53 Reacties
5 maanden geleden
Nee nog helemaal niet eigenlijk. Ik heb me nog niet verdiept in welke leeftijd het beste is om te beginnen. Dochter is 14.5 maand, ik geloof dat z enig wel even heeft🙈
5 maanden geleden
Reactie op Maaike1810
Nee nog helemaal niet eigenlijk. Ik heb me nog niet verdiept in welke leeft ...
Vind het ook een beetje vroeg eerlijk gezegd😅
5 maanden geleden
Nee, daar is het echt te vroeg voor. Zindelijk zijn is het kunnen uitstellen van de aandrang om te plassen of poepen. Je kunt je kindje nu wel "droog" krijgen, maar daarvoor moet jij heel alert zijn. Mijn oudste begon rond de 18 maanden enorme interesse in het potje te tonen en die was met 25 maanden in 3 dagen zindelijk. En dat is al erg vroeg (volgens opvang en cb)
5 maanden geleden
Nee, daar is het echt te vroeg voor. Zindelijk zijn is het kunnen uitstelle ...
Ik las ergens dat je pas moet beginnen lsnhebkind signalen toont van interessen in plas en poepnen of ze aangeven ik heb gepoept. Omdat ze dan mentaal er pas klaar voor zijn om het fysiek te leren?
5 maanden geleden
Reactie op Maaike1810
Ik las ergens dat je pas moet beginnen lsnhebkind signalen toont van intere ...
Ja dat is inderdaad. Dat heb ik bij de oudste ook aangehouden. Die gaf toen aan dat hij een poepluiers had
5 maanden geleden
Reactie op 18mei2024
Ik heb het boek pas gekocht! Moet het nog lezen en beginnen. Wilde ermee ga ...
T gaat tot nu toe best goed! Hij poept altijd s ochtends na het wakker worden en plast ook vaak een kwartiertje uit zn slaap. Dan zetten we hem dus op het potje en komt er eigenlijk altijd wel wat. Tussendoor gewoon een luier aan. Hij wijst soms ook zelf naar het potje als hij moet. Ik heb geen hoge verwachtingen maar vind het wel positief dat het potje alvast onderdeel is van zn leven
5 maanden geleden
Reactie op langnekoor
T gaat tot nu toe best goed! Hij poept altijd s ochtends na het wakker word ...
Wel heel goed dat hij dat al doet zeg! Vind ik echt knap.
5 maanden geleden
Reactie op Maaike1810
Wel heel goed dat hij dat al doet zeg! Vind ik echt knap.
Ja! Ik ben ook een hele trotse moeder. We hebben wasbare luiers, die zijn ook natter en kindjes ervaren daardoor sneller ongemak!
5 maanden geleden
Ik was er tot vorige week niet mee bezig, totdat hij ineens heel veel interesse in het potje toonde (zoontje is morgen 14 maanden). Hij loopt dan naar de wc (waar het potje staat) en slaat dan op de deur. Als we hem op het potje zetten, plast hij 9/10 keer ook. Dus zit in dubio of ik het moet doorzetten of gewoon zo doorgaan. Een vieze luier heeft hij altijd al vervelend gevonden en pulkt aan de luier als hij een vieze heeft
5 maanden geleden
Reactie op langnekoor
T gaat tot nu toe best goed! Hij poept altijd s ochtends na het wakker word ...
Hier ook! En na het eten plast ze ook vaak op het potje. In de ochtend tot een uur of 14 komt het al regelmatig voor dat ze geen schone luier hoeft, omdat die dan nog droog is. Ze plast en poept dan alles op het potje.
Ik volg 'Natuurlijk zindelijk' en gebruik ook wasbare luiers. We zijn begonnen met het potje met ongeveer 10 maanden.
Ze wil alleen echt niet op een wc. Dus onderweg of als we op bezoek zijn struggle ik wel
5 maanden geleden
Reactie op Marrgriet
Ik was er tot vorige week niet mee bezig, totdat hij ineens heel veel inter ...
Ik zou hier zeker op anticiperen als ik jou was
5 maanden geleden
Reactie op Kolibrie28
Hier ook! En na het eten plast ze ook vaak op het potje. In de ochtend tot ...
Wat goed!
Potje mee?
5 maanden geleden
Reactie op Elm0
Ik heb van de week een potje gekocht. Is het boek aan te raden? Ik weet eig ...
Ja ik vond het wel fijn en motiverend om te lezen. Ik heb hem voor 4 euro op vinted weten te scoren
5 maanden geleden
Nee, daar is het echt te vroeg voor. Zindelijk zijn is het kunnen uitstelle ...
Dat klopt niet, dat het nu te vroeg zou zijn.
Voordat er goed absorberende wegwerpluiers waren, waren kinderen al veel vroeger zindelijk dan nu. In de jaren 40 was dat rond het eerste levensjaar.
De luier industrie heeft het verhaal de wereld in geholpen dat je kindje er klaar voor moet zijn.
Er zijn echter ook theorieën dat een baby bij de geboorte van nature al zindelijk is. Het is maar net hoeveel tijd en energie je er als ouder in wilt en kunt steken denk ik.
Mijn kindje geeft steeds duidelijker aan dat ze naar het potje wil (bv door te wijzen). Als ik denk dat ze moet door naar haar gedrag te kijken en aan haar vraag of ze naar het potje wil, gaat ze lachen en zwaait ze met haar handje (we hebben het gebaar 'plassen' gekoppeld aan het potje).. Als ze niet wil, doet ze dat niet. En als ze op het potje heeft geplast en ik vraag of ze er af wil, laat ze soms duidelijk merken dat ze nog niet klaar is. Ze zegt zelfs al 'pp' als ze moet poepen. Ze is 14 maanden en echt geen uitzondering.
Ouders die willen beginnen of al zijn begonnen met de oefenen op het potje, vooral doen!
Gelijk na het wakker worden is het beste moment om te oefenen. Kinderen houden hun plas op, net als wij. En doen hun grote ochtend plas dan in het potje ipv de luier.
Als je kindje het potje nog spannend vindt, kun je je kindje ook in hurkhouding boven de wasbak of wc houden. Het helpt vreemd genoeg als je 'psssst' zegt, give it try, zou ik zeggen!
En als je er nog niet klaar voor bent, ook prima natuurlijk. Ieder zijn moment! Maar het is dus een fabeltje dat een kind zelf moet aangeven er klaar voor te zijn.
5 maanden geleden
Reactie op langnekoor
Wat goed!
Potje mee?
Doe ik inderdaad soms! Maar dat is niet altijd haalbaar.
Succes met oefenen!
5 maanden geleden
Reactie op Kolibrie28
Dat klopt niet, dat het nu te vroeg zou zijn.
Voordat er goed absorberend ...
Mooi gezegd!
5 maanden geleden
Hebben jullie nog leuke boekentips over dit onderwerp voor kindjes van onze leeftijd?