49 Reacties

vorig jaar
Ik moest in mijn vorige zwangerschap ook een suikerdrankjes test omdat mijn moeder diabetes heeft gehad. Was verder allemaal goed en heb daarna gelukkig niet meer gehoeven. In mijn tweede zwangerschap nu wilden ze weer die test doen maar ik heb gezegd dat dat voor mij niet hoeft als de enige reden is dat mijn moeder het heeft gehad. Mocht ik straks te veel aankomen of er zijn andere factoren waardoor ze diabetes vermoeden wil ik best nog een test doen maar niet op voorhand voor de zekerheid. Ik denk dat het een eigen afweging is, maar je mag zeker weigeren en moet niks. Misschien kunnen ze je niet-nuchter testen als je dat minder vervelend vind? Ik zou zeker even je terughoudendheid bespreken met de verloskundige.

vorig jaar
Natuurlijk mag je weigeren. Alleen waarom zou je dat willen? Het gaat om jouw en je kindjes gezondheid. Het is even een paar uur weer afzien, maar daarna ben je er weer vanaf.

vorig jaar
Reactie op Lisa1320
Volgens mij mag je zoiets gewoon weigeren. Alternatieven zijn zelf thuis ee ...
Toevoeging:
Zwangerschapsdiabetes ontwikkel je vaak pas later in de zwangerschap. Dus de waardes die je eerder had zeggen niks over wel of geen zwangerschapsdiabetes. Ik moet zelf ook de ogtt doen en dat mag pas vanaf 24 weken. Daarvoor is de kans groot dat de waardes sowieso prima zullen zijn omdat de diabetes er dan nog niet is.

vorig jaar
Je mag het weigeren, alleen mochten ze er niet naast zitten en je hebt serieus zwangerschapsdiabetes, dan kunnen hier wel echt risico's aanzitten voor je kindje en ik dacht ook de bevalling.
Ik begrijp je ergens wel, maar voor mij zou de gezondheid van mn kindje zwaarder wegen.

vorig jaar
Zelf ga ik in overleg met de verloskundige deze zwangerschap alleen nuchter prikken en als mijn waardes dan goed zijn hoef ik geen suikerdrankje. Ik val in de risicogroep omdat ik PCOS heb, maar ik heb verder geen overgewicht. Mijn 1e zwangerschap de gehele test wel gedaan en daar erg naar van geweest. Nu dus gevraagd of het opnieuw nodig was, vooral omdat ik het zo tegenstrijdig vind; ze geven steeds aan dat je niet te veel suikers moet eten tijdens de zwangerschap en dan gooi ik wel zo’n drankje naar binnen..
Het is je eigen beslissing/afweging die je goed kan bespreken met je verloskundige, is mijn ervaring. Eventueel zou je, zoals al vaker genoemd, dus ook een dagcurve kunnen prikken om wel goed zicht te kunnen houden op je suikerwaardes. Vooral omdat je de vorige keer wel (milde) zwangerschapsdiabetes hebt ontwikkeld.

vorig jaar
Ik heb hem zelf ook geweigerd, vorige zwangerschap en nu weer, dat mag gewoon. Je kunt dan een setje meekrijgen van de verloskundige om je dagcurve zelf te prikken en dat dan door te geven aan haar. Ik wilde het suikerdrankje niet omdat je dan zo lang moet zitten en dat hou ik niet vol met mijn zere scheve stuitje en bekkenpijn.

vorig jaar
Ik heb bij m’n eerste zwangerschap erna moeten overgeven, waardoor ik het deze keer geweigerd had en daardoor een ontbijt glucose test mocht doen. Ik moest nuchter bloedprikken, ontbijten en een uur na mijn ontbijt weer terug om bloed te prikken. Dat was voor hun voldoende! Wellicht kan je dit vragen aan je verloskundige.

vorig jaar
Je mag alles weigeren. Maar waarom zou je dat doen als ik vragen mag? Zwangerschapsdiabetes ontwikkelt zich vaak pas later in de zwangerschap en kan hele ernstige gevolgen hebben voor je kindje en ook voor je bevalling. Niet om je bang te maken, maar ik heb tijdens mijn opleiding een keer een doodgeboren kindje gezien ten gevolge van onbehandelde zwangerschapsdiabetes. Dat is gelukkig zeldzaam maar het kán wel gebeuren. Dat je waardes nu goed zijn zegt niets over de rest van je zwangerschap. Je zou een dagcurve kunnen prikken, echter is die soms minder betrouwbaar omdat mensen dan ineens die dag gaan letten op wat ze eten. Ik zou het overleggen met je verloskundige. Persoonlijk zou ik zo’n relatieve eenvoudige en simpele test wel over hebben voor de gezondheid van mijn kindje

vorig jaar
Het is voor je eigen gezondheid en de gezondheid van je baby.
Mijn baby is ook geprikt 2 dagen lang na de geboorte. terwijl ondanks mijn zwangerschaps diabetes was zij veel te klein. Maar het is voor onze gezondheid. Dus zou niet weigeren meid. Je moet t beste willen voor jezelf en jou kind. Ze doen t niet om je te pesten.

vorig jaar
Ik heb ook een eerste negatieve suikertest gehad en moet in week 28 ook weer. Heb er ook geen zin in maar ik doe het toch wel. Als je weigert is het je eigen keus maar moet je de risicos ook voor lief nemen.

vorig jaar
Hé ik zit hier met hetzelfde dilemma maar ik heb gekozen om deze test met 28 weken gewoon niet te doen. Ik heb nog zo’n glucose meter thuis liggen en als ik het zelf niet vertrouw prik ik gewoon even maar tot op heden hier ook geen noodzaak of behoefte naar. Je bent gewoon vrij om dit te “weigeren”. Het is een advies en geen verplichting!

vorig jaar
Reactie op AMYdZ
Hé ik zit hier met hetzelfde dilemma maar ik heb gekozen om deze test met 2 ...
Wat fijn om te lezen dat jij er hetzelfde in staat. Ik heb zelf ook zo’n glucose meter dus waar nodig kan ik dat thuis ook gewoon doen. Vind het idee zoveel suiker binnen te krijgen voor de kleine ook niet fijn. 1x tot daar aan toe maar 2x binnen 10 weken is echt wel veel..

vorig jaar
Hoi, hier een groot eerste kindje gehad nergens last van gehad tijdens de zwangerschap btw. Nu krijg ik ook extra groei echo’s en een Suikertest. Ik vind het wat overdreven maar doe het maar gwn :p mijn zoontje moest btw ook drie keer geprikt worden na de geboorte in zijn hiel vanwege zijn gewricht (4390) gelukkig hier geen blauwe hiel of een baby die er overstuur van raakte

vorig jaar
Reactie op Daniqueb3
Wat fijn om te lezen dat jij er hetzelfde in staat. Ik heb zelf ook zo’n gl ...
Als je 2 blikjes cola drinkt krijg je dezelfde hoeveelheid suiker binnen. Of een paar oliebollen vanavond met poedersuiker. Als het gevaarlijk zou zijn voor je kindje dan zouden ze het niet doen. Daarnaast is willekeurig een keer glucose meten geen nauwkeurige maat of je wel of geen diabetes hebt. Je moet het uiteraard zelf weten, maar dat is echt schijnveiligheid

vorig jaar
Als je 2 blikjes cola drinkt krijg je dezelfde hoeveelheid suiker binnen. O ...
Een of twee losse metingen niet, maar een hele dagcurve geeft wel degelijk een betrouwbaar beeld. Zolang er normaal gegeten wordt natuurlijk, maar laten we er vanuit gaan dat vrouwen ook gewoon serieus over hun gezondheid denken.