeholpen in die begin periode. Ik ben zelf pas na 5 maanden weer gaan werken en toen vond ik het ook prima mijn zoontje weg te brengen naar het kdv. Houd er ook rekening mee hoe ouder het kind, hoe meer kans op verlatingsangst
2 jaar geleden
Zelf ben ik van plan nog minimaal een maand of 2 extra verlof te nemen na de bevallingsverlof. Mijn kind gaat wel met 3,5mnd gewoon naar de opvang. Zo heb ik echt tijd (3 dagen per week) om te herstellen.
Mijn vriend heeft de vorige keer 5weken opgenomen, dat gaat hij nu zeer waarschijnlijk weer doen, helemaal omdat het vast extra vermoeiend gaat zijn omdat het ons tweede kindje is. Kan hij goed een band opbouwen met zijn nieuwste aanwinst en… ik gok dat hij tussendoor ook wat wil klussen in huis 🤷🏼♀️.
2 jaar geleden
Reactie op MamaSann
Die 5 weken is nu 9 weken geworden! Zowel voor moeder als voor vader!
Dit klopt niet helemaal?
Vaders hebben recht op 6 weken ‘geboorteverlof’ waarvan 1 week volledig betaald en 5 weken 70% betaald.
Daarnaast hebben beide ouders recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof (70% door het uwv), waarbij dit alleen geld voor het eerste levensjaar. Alles boven de 9 weken of opgenomen na de 1e verjaardag van het kindje is onbetaald ouderschapsverlof.
2 jaar geleden
Bij ons zoontje heeft mijn man 3 weken opgenomen na de geboorte. Rustig samen opstarten en hij deed in die tijd eigenlijk meer luiers en badjes dan ik dus hij zat er goed in toen hij weer aan de slag ging.
Meteen begonnen met 1 dag verlof per week, dus nog maar 4 dagen werken ook toen ik nog verlof had.
Toen ik weer begon met werken had hij weer 3 weken verlof. Ideaal voor mij, kon ik weer rustig aan werk wennen. Die 1 op 1 tijd is ook wel heel fijn om te hebben vind ik, toch anders dan wanneer je alles met zn 2en doet.
Nu verwachten we een tweeling. Man krijgt dus 6 weken geboorteverlof en 18 weken ouderschapsverlof (9 per kind). Denk dat het best een omschakeling wordt dus denk dat we dit keer 4 of 5 weken doen na de bevalling samen en hij daarna weer aan de slag (hopende dat alles goed gaat en ze met een goede termijn geboren worden..). Als ik dan begin met werken hij weer een week of 3 a 4 vrij.
Vind zelf de combi van samen starten maar ook tijd met kind alleen ideaal. Ook fijn dat hij al zn ouderschapsverlof startte tijdens mijn verlof. Deden vaak iets samen, maar kon op zo'n dag ook gewoon even sporten of iets anders voor mezelf doen.
2 jaar geleden
De eerste weken samen thuis vonden wij bij no. 1 heerlijk. De vader kan er dan ook echt goed in komen, samen met dat en dat hij nu regelmatig hele dagen met haar heeft, kan hij hetzelfde als ik. Klinkt heel vanzelfsprekend, maar is het zeker niet als ik om me heen kijk.
Ik hoefde al heel snel geen lijstjes meer voor hem te maken enzo, alleen helemaal in het begin gedaan vanwege de borstvoeding. Maar verder wist hij heel haar ritme.
Ik heb mijn zwangerschapsverlof aangevuld tot ze 3,5 maand was, toen weer gaan werken. De rest van de dagen verspreid opgenomen voor de eerste verjaardag, de betaalde 9 weken.
2 jaar geleden
Bij de eerste was mijn vriendin (lesbisch stel) 4 weken vrij. Zij werkt altijd al 4 dagen per week en heeft tot ons zoontje 1 werd 3 dagen per week gewerkt.
Wij vonden die 4 weken veel te snel voorbij gaan en ik had het helemaal niet erg gevonden nog iets meer hulp te krijgen. Aangezien we nu met 2 kids zullen zijn, zal ze nu waarschijnlijk 6 weken vrij nemen en daarna mogelijk weer 3 dagen gaan werken (nieuwe baan, dus niet zeker of dit mogelijk is).
Ik ben na mijn 16 weken ook 3 dagen per week gaan werken de eerste 2 maanden (tot 1 januari) en toen naar 4 dagen per week gegaan. Dat werk ik nu nog steeds, al verwacht ik uiteindelijk ooit weer fulltime te moeten gaan werken in mijn functie.