Hi mama's-to-be,
Ik heb vragen over zwangerschapsrechten rondom detachering, en een lastige UWV-case.
Ik zit op 12+3, laatste week van het eerste termijn, en binnenkort ga ik mijn zwangerschap doorgeven aan mijn werkgever omdat het buikje nogal zichtbaar begint te worden. Echter weet ik niet precies wat mijn rechten zijn omdat ik in de detachering zit als IT-consultant. Ik ken de rechten in loondienst en uitzendkracht, maar detachering is anders dan deze twee genoemde. Ik probeerde te Google voor antwoorden maar kon niks vinden. Google geeft alleen uitleg over uitzendkracht.
Ik weet dat ik alsnog 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof mag hebben en de extra weken daarna waarbij 70% wordt doorbetaald. De vragen die echter naar boven komen zijn:
-Die 1/8 extra pauze, betaalt de klant dit of mijn eigen werkgever? Als het mijn werkgever is dan moet hier een urencode voor zijn, maar mijn werkgever kennende zal zeggen dat deze niet bestaat. Wat te doen als hij me dwingt dit als 'ziek' te melden ondanks het om betaalde pauze gaat?
-Mijn contract bij de klant kan worden verlengd in het nieuwe jaar, maar daar zijn ze nog niet over uit. Ik ben bang dat als ik daar ook mijn zwangerschap doorgeef, dat ze mijn contract daar niet verlengen. Ja, dat mag niet omdat dat discriminatie zou zijn, maar dit kunnen ze onder de mom van 'te weinig budget' wegschuiven. Zou je de klant aanpakken zoals je dit zou doen met je echte werkgever?
En om dingen nóg complexer te maken zit ik al 3 jaar in de ziektewet door een burnout vanwege een onvervulde kinderwens en een ellenlange traject met alle mogelijke tegenslagen, en werk ik momenteel maar halve dagen. Tevens is mijn loon na 2 jaar ziektewet teruggeschroefd naar 50% van mijn totale inkomen die ik genoot pre-burnout en verdien ik nu dus al een jaar alleen maar de helft van mijn oorspronkelijke salaris van 3 jaar geleden (waar geen inflatiecorrectie mee is gerekend). 25% van die oude salaris wordt betaald door het UWV, en door een fout van het UWV moet ik een bruto in netto aan hun terugbetalen wat ik nooit had gekregen van hen en moet ik dat geld ergens vandaan toveren. En vanwege het UWV-systeem ben ik vastgezet;
Financieel is het zwaar, want ik verdien nu onder de minimum, en daar dus maar een deel van, maar er mag géén verhoging gegeven worden door mijn werkgever zolang ik niet terugga naar 40 uur fulltime (dat is mijn contract bij mijn werkgever) omdat het UWV daar moeilijk over doet.
Strategisch gezien zou ik zo snel mogelijk terug willen forceren naar 40 uur zodat ik weer marktconform kan verdienen zodat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof doorbetaald krijg met de nieuwe salaris. Maar ik ben momenteel zó moe door de zwangerschap dat dit slechts wishful thinking is. Ook maak ik me zorgen over wat ik precies ga krijgen tijdens mijn verlof; nog steeds dat zielige 50% van die minimum, of wel volledig 100% van die oude salaris? Oftewel, vervalt het ziektewetgedoe zodra ik mijn verlof in ga?
Ik ben echt ten einde raad omdat mijn manager me hierin echt niet steunt. Momenteel druk ik alleen maar op zijn KPI's en is hij me liever kwijt dan rijk (en dan is hij nog niet eens op de hoogte van de zwangerschap!), en het UWV kan alleen maar volgens systemen werken en is dus ook geen hulp.
Ik weet niet bij wie ik aan kan kloppen voor antwoorden en oplossingen, vandaar dat ik het hier drop en hoop dat er mama's-to-be zijn die het misschien weten... 😥