14 Reacties
2 jaar geleden
Ik ben ook voor 2 dagen aangemeld bij het UWV hoor. Daarna ook weer beter gemeld.
Wat is precies je vraag of onduidelijkheid?
Dit heeft verder geen effect op jouw salaris oid. Het is gewoon zo dat zij je ziekmelden ivm zwangerschap en zij daar dan zelf ook geld van ontvangen van het UWV omdat het zwangerschapsgerelateerd is.
Het zou alleen effect hebben op je verlof als je (gedeeltelijk) ziek gemeld blijft. Dan ben je verplicht met 34 weken met verlof te gaan
2 jaar geleden
Je hebt een brief gekregen van het uwv dat ze contact willen hebben, meer niet. Dat is gewoon standaard procedure.
Je maakt je nu zorgen door een vermoeden dat je hebt, maar er is 0 aanleiding om dit te denken. Stress om niks dus, geniet nog even van de laatste paar dagen vakantie!
2 jaar geleden
Omdat je ziek bent als gevolg van je zwangerschap val je onder een vangnet en betaald het uwv tijdens je ziekte je loon ipv je werkgever. Daarom heb je ook de brieven vanuit het uwv gehad.
Als jij verwacht gewoon weer aan de slag te gaan na de vakantie voor je volledige uren & taken kan je werkgever je hersteld melden bij het uwv. Daar hoef je zelf niks voor te doen.
Ik zou me er niet te druk om maken. Waarschijnlijk hebben de 2 brieven elkaar gekruist oid.
2 jaar geleden
Je maakt dit veel te groot, relax. 🙂 Ziek tgv zwangerschap houdt in dat het uwv de betalingen overneemt, en daarom krijg je al die brieven. Is de procedure, er is niets aan de hand. Ik heb op basis van je verhaal ook geen reden om te denken dat je werkgever iets verkeerd heeft gedaan overigens.
2 jaar geleden
Ik sta al 3 maanden deels ziekgemeld, je loon wordt dan door het UWV betaald. Je vult inderdaad een vragenlijst in en ze bellen een keer met je, gewoon om te vragen hoe het gaat, verder niets :) ik gaf aan voorlopig nog niet fulltime te kunnen werken, dus ze gaven aan me dan over een maand nog eens te bellen om te vragen hoe het gaat :) ze zijn hartstikke aardig, en er is geen druk om je snel weer beter te melden. Zij weten ook dat een zwangerschap tijdelijk is en vanzelf weer over gaat ;)
2 jaar geleden
Ik heb een dergelijke situatie ook gehad in mijn vorige zwangerschap en mijn eerste reactie was ook paniek. Maar het klopt dat het UWV dit moet doen omdat zij degenen zijn die zorg voor loon dragen op moment van ziekmelding wegens zwangerschap. Op dit moment niets om je zorgen over te maken dus!
Bij mij was de situatie wel zo dat ik richting het einde van de zwangerschap geen hele dagen meer kon werken. Dit werd toen weggeschreven onder vervroegd verlof, dus alle uurtjes die ik de laatste weken minder werkte, gingen uiteindelijk wel ten koste van mijn totale zwangerschapsverlof. Dit kwam neer op ongeveer een weekje, dit ging er aan het einde van de 16 weken verlof vanaf. Ik weet niet precies wat de regels en voorwaarden hiervoor zijn, maar ik denk ook niet dat hier in jouw geval sprake van zal zijn aangezien je verwacht binnenkort gewoon weet aan het werk te kunnen.
2 jaar geleden
Hoi,
Maak je inderdaad geen zorgen, je werk is verplicht je ziek te melden door zwangerschap bij het uwv binnen 3 of 5 dagen van jouw eerste ziekmelding. Anders kan inderdaad het vangnet van het uwv niet ingaan. Daarnaast moet een arbo zijn deskundig oordeel geven, dit kan je werkgever, jijzelf of je verloskundige niet. Alleen maar goed dat het zo geregeld is en je werk neemt jouw ziekmelding dus serieus, eigenlijk iets positiefs. Daarnaast kan je niet weten of je weer na de vakantie beter bent, dus logisch dat ze jouw ziekmelding door laten lopen in jouw vakantie, je moet ok rust nemen. Zodra je weer begint en alles weer goed gaat, melden ze je weer beter en anders blijf je ziek of deels ziek. Alleen maar goed dat ze het zo serieus nemen. Maak je niet druk en zie het dat je werkgever je alleen maar de ruimte geeft om je rust te pakken.
2 jaar geleden
Ik maak dit momenteel allemaal mee en noooo stress! Ze gaan je alleen wat vragen stellen. Niks verplichten, gewoon horen wat je te zeggen hebt!
2 jaar geleden
Hier ook in het onderwijs en de week voor de kerst gedeeltelijk ziek gemeld ivm zwangerschap.
Zoals hieronder al geschreven is het de standaard procedure. Ik heb ook de brieven gehad. Niets aan de hand, het is er alleen voor zodat je werkgever vanuit het uwv een vergoeding krijgt. En daarnaast contact met de arboarts omdat dat bij de ziekmelding ivm zwangerschap hoort.
2 jaar geleden
Hoi, het uwv neemt inderdaad even contact met je op omdat je hoogstwaarschijnlijk maar voor enkele dagen bent ziekgemeld maar omdat de ziekte langer duurt willen ze dat enkel even aanhoren. Het is dus heel normaal. Bij een ziekmelding tgv zwangerschap wordt altijd uwv vangnetregeling aangevraagd. Er is dus niets om je zorgen over te maken. Ga lekker uitrusten/uitzieken en als je je weer beter voelt ga je wel weer deels/volledig aan de slag!
2 jaar geleden
Dan zit het dus bij jou werkgever zo dat als je je ziekmeld dit via uwv gaat. Ongeacht langdurige of kortdurende ziektewet. Hij heeft je vakantie waarschijnlijk op ziek gezet omdat het je anders vakantie uren zou kosten. Dus dit zie ik als iets positiefs. Die vragen lijst van het uwv is altijd standaard. Daarna bellen ze je inderdaad. Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Want dit is gewoon hoe het hoort te gaan :)
2 jaar geleden
Ik heb zelfde traject gehad vanwege misselijkheid in eerste trimester. Helemaal niks aan de hand en geen consequenties op langere termijn tenzij je ziek gemeld blijft tot je verlof. Dan moet je inderdaad verplicht 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof. Verder niks bijzonders