10 Reacties
één maand geleden
Lieve Lamya,
Mijn zoontje had ook een enorme voorkeurshouding (nadat ik een paar weken iedereen trots vertelde dat hij dat niet had 😂) ontwikkeld, met eeen flinke afplatting. Onze baby is naar de osteopaat geweest en heeft een tijd bij de fysiotherapeut in behandeling geweest. Ons zoontje heeft geen voorkeurshouding meer nu en zijn afplatting wordt langzaamaan minder in combinatie met ook genoeg tummy time.
Je baby heeft echt nog wel even de tijd om bij te trekken met z’n afplatting. Ik maakte mij er ook enoooorm druk om in het begin… maar je druk erom maken, helpt helemaal niets. Het maakt het niet beter en het enige wat je kunt doen, en dat doe je al, is zovaak mogelijk het hoofdje omkeren, vaak tummy time aanbieden, op de zij laten slapen overdag, met wandelen in de kinderwagen het hoofdje naar de niet-voorkeurskant houden, etc. Je doet het goed en overleg met de fysio je zorgen over deze afplatting! 🤍
één maand geleden
Och ik maakte mij ook zo'n zorgen! Mijn zoontje lag met 32 weken al ingedaald en tot 41 weken is hij in dezelfde houding blijven liggen. Hij kwam er uit met een giga voorkeurshouding. Ik had slapeloze nachten hihi, met mij druk maken en alles opzoeken op google...
Uiteindelijk ben ik 3x met hem bij de osteopaat geweest. De basis van zijn schedeltje bleek vast te zitten? Na de eerste behandeling merkte ik al verschil en nu heeft hij ook in de nacht geen voorkeurshouding meer.
Wetende dat hij uit zichzelf nu al goed afwisseld en hij zometeen ook meer rechtop zal zijn, heb ik het los kunnen laten. Mijn zoontje is nu 3,5 maand.
één maand geleden
Mijn partner is kinderfysiotherapeut, en ziet dit soort dingen dagelijks en hebben dit ook gezien bij onze eigen dochter. Wat je zelf hieraan doet is in elk geval al goed. Veel het hoofdje draaien en de andere kant stimuleren. Ons dochtertje had ook een sterke voorkeur vanuit de buik. Ook zij bleef telkens terugdraaien. We bleven haar steeds terugdraaien. Zijn daar heel consequent in geweest, maar ik snap heel goed dat dat echt heeeeel vaak is.
Wat verder goed is om te doen, is veel tummy time oefenen. Op deze manier is er minder druk op zijn hoofdje en zal hij overdag minder op zijn rug (willen) liggen. In de nacht kun je hen dan zelf nog draaien zodra je het ziet, maar meer kun je niet doen. In elk geval dus zo min mogelijk overdag laten liggen op de rug en zo veel mogelijk buiklig stimuleren. Dan neemt de afplatting vaak ook steeds meer af. Succes🤗
één maand geleden
snap ik volkomen maar je neemt actie en dat is goed.
Veel draaien met z'n hoofdje, desnoods rol van een handdoek jn z'n rug dat hij blijft liggen snachts. Spiegel of speeltje juist aan de andere kant leggen. Overdag veel op zn buik en voor 5 maanden starten met fysio wat je al doet. Als het heel erg is door laten sturen en evt. Voor een tijd een helmpje.
één maand geleden
Bij mijn zoontje heeft de chiropractor heel erg geholpen. Klinkt enger dan het is. Echt kraken doen ze niet bij een baby.
één maand geleden
Wij zijn naar de osteopaat geweest en dat heeft heel goed geholpen.
Ook krijgt hij soms de fles op het aankleedkussen. De fles wordt dan aangeboden aan de niet favoriete kant met een hydrofiele er onder.
Alle speeltjes aan de niet favoriete kant aanbieden.
Op de zij en buik vaak leggen!
één maand geleden
Wij zijn zowel naar osteopaat geweest voor het losmaken van de voorkeurshouding als de fysiotherapeut voor de oefeningen en controles. Beiden hielpen prima. Wel hebben we ons kindje direct in een zijkussen gelegd. Ook in de nacht. En zo’n rond kussentje met een gat erin als hij toch plat ligt. Het is nu al een stuk minder. Hij is nu vijf maanden en we begonnen vier weken geleden bij een enorme afplatting schuin achter. Succes.
één maand geleden
Een kennis vertelde dat haar jongste ook een voorkeurshouding had met een flinke afplatting. Destijds werden er nog helmpjes aangeraden. Echter weigerde ze dit en heeft dit toen al geprobeerd op te lossen met fysio enz. Echter was de afplatting te erg en is dit nooit helemaal weg getrokken. Ze zei tegen mij, moet je maar eens kijken als je hem ziet! Als je goed kijkt zie je het nog! Nou, die gast is inmiddels zelf vader ik zie niets aan zijn hoofd. Voor de echte kenner zal er vast wel wat te zien zijn. Maar ik zou mij er niet al te druk om maken.