26 Reacties

5 dagen geleden

Hier is de link naar het artikel: https://www.volkskrant.nl/volkskrant-magazine/tienduizenden-vrouwen-per-jaar-bevallen-met-een-knip-maar-is-dat-nodig~b3399d9b/

5 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Hier is de link naar het artikel: https://www.volkskrant.nl/volkskrant-maga ...
Dank je wel voor je reactie! Ik kan het artikel alleen niet verder lezen dan de titel omdat ik geen abonnement op Volkskrant heb. Zie nu dat ik ook voor 3,- per week altijd kan opzeggen, dus als het niet anders lukt doe ik dat 😊

5 dagen geleden

Reactie op MimiC

Dank je wel voor je reactie! Ik kan het artikel alleen niet verder lezen da ...
Ik kon het net gewoon lezen zonder abonnement. Het is veel te veel om te screenshotten en te plaatsen. Als je in private mode op de link klikt kun je vaak eenmalig een artikel wel gratis lezen.

5 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Ik kon het net gewoon lezen zonder abonnement. Het is veel te veel om te sc ...
Ah dat werkt bij mij helaas niet…

5 dagen geleden

Gebruik onderstaande link. Kopieer de link van het artikel en plaats het in de rode balk aan de bovenkant. Dan kun je hem lezen https://archive.ph

5 dagen geleden

Reactie op mel92!

Gebruik onderstaande link. Kopieer de link van het artikel en plaats het in ...
Gelukt! Top, dank je wel 😊

5 dagen geleden

Reactie op mel92!

Gebruik onderstaande link. Kopieer de link van het artikel en plaats het in ...
Dankjewel het is gelukt! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel weinig informatief vind. Eigenlijk geven ze aan dat er heel veel onduidelijkheid is over de noodzaak van de knip en de inzet van de knip. Daarnaast dat er een beweging is van moeders die zelf de regie willen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het mensen aan zou raden om dit artikel te lezen. Ik ben me nu alleen maar druk aan het maken dat ze mij straks niet goed inlichten, toestemming vragen en "zomaar" gaan knippen 🙊

5 dagen geleden

Reactie op xThinkerbelle

Dankjewel het is gelukt! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel weinig i ...
Ik snap wat je bedoelt! Ik vond het opzich best inzicht gevend dat dit een ding is. Maar gaf ook een beetje (onnodige? Of juist nodige dan?) gedachten met zich mee van oh shit zometeen gebeurd mij dat wanneer het niet nodig is

5 dagen geleden

Reactie op xThinkerbelle

Dankjewel het is gelukt! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel weinig i ...
Rondom mijn eerste zwangerschap en bevalling artikel gelezen met dezelfde strekking. Gaf bij mij toen ook vooral zorgen. Man had hele duidelijke instructies om elke handeling als een havik in de gaten te houden (wat hij keurig deed overigens). Maar zo dramatisch als ziekenhuis bevallingen worden omschreven en/of gebracht door o.a influencers heb ik het echt niet ervaren. Gewoon allemaal empathische hulpverleners aan het bed gehad en alles ging keurig in overleg met voors en tegens etc. Ik ben zelf de verhalen van anderen vooraf wel uit de weg gegaan. Iedere bevalling is anders en je gaat je dan druk maken om zaken die helemaal niet van toepassing hoeven te zijn.

5 dagen geleden

Een gigantisch ruptuur door langdurig persen of dan wel misschien een grote baby is ook niet alles 😅. zoals het artikel zegt, soms is het kiezen tussen 2 kwaden...

5 dagen geleden

Reactie op Pippilangkous12345

Ik snap wat je bedoelt! Ik vond het opzich best inzicht gevend dat dit een ...
Zul je het dan weten? Als zij op dat moment zeggen dat het echt nodig is, geloof je dat gewoon.. Dat is wellicht ook het hele punt. Je vertrouwt op het inzicht en de kennis van het ziekenhuispersoneel, dus je gaat er van uit dat dat op zo’n moment dus echt noodzakelijk is.

5 dagen geleden

Reactie op nv7

Een gigantisch ruptuur door langdurig persen of dan wel misschien een grote ...
Ik denk dat de positie waarop een vrouw in een ziekenhuis bijna gedwongen wordt te bevallen heel veel invloed heeft op de schade bij de mama. Op je rug met je benen opgetrokken is niet de meest goede positie voor de baby om doorheen te komen. En toen bevallen de meeste vrouwen zo. 🤭 inclusief ikzelf, omdat ik me liet overrompelen..🙈

5 dagen geleden

Reactie op annaniempje

Ik denk dat de positie waarop een vrouw in een ziekenhuis bijna gedwongen w ...
Ik moet zeggen dat ze mij juist gestimuleerd hebben om andere houdingen aan te nemen maar door de beenweeën ik gewoon niet eens meer op den duur op m'n benen kon staan. Het is allemaal zo afhankelijk van de samenloop van de omstandigheden. De gyn heeft me dus nu ook gewoonweg een knip geadviseerd... ik heb heel veel geluk gehad met m'n ruptuur.

5 dagen geleden

Reactie op nv7

Ik moet zeggen dat ze mij juist gestimuleerd hebben om andere houdingen aan ...
Nog ter aanvulling, helaas kan dat niet in het vorige bericht -.-'... een knip is dus niet altijd een verkeerd besluit...

5 dagen geleden

Ik denk dat het, zoals met alles in de zorg, goed is dat er discussie blijft bestaan over hoe de zorg verbeterd kan worden. Tegelijk moeten we echt vertrouwen dat medewerkers het beste met ons voor hebben. Als een gynaecoloog één keer te weinig een knip heeft gezet draagt hij/zij dat de rest van zijn leven met zich mee.

5 dagen geleden

Reactie op nv7

Ik moet zeggen dat ze mij juist gestimuleerd hebben om andere houdingen aan ...
Wat fijn! Bij mij helaas niet. Dat wil ik dit keer anders. Een knip zal niet voor niets zijn bedacht. Dus inderdaad, het zal in gevallen ook echt noodzakelijk zijn. Alleen zijn de cijfers in Nederland een stuk hoger dan in omliggende landen en dat is gek.

5 dagen geleden

Zonder knip en pomp was mijn oudste zeer waarschijnlijk niet zo goed ter wereld gekomen als nu… Hij was echt in nood en moest gehaald worden bij volledige ontsluiting, 1 perswee en hij was er, en het was nodig! Dus het was echt nodig en je hoort mij niet klagen. Ze doen het echt niet als het niet nodig is.

5 dagen geleden

Nou ik heb 2,5 uur lang geperst. Op een baarkruk. Toen de knip was gezet, kwam onze dochter er in no time uit. Ik zou willen dat het bij mij eerder was gedaan!

4 dagen geleden

Bij mij is ook een knip gezet waarvan ik nu nog steeds denk waarom? Volgens mij alleen omdat ik het zwaar had, maar het is echt niet overlegd met mij. Ik ga mijn man hier bij de volgende bevalling echt op laten letten. Dat hij doorvraagt zodat we in elk geval weten waarom een keuze gemaakt wordt.

4 dagen geleden

https://archive.is/ ik geloof dat je de artikelen dan hiermee kunt lezen. On topic: mijn verloskundige zei inderdaad dat er uit onderzoek is gebleken dat natuurlijk scheuren beter herstelt dan een knip. Daarom doen zij het bijna nooit. Alleen als het kind in nood is