25 Reacties

24 dagen geleden

Mijn BMI is ook te hoog. Dit advies heb ik niet gehad. Nog nooit gehoord ook.

24 dagen geleden

Ik heb dit advies ook maar niet vanwege een te hoog BMI maar hartproblemen in de familie.bij mij is het om te voorkomen dat ik een te hoge bloeddruk ga krijgen. Ik ben er wel gewoon mee begonnen.

24 dagen geleden

Hoi, hier zijn ondertussen al 3 topics over geopend. Ik zou zeggen, lees ze door en maak je keuze. https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-mei-2025/even-jullie-mening-greater-ascal-slikken-yXmwV7r https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-mei-2025/erg-vroeg-aan-de-ascal-PedpNxX https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-mei-2025/twijfel-acetylsalicylzuur-te-nemen-Pedj6Kz

24 dagen geleden

Reactie op OogverblindendeSpar675604

Mijn BMI is ook te hoog. Dit advies heb ik niet gehad. Nog nooit gehoord oo ...
Komt omdat haar moeder zwangerschapsvergiftiging heeft gehad. Er zijn een aantal risicofactoren om een hoge bloeddruk/zwangerschapsvergiftiging te krijgen. Als je aan meer dan 2 van deze factoren voldoet krijg je Ascal voorgeschreven.

24 dagen geleden

Mijn gynaecoloog zei gister dat recente studies aantonen dat je, wanneer je tot de risicogroep behoort, je de kans op zwangerschapsvergiftiging met tot 50% kan verlagen door het slikken van een lage dosering Ascal/Aspirine per dag. Niet alle medicatie is troep. Deze medicatie is, in de juiste dosering, beeezen veilig om te gebruiken tijdens je zwangerschap. Zwangerschapsvergiftiging daarentegen is levensgevaarlijk voor zowel moeder als kind. Maak uiteraard zelf je afweging, maar ik zou echt adviseren de doktersadviezen ter harte te nemen.

24 dagen geleden

Ik heb het bij mijn vorige zwangerschap geslikt en nu doe ik het weer. Mijn moeder heeft Helpp gehad en ik ken meer mensen in mijn omgeving die een levensgevaarlijke zwangerschapsvergiftiging hebben gehad. Het is compleet ongevaarlijk en absoluut bewezen dat het werkt, dus ik zou dit niet in twijfel trekken.

24 dagen geleden

Heb dit advies ook gehad ivm hoog bmi en omdat mijn 1e kindje een laag geboortegewicht had (relatief tov andere Nederlandse kindjes). Besloten er wel mee te beginnen.

16 dagen geleden

Reactie op Floempie

Mijn gynaecoloog zei gister dat recente studies aantonen dat je, wanneer je ...
Helemaal mee eens. Het is bewezen en de kans op zwangerschapsvergiftiging wordt aanzienlijk kleiner. Ik ben op dit moment 13+3 en ik slik het ook al vanaf 10 weken. Ik heb in mijn vorige zwangerschap vergiftiging gehad en hier een hoge bloeddruk aan over gehouden. Als er ook maar iets is wat ik kan doen om de kans te verkleinen dat ik het nog een keer krijg dan pak ik die kans met beide handen.

15 dagen geleden

Ik heb dit bij mijn 1e zwangerschap geslikt vanwege hoge bmi en hoge bloeddruk, en nu bij nummer 2 weer. Ik heb geen last van bijwerkingen en ben blij dat het de kans op zwangerschapsvergiftiging verlaagd

15 dagen geleden

Ik heb hoge bloeddruk helaas al. Slik vanaf week 8 hier al bloeddrukverlagende medicatie voor helaas. En vanaf week 12 calcium en aspirine. Dat is protocol, dit om er alles aan te doen om pre eclampsie te voorkomen. Ik heb overigens normaal gewicht, ik weeg 50. Ik vind het een naar idee dat ik high risk ben voor pre eclampsie, je wil toch niet dat je kind veel te vroeg gehaald moet worden. Dus ondanks dat ik baal vd vele medicatie, denk ik zelf dat ik geen keus heb. Moet er niet aan denken dat ik het had kunnen voorkomen. Je wilt niet dat je kind in couveuse moet.. en dan heb ik het nog niet eens over het gevaar voor jezelf.

15 dagen geleden

Ik slik ook elke dag aspirine (100 mg) en calcium op aanraden van de vk. Mijn vorige kindje had een heel laag geboortegewicht (dysmatuur), en dit zou het kunnen voorkomen. Ik heb zoiets van: baadt het niet, dan schaadt het niet (die lage dosering van 100 mg). Succes met de keuze!

15 dagen geleden

Ik ben met 12 weken ook begonnen met het slikken van 80 mg aspirine per dag op aanraden van de verloskundige ivm te hoog bmi, eerste zwangerschap en mijn eigen moeder die bij mijn zwangerschap help syndroom heeft ontwikkeld. Het is bewezen dat het helpt en ik wil graag zelf zo goed mogelijk deze zwangerschap doorkomen en mijn kindje een zo goed mogelijke start geven dus ik heb er absoluut ook geen bezwaar tegen. Alles voor de kleine☺️

15 dagen geleden

Ik heb in mijn vorige zwangerschap preeclampsie gehad, toen waren er op voorhand geen tekenen voor de asprine. Nu is dit eigenlijk gelijk het advies plus heb ik een uitgebreid bloed onderzoek gehad. Ik ga hem slikken, zo wordt de placenta beter doorbloed dus heb je minder kans. Mijn zoon woog bij mijn bevalling maar 2530 en had geen 1 gram vet aan zijn lijf, dit wil ik niet nog een keer mee maken.

13 dagen geleden

Mij is ook geadviseerd om aspirine te slikken. Niet vanwege bmi maar leeftijd (40). Blijkbaar heb je dan ook meer kans dat je vatten eronder lijden. Aspirine heeft geen nare bijwerkingen of gezondheidsrisico’s, dus ik heb het geaccepteerd en ben gestart.

13 dagen geleden

Hebben jullie ook allemaal het advies gehad om aspirine te combineren met 1 gram calcium per dag ? Ik wel .. de combinatie schijnt de kans op een hoge bloeddruk nog meer te verlagen .. Zijn er meerdere die de aspirine ook heel in 1x doorslikken? Ik krijg hem opgelost in water zo moeilijk weg!

13 dagen geleden

Reactie op Nourrr91

Hebben jullie ook allemaal het advies gehad om aspirine te combineren met 1 ...
Ja klopt met calcium. Ik heb die van Lucovitaal. Ik slik alles als een heel tablet door met water. Ik los niks op in het water.

12 dagen geleden

Bij mij begon de verloskundige over calcium, maar daar had de gynaecoloog niets over gezegd. Even terug gebeld naar gynaecoloog en die gaf aan dat ze dat niet meer adviseren sinds kort. Ik doe het dus niet, maar denk dat het ook geen kwaad kunt als je het wel doet..

12 dagen geleden

Ik heb ook dit advies gekregen van de verloskundige en ben ook van de zo min mogelijk geneesmiddelen en alles op natuurlijke basis. Mijn bmi is niet te hoog, maar gewoon “normaal”. Zelf is mijn bloeddruk best laag, maar aangezien mijn moeder standaard een hoge bloeddruk heeft, kreeg ik ook dit advies. Zelf heb ik nog nooit een hoge bloeddruk gehad waardoor ik dus ook in dubio zit wat ik hiermee moet. Dus ik snap je struggle. Zo lastig dit.. 🥲

12 dagen geleden

Ik zit sinds een aantal dagen aan de medicatie voor een hoge bloeddruk en bloedverdunners. Ik heb en een hoge bloeddruk en een hoge bmi. Ik heb zoiets.. de arts zal goed weten wat de baby en ik nodig hebben om de zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik wil geen risico nemen en vertrouw op de arts en medicatie.

12 dagen geleden

Ik ook aangeraden gekregen vanwege bmi. Ik heb ervoor gekozen het niet te doen. De kans dat je geen pre eclampsie krijgt gaat van 12 naar 9 procent. Ik wil ook zo min mogelijk ‘zooi’ in mijn lichaam. En wie zegt er dat wij dat krijgen? Er zijn genoeg prachtige vrouwen met een maatje meer die een probleemloze bevalling hebben. Ik vind het ook een beetje bangmakerij. Je hoort altijd alleen maar de negatieve verhalen…