29 Reacties

16 dagen geleden

Vorige zwangerschap gedaan omdat ik graag zo vaak mogelijk baby wilde kijken en geen spijt van gehad dus deze zwangerschap gewoon weer

16 dagen geleden

Reactie op mamavanj2023

Vorige zwangerschap gedaan omdat ik graag zo vaak mogelijk baby wilde kijke ...
Kwam er iets bij kijken buiten de echo? Bijvoorbeeld dat je wordt gebeld, of dat je dingen moet invullen? Ik las dat het een onderzoek is maar kom er niet uit wat er allemaal bij komt. Bedankt voor je reactie!

16 dagen geleden

Reactie op Klavertje30

Kwam er iets bij kijken buiten de echo? Bijvoorbeeld dat je wordt gebeld, o ...
Helemaal niks voor zover ik me herinner. Kreeg zelfs nog een usb mee met alle echo's en filmpjes en dat waren er zeker 30

16 dagen geleden

De 13 weken echo is geen onderzoek meer, maar word aangeboden als vroege sceening op lichamelijke afwijkingen , zoals de nipt op genetische afwijkingen aangeboden word. Hiermee worden niet genetische afwijkingen in een zeer vroeg stadium opgespoord. Dit zit niet meer in de onderzoeksfase, waarbij vragenlijsten ingevuld moeten worden, maar word iedereen die zwanger is aangeboden (zie link). Ik heb meegedaan aan de onderzoeksfase genaamd: VR Fetus study, hierbij is een zeer uitgebreide inwendige en uitwendige echo gemaakt waarvan 3d beelden zijn gemaakt, deze konden we met een 3d bril bekijken. Ik heb hier een post over gemaakt in mijn profiel en deze beelden kun je daar ook zien. Gedurende de zwangerschap heb ik meerdere vragenlijsten ingevuld waardoor de onderzoekers konden bepalen of het voor medici en ouders meerwaarde had om een 13 weken echo aan te bieden. En dit is gebleken vandaar dat een 13 weken echo nu standaard aangeboden word. Helaas heb je dan niet de beelden die ik had. https://www.pns.nl/prenatale-screeningen/13-wekenecho

16 dagen geleden

Reactie op ManonN-24

De 13 weken echo is geen onderzoek meer, maar word aangeboden als vroege sc ...
Ah ik zie nu dus pas dat er nog wel een wetenschappelijke studie is , maar als vervolg op de studie waaraan ik heb meegedaan. De studie waar ik aan meegedaan heb moest je voor ingeloot worden , de studie die nu plaatsvind kan iedereen aan meedoen en is breder. Ik ga deze zwangerschap weer meedoen , ben nu zwanger van een tweeling. Ik zie echter niks over vragenlijsten, misschien een vraag om te stellen tijdens het voorgesprek?

16 dagen geleden

Reactie op ManonN-24

Ah ik zie nu dus pas dat er nog wel een wetenschappelijke studie is , maar ...
Dankjewel voor je reacties! Ja ik ga het indd even na vragen. Heb vanavond weer een gesprek.

16 dagen geleden

Zeker. Ze kunnen hierbij al veel afwijkingen opsporen

16 dagen geleden

Ik heb hem vorige keer ook gedaan. Het is gewoon een uitgebreide echo waarbij word gekeken of er afwijkingen zijn bij het kindje. Verder geen vragenlijsten e.d.

16 dagen geleden

Ik ga de 13 weken echo wel weer doen. In mijn vorige zwangerschap werden er afwijkingen gevonden bij deze echo. Ik werd daarna doorgestuurd naar Nijmegen voor een Guo en verdere onderzoeken. Het is dus geen leuke happy echo die je doet omdat je graag naar je kindje wilt kijken, maar het is echt een onderzoek waarbij ze speuren naar mogelijke afwijkingen. Mochten ze iets vinden tijdens de 13 weken echo, sturen ze je door voor een Guo en daarna mag je zelf beslissen of je verdere onderzoeken wilt als ze iets afwijkends vinden.

16 dagen geleden

Hij is voor ons nieuw, 5 jaar geleden was hij er nog niet. Wij gaan hem wel doen als alles gewoon goed blijft gaan tot die tijd (blijf het altijd spannend vinden, maar ook dat komt wel goed).

16 dagen geleden

Vorige zwangerschap gedaan en deze keer ook. Nu ook ivm dat ik medisch ben en toch ook al veel meer echo's ga hebben

16 dagen geleden

Ja, wij gaan die wel doen. Tis niet gevaarlijk voor het kindje en wel fijn om te weten of alles goed is en zo niet om dan verder te laten onderzoeken. Fijn dat het al eerder dan 20 weken kan dus heb met liefde m'n krabbel gezet

16 dagen geleden

De verloskundigen geven aan dat er getwijfeld wordt de 13 weken echo uiteindelijk weer te stoppen, er worden afwijkingen gevonden die ook zelf nog goed kunnen komen en je tussen de 13 en 20 weken heel veel zorgen en stress hebt gehad, soms voor niks. Maakt niet dat ik hem niet ga doen.

16 dagen geleden

Ja 馃憦馃徎 dan kan ik de nek plooi zien, hartje mag ik eindelijk horen 馃憘, wordt de baby echt helemaal doorgelicht net als met de 20 weken echo. Het is inderdaad een onderzoek, maar jouw gegevens worden gewoon voor statistieken gebruikt, vanaf welke leeftijd is er dit of dat. Het is niet dat jouw naam echt toegewezen wordt hieraan. Als dat wel zo is zou ik ook wel geschokt 馃槺 zijn, maar ja 馃憦馃徎 buiten mijn naam noteer maar. Als mijn dochters later zwanger zijn hebben ze meer kennis dan nu.

16 dagen geleden

Reactie op MaikeRN

De verloskundigen geven aan dat er getwijfeld wordt de 13 weken echo uitein ...
Ja de mijne zei het is overbodig nu met de nipt test. Nou dat vind ik niet. Denk dat combinatie zeker goed is. En soms is een van de twee al genoeg. Maar inderdaad ik heb met verloskundige gesproken en het is een tijd en geld kwestie, het scheelt hun tijd, ziektes zien ze eerder dus ze verwachten eerder dat je dan voor ja abortus gaat. De 13 weken echo is zeker wel betrouwbaar. Je ziet jouw baby drinken, dan werken de nieren en blaas, je ziet de hersens, ruggengraat alles wordt nagekeken, je ziet het gezicht en ziet zo of er geen open gehemelte is. En ik vind echo鈥檚 leuker zelfs deze spannende echo鈥檚

16 dagen geleden

Als ik het me goed herinner deden we wel de 13 weken echo maar kon je alsnog aangeven of je gegevens wel of niet werden gebruikt voor het onderzoek (maar dit weet ik niet helemaal zeker meer)

16 dagen geleden

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb net aangekaart bij de verloskundige dat wij het ook gaan doen.

15 dagen geleden

Ik denk na wat praten met vriendinnen, dat ik m toch niet ga doen. Zij zeiden veelal dat als ze wat zien, dat het dan nog niet zeker is en je dan alsnog tot de 20-weken moet wachten tot zekerheid. Dan zit je dus 7 weken in onzekerheid die misschien niet nodig is... heb op zich niet zo'n zin in extra onzekerheid 馃ゲ

15 dagen geleden

Reactie op babysparkles

Ik denk na wat praten met vriendinnen, dat ik m toch niet ga doen. Zij zeid ...
Dat is niet zo hoor! Als ze iets zien wat niet "normaal" is, dan krijg je zsm een guo. Vaak willen ze dan op korte termijn verder onderzoeken. Ze laten je absoluut geen 7 weken in spanning wachten! Wat dat betreft worden er hier echt een heleboel onwaarheden opgeschreven. Niet alleen hier over de 13 weken echo, maar ook al over de nipt.

15 dagen geleden

Bij een guo gaan ze vaak wel over op een vruchtwaterpunctie of vlokkentest, wat de kans op een miskraam weer verhoogd. Er is van alles wat te zeggen en iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt!