17 Reacties

2 jaar geleden

Hi. Ben hier erg benieuwd naar, ik lees mee! Ik ben ook zzp’er.

2 jaar geleden

Ik lees mee!

2 jaar geleden

Zelf vorige keer en deze keer wel aan m’n uren gekomen. Dan is het ong 450€ per week. Dacht als je uren niet haal dat dit naar verhouding gaat

2 jaar geleden

Reactie op BabyboefXX

Zelf vorige keer en deze keer wel aan m’n uren gekomen. Dan is het ong 450€ ...
Betaal je over deze €450 nog belasting? Of is dit een netto bedrag

2 jaar geleden

Reactie op xND

Betaal je over deze €450 nog belasting? Of is dit een netto bedrag
Dit is wat je gestort krijg. Hoe het met de belasting geregeld is weet ik niet aangezien m’n cijfers van 23 nog niet zijn ingediend

2 jaar geleden

Reactie op BabyboefXX

Dit is wat je gestort krijg. Hoe het met de belasting geregeld is weet ik n ...
Oké dankjewel!

2 jaar geleden

Ik ben ook ZZP’er en heb tijdens mijn vorige zwangerschap ZeZ gehad. Ik voldoe aan de urennorm, dus heb het hoogste bedrag gehad. Omdat ik pas bij 42 weken beviel, kreeg ik 2 weken langer. Heb het in totaal 18 weken gehad. Hoeveel je daar netto van overhoudt, hangt af van de rest van je inkomsten. Ik heb een hoog inkomen en heb daarom geen loonheffingskorting laten toepassen. Ik kreeg dan netto 275 euro per week, in mijn geval dus 18 weken. Meestal zal het ergens tussen 16 en 18 weken zijn, tenzij je een meerling krijgt. Dit bedrag was in 2022, het zal nu wel weer iets hoger zijn.

2 jaar geleden

Ik kreeg in 2022 ongeveer €270 netto per week en ik voldeed aan de urennorm.

2 jaar geleden

Dankjewel dames! Ik ben weer een stukje wijzer 😊

2 jaar geleden

Weet iemand ook hoeveel je krijgt als je pas kort zzp'er bent? Ik ben al 22 wk zwanger en mijn werkgever wil graag dat ik zzp'er word. Heb ik dan recht op een ZeZ uitkering? Zal niet veel zijn ben ik bang..

2 jaar geleden

Hier staat alles rondom deze uitkering overzichtelijk bij elkaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zelfstandigen-zonder-personeel-zzp/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-zelfstandig-ondernemer-recht-op-een-zwangerschapsuitkering @kikkertje12345 als je nu nog geen zzp'er bent ben ik bang dat je niet in aanmerking komt. Dus kan je beter op de behoefte van je baas ingaan ná je verlof. De uitkering is gebaseerd op je gemaakte uren als ondernemer (en anders je winst) in het jaar vóórdat je zwanger werd.

2 jaar geleden

Reactie op kikkertje12345

Weet iemand ook hoeveel je krijgt als je pas kort zzp'er bent? Ik ben al 22 ...
En hou er even rekening mee dat je ook helemaal geen recht heb op ouderschapsverlof als zzp’er. Persoonlijk zou ik in loondienst blijven dit jaar 🙈. Bij m’n eerste zwangerschap met 26 weken in het ziekenhuis beland en toen was het gedaan met werken. En was er nog 0 inkomen tot m’n ZEZ uitkering in ging (In mijn sector is het eigenlijk onbetaalbaar om je tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren).

2 jaar geleden

Ik ken je context niet maar zzp’er worden lijkt me heel voordelig voor jouw baas en heel nadelig voor jou. Zeker met het oog op ouderschapsverlof, zorgverlof, eventuele ziekte enzo, allemaal dingen die de komende jaren vaker nodig zullen zijn als je jonge kinderen hebt. Sowieos mag je niet hetzelfde werk blijven doen als ZZp’er, je moet dan meerdere opdrachtgevers hebben enz. Waarschijnlijk denk je hier zelf ook al over na maar ik dacht ik geef het je toch even mee ❤️.

2 jaar geleden

Ik was in oktober 2021 gestart als zzp. En was in september zwanger geraakt ( niet de planning). Maar ik kreeg helaas niks, omdat ze uren berekenen die je gewerkt hebt voor je zwangerschap.

2 jaar geleden

Hi Kikkertje, Als ik jou was zou ik geen zzp’er worden voor je gaat bevallen. Weet niet of jij zelf ook graag ZZP’er wil worden. Verder heb je geen recht op ZEZ omdat je in het jaar voordat je zwanger raakt aan de uren norm moet voldoen van 1225 uur. Succes!

2 jaar geleden

Dank voor alle reacties en tips! Duidelijk dat zzp'er worden op dit moment dus niet gunstig is... hopelijk kan ik in loondienst blijven.

2 jaar geleden

Hoi! Ik heb de vorige keer (2021) minimum loon gekregen. Ze kijken naar gemiddelde dat je gewerkt hebt. Ik kwam zeker aan het uren criterium. Niet vergeten bij eindaangifte op te geven, als je inkomstenbelasting betaalt. Was ik vergeten. En je betaalt automatisch belasting over dat bedrag wat je wekelijks uitgekeerd krijgt. Dus daar hoef je niks voor te regelen.