26 Reacties

4 dagen geleden

https://archive.is/sUzIS

4 dagen geleden

Mooi om dit artikel te lezen! Ik vertrouw op de deskundigheid van de professionals alleen moeten ze in iedere situatie kritisch blijven kijken en zich niet aan altijd standaard richtlijnen of protocollen houden. Bij ons kwam de gynaecoloog en een assistente (hoorde later dat ze nog moest beginnen aan de opleiding) ivm de vacuüm pomp. De assistente mocht het doen en de gynaecoloog wilde dat ze zou knippen. Hier dacht zij anders over en zei dit hardop. Waarop ze het 1 poging mocht ‘proberen’. En dit lukte! Zo dankbaar! Toen ze weg waren, zei de verloskundige dat ik geluk had omdat als de gynaecoloog het zelf had gedaan hij zowieso een knip had gezet.

4 dagen geleden

Artikel niet gelezen, maar ik wilde alleen maar zeggen dat je allemaal een eigen keuze hebt en alles in overleg moet gaan met jou. Of als jij daar niet toe in staat bent, met jouw partner of degene wie er bij is. In mijn situatie heb ik bijna 2 uur geperst en toen de knip werd gezet, met mijn toestemming, werd ze na 1 perswee geboren. Dus juist erg blij geweest ermee. En met de genezing van de knip ook echt geen problemen gehad.

4 dagen geleden

Ik ben ook bevallen met een knip, waarvan ik me achteraf afvraag of het niet op een andere manier kon. Ik voelde de persweeën nauwelijks doordat de ruggenprik nog aanstond, en andere houdingen werden niet gestimuleerd. Een volgende keer zie ik dat graag anders. Toch denk ik dat op dat moment een knip de juiste keuze was, omdat de persfase al lang duurde en was gestagneerd. Ik wist niet meer wat ik aan het doen was, en mijn zoontje zat al lang vast op hetzelfde punt. Voor de knip is duidelijk toestemming gevraagd, maar het herstel is geen pretje. Overigens heb ik de ring of fire nooit gevoeld omdat het hoofdje na de knip direct werd geboren, dus dat is dan weer het voordeel ;) Mijn eigen verloskundige gaf bij de nacontrole aan dat zij vrijwel nooit knippen, maar dat hangt denk ik ook samen met dat zij geen medische bevallingen doen, waarbij het risico op een knip sowieso groter is. Ik ga er vanuit dat ze in het ziekenhuis niet te pas en te onpas knippen, maar alleen als daar aanleiding voor is.