34 Reacties

één maand geleden

🤣🤣 is eigenlijk echt heel gek he dat we vinden dat baby’s op een bepaald ...
Ik werkte in de opvang en ik ben het hier 100% mee eens. Dit zag ik in de praktijk ook. Elk kindje is anders en ontwikkelt zich op zn eigen tempo. Ik was bij mn 1e kindje ook heel erg van alles goed willen doen en de slaapschema's en de voedingsschema's etc, en nu bij de 2e heb ik dat helemaal losgelaten. Ik voed op verzoek (flesvoeding), ik let niet op hoeveel uur slaap hij krijgt, wat hij al zou moeten kunnen, en dat geeft zoveel rust, ik kan er zo veel meer van genieten. Juist door er niet teveel op te letten vind ik het ook makkelijker loslaten en vertrouwen.

één maand geleden

Reactie op Marenne

Ik werkte in de opvang en ik ben het hier 100% mee eens. Dit zag ik in de p ...
Wel mijn doel, maar vind ik nog niet zo makkelijk.. is inderdaad mijn eerste :). Maar we doen ons best!

één maand geleden

Zijn 45min dutjes hazenslaapjes dan? Ik ben meestal al blij als hij zo lang slaapt, en niet na 15min wakker wordt. Een oprechte vraag aan ts en anderen: is het erg als ze niet zo lang slapen? Ons zoontje slaapt ‘s nachts overigens wel meestal van 19-6 met één droomvoeding

één maand geleden

Reactie op Baby0429

Zijn 45min dutjes hazenslaapjes dan? Ik ben meestal al blij als hij zo lang ...
Nee 45 minuten is voor een baby een hele slaap cyclus dus volkomen normaal. Korter dan dat slapen is ook normaal, als ze vrolijk wakker worden hebben ze genoeg geslapen.

één maand geleden

Onze baby (nu 19 weken) slaapt sinds 10 weken oud de hele klok rond in de nacht van 21.00-09.00u. (zonder droomvoeding, gewoon laatste BV om 20.30u) Overdag doet ze wel wat dutjes van 15-20 minuten, een keer in het stokke stoeltje (newbornset) of in de box, en ik leg haar na de middagvoeding op bed en soms slaapt ze dan 45 min en soms tot wel 2 uur. Buiten dat ik haar minimaal 1x overdag bewust ma een voeding wel echt in haar bedje leg doe voor de rest alles op verzoek. En voor ons werkt dat nu meer dan prima!

één maand geleden

Reactie op Taurus1994

Nee 45 minuten is voor een baby een hele slaap cyclus dus volkomen normaal. ...
Die van mij is nog NOOIT vrolijk wakker geworden 🤣. Zelfs niet na een paar uur slapen.. Oké ik heb haar één keer ‘s ochtends horen brabbelen in haar bedje, maar verder..

één maand geleden

Die van mij is nu 16 weken en doet waar ze zin in heeft. Soms dutjes van 30 minuten (meestal), soms 45 minuten (en enkele keer) en heel soms trekt ze hem in ene door naar 2-3 cyclusjes. Echt al allerlei formules op los gelaten, maar totaal onvoorspelbaar. Ik probeer ook niet meer vast te houden aan een schema, want dan was ik soms een half uur tot drie kwartier bezig om haar in slaap te krijgen. Enorm frustrerend voor ons beiden. Nu ga ik er gewoon op uit en als ze moe genoeg is, valt ze vanzelf in slaap in de maxicosi of kinderwagen zonder enige strijd. Laat zich dan alleen horen als ze haar speentje wil, helaas een slaapassociatie geworden hier. Het enige wat met regelmaat gaat is dat ze ‘s avonds tussen 19:00-20:00 de nacht in gaat, rond 23:00 nog een voeding krijgt (daar maken we haar soms wakker voor, maar meestal komt ze zelf) en rond 04:00 krijgt ze nog een voeding. We proberen een vaste start van de dag aan te houden, maar houden zelf van een beetje uitslapen 🙈. Hetzelfde geldt trouwens voor wakkertijden en voeding. In de ochtend wil ze vaak pas na 4 uur weer de fles, terwijl ze richting de avond vaak gaat clusteren. Wakkertijden variëren ook van 1 uur tot 2 uur. Hoef echt niet te proberen haar eerder op bed te leggen 🤣

één maand geleden

Hee dames. Ik merk dat ik te veel gefocust ben op het slapen van onze baby. Vanochtend kwam ik terug van boodschappen en zag ik hem bewegen in bed. Ik gok dat hij 45 minuten geslapen heeft. Ik hoorde hem pas na een uur en tien minuten. In mijn lijf zit spanning omtrent het slapen. Dat kan ik pas loslaten als ik merk dat hij meer dan één cyclus slaapt. Gistermiddag deed hij een heel lang dutje (voor t eerst sinds lange tijd). Hopelijk vanmiddag weer. Andere vraag van mij: komen de langere dutjes vanzelf? Of moet ik als mama (voor de eerste keer) daar iets aan doen?

één maand geleden

Hoi! Probeer je focus niet teveel op de duur van het slaapje te leggen. Ik werk in de kinderopvang met baby’s die nog klein zijn. Bijna alle baby’s slapen niet langer dan 45 min achter elkaar dus dit is niet gek. Komt vanzelf. Ik kijk niet eens naar de klok als mijn eigen baby slaapt, ik zie wel wanneer ze wakker wordt. Soms slaapt ze een halfuur en de andere keer wat langer. Probeer haar wel na 1,5 uur wakkertijd weer op bed te leggen

één maand geleden

Reactie op Amber xo

Hoi! Probeer je focus niet teveel op de duur van het slaapje te leggen. Ik ...
Wat fijn dit te horen! En als baby’s na 45 minuten weer wakker zijn. Proberen jullie op de opvang het dan te verlengen? Of zou ik dat moeten doen? Onze zoon wordt bijna altijd vrolijk wakker 😅 Wakkertijd hou ik idd in de gaten, zelfstandig in slaap vallen gaat ook steeds beter! We doen de 5 minuten methode en hij huilt bijna niet meer.

één maand geleden

Reactie op Meissie1990

Wat fijn dit te horen! En als baby’s na 45 minuten weer wakker zijn. Prober ...
Als je denkt dat je baby steeds heel vermoeid wakker wordt kan je het volgende proberen als hij standaard 45 min slaapt, dat is dat je na 40 min naar zijn bedje gaat en hem op het moment dat hij wakker wilt worden over het hoofdje aaien of iets anders om hem weer in slaap te laten vallen. 45 min is precies een slaapcyclus van een baby, als hij na die 45 min verder slaapt of weer in slaapt valt, valt hij in een nieuwe (soms wat diepere) slaap cyclus. Maar als je merkt dat je zoontje vrolijk wakker wordt, vooral lekker laten dan is hij blijkbaar uitgerust 😃. Uit ervaring weet ik dat de slaapjes echt wel een keer langer worden. Gewoon proberen aan vaste wakkertijden te houden, dan zit hij in een ritme. Je bent goed bezig hoor! Geen zorgen maken want dit is dood normaal 😊

één maand geleden

Reactie op Oktobermeisje

Die van mij is nog NOOIT vrolijk wakker geworden 🤣. Zelfs niet na een paar ...
Haha ohh.. al een vroeg ochtend humeurtje dus 😂

één maand geleden

Reactie op Amber xo

Als je denkt dat je baby steeds heel vermoeid wakker wordt kan je het volge ...
Gisterochtend was het (denk ik) 45 min. Toen ik terug kwam was hij al aan het bewegen in bedje. Maar heeft wel 1 uur en 15 minuten in bed gelegen. Gistermiddag na 30 min huilend wakker (normaal nooit), wiegend in slaap gekregen voor weer 40/45 min. Namiddagdut gaat heel moeilijk. Heeft 25 minuten in bed liggen spelen, toen huilen. Maar is verder niet vervelend geweest. Dan zou ik zeggen oké, maar in m’n hoofd gaat het “dit is toch veel te weinig voor een baby”?

één maand geleden

Reactie op Meissie1990

Gisterochtend was het (denk ik) 45 min. Toen ik terug kwam was hij al aan h ...
Geen zorgen over maken! Dit klinkt heel normaal. Als hij verder vrolijk is, goed drinkt dan vooral niet te druk over maken. Wat fijn dat je hem alsnog in slaap hebt gekregen :). En mocht je gaan beginnen met een nieuw ritme of wat dan ook, is het logisch dat hij er aan moet wennen. Soms laten we in de opvang kindjes ook wel op bed liggen als ze verder rustig liggen en niet huilen. Zo kunnen ze toch een beetje ontprikkelen en daardoor tot rust komen.