33 Reacties

17 dagen geleden

Je krijgt er gewoon vrij voor hoor. Dat is je werkgever verplicht

Reactie op VerfijndeDahlia043019

Je krijgt er gewoon vrij voor hoor. Dat is je werkgever verplicht
Ja, dat krijg ik dus wel. Maar is dat ook doorbetaald? Ik vind het raar dat zelfs HR dit zegt. Dus dat ik andere dagen extra moet werken

17 dagen geleden

Ik denk dat deze bijeenkomsten niet onder noodzakelijk onderzoek vallen (denk hierbij aan de 20-weken echo bijvoorbeeld of andere medische echo's). Denk dat centering meer onder eigen keuze valt, en daardoor inderdaad geen bijzonder verlof is. Werk zelf op de HR afdeling, en bij ons is het eigenlijk ook dat medische dingen wel onder speciaal verlof vallen (en dus doorbetaald), maar daarbuiten ben ik ook bang van niet inderdaad... 😕

17 dagen geleden

Haha lijkt me niet dat je dit betaald krijgt, lijkt me dat je er gewoon verlof voor op moet nemen. Het is toch je eigen keuze?

Reactie op babysparkles

Ik denk dat deze bijeenkomsten niet onder noodzakelijk onderzoek vallen (de ...
20-weken echo is in die zin ook vrijwillig en niet noodzakelijk?

17 dagen geleden

Reactie op BourgondischePioenroos673051

20-weken echo is in die zin ook vrijwillig en niet noodzakelijk?
Nee klopt, maar dat valt wel echt onder een medisch onderzoek en is dan toch anders dan als het ware een cursus-achtig iets (die natuurlijk ook heel belangrijk is, maar geen wettelijk aangeboden iets)

Reactie op _Anna_

Haha lijkt me niet dat je dit betaald krijgt, lijkt me dat je er gewoon ver ...
Zeker, maar dat is sowieso bij de VK komen ;-) plus dit zijn je controles, je hebt geen individuele afspraken. Bloeddruk meten en hartje luisteren wordt daar gedaan.

17 dagen geleden

Verplicht medisch noodzakelijke onderzoeken krijg je vrij voor (echo, verloskundige, ziekenhuis) het is voor mij niet duidelijk of dit een verplicht karakter heeft of dat je hier op eigen initiatief heen gaat. Als hr- adviseur zou k hetzelfde zeggen als je werkgever. Op basis van de informatie die ik nu heb

Reactie op babysparkles

Nee klopt, maar dat valt wel echt onder een medisch onderzoek en is dan toc ...
Dit zijn je medische controles, vanuit de overheid aangeboden.

Reactie op bobbi123

Verplicht medisch noodzakelijke onderzoeken krijg je vrij voor (echo, verlo ...
Dit zijn ook je medische onderzoeken, je ziet je vk verder niet. Het is niet verplicht, maar dat zijn de echo’s die je wil laten doen ook niet..

17 dagen geleden

Reactie op BourgondischePioenroos673051

Dit zijn ook je medische onderzoeken, je ziet je vk verder niet. Het is n ...
Gezien dit niet alleen medische controles omvatten maar ook een educatief element heeft, is dit denk ik een grijs gebied. Waar allicht veel werkgevers totaal mee onbekend zijn. Voor het medische stuk lijkt bijzonder verlof mij zeker op zijn plaats. Val je onder een CAO? wat schijft jullie bedrijfsreglement voor?

17 dagen geleden

Ik werk onder cao het Rijk en krijg dit gewoon doorbetaald. Dit is volgens mij wettelijk verplicht. Ga het nog even verder onderzoeken zodat ik dit voor jullie kan onderbouwen.

17 dagen geleden

Zie info van mijn verloskundige over controles. Valt dus gewoon onder verloskundige zorg en hiervoor dien je betaald verlof te krijgen vanuit je werkgever.

17 dagen geleden

https://www.zwangerenportaal.nl/lavielandgraaf--centering-pregnancy--30122023

17 dagen geleden

CP is een vorm van verloskundige controles. Als je bij een verloskundige loopt die geen CP heeft dan heb je ook maandelijks controle waarvoor je doorbetaald vrij dient te krijgen. CP vervangt deze maandelijkse controles en zijn ipv individuele afspraken groepsafspraken, waar je in mijn optiek ook gewoon doorbetaald vrij voor moet krijgen. Mochten zij het hier niet mee eens zijn, probeer het ze dan duidelijk te maken dat het ipv reguliere controles is, die men doorgaand wel kent, en als de dan nog steeds niet overtuigd zijn, geef dan aan, prima, maar dan moet ik maandelijkse 1 uur naar een reguliere controle, waarvoor ik recht heb op doorbetaald verlof

Reactie op Lisa98-24

Zie info van mijn verloskundige over controles. Valt dus gewoon onder verlo ...
Dank je wel! Ik heb deze brief nu ook opgevraagd bij m’n VK. Ik val trouwens onder cao gemeenten. Het zal idd door de nieuwheid komen dat dit onbekend is.

Reactie op Anne86B

CP is een vorm van verloskundige controles. Als je bij een verloskundige lo ...
Ik heb Hr nu teruggemaild en ben benieuwd naar hun reactie. Goede toevoeging inderdaad!

17 dagen geleden

Ohh wat een fijn topic. Hier ga ik ook tegenaan lopen als ze dat groepje vol genoeg krijgen. Ze hebben bij ons inderdaad ook een brief gemaakt voorwerkgevers. Ben erg benieuwd, aangezien het in mijn werkveld (kinderopvang) niet makkelijk is om voor 2 uurtjes vrij te krijgen..

17 dagen geleden

Maar wat ie zegt klopt. In mijn optiek hoort dit betaald te zijn. Alle controles worden tijdens dit moment uitgevoerd. Het duurt alleen wat langer..

Reactie op annaniempje

Ohh wat een fijn topic. Hier ga ik ook tegenaan lopen als ze dat groepje vo ...
Ik vind het dus ook echt lastig omdat ik een tijdelijk contract heb en niet per se ‘moeilijk’ wil doen naar mijn leidinggevende, maar dat zelfs HR dit nu niet weet :S