33 Reacties
17 dagen geleden
Reactie op BourgondischePioenroos673051
Ik vind het dus ook echt lastig omdat ik een tijdelijk contract heb en niet ...
Ik vind het zo zonde. Want wat ik begreep blijkt uit onderzoeken dat centering pregnancy heel erg goed is voor de zwangere vrouw. En dat ze meer vertrouwen hebben in hun lijf en daardoor ook minder vaak medisch worden/medisch ingegerepen wordt tijdens bevalling e.d.
Mooie pluspunten dus!
17 dagen geleden
Reactie op annaniempje
Ik vind het zo zonde. Want wat ik begreep blijkt uit onderzoeken dat center ...
Ja klopt! En daarom helemaal stuitend dat zelfs een gemeente hier niet van op de hoogte is.. en überhaupt zonde van mijn energie en tijd dat ik hier nu mee bezig moet zijn ;-)
17 dagen geleden
Ik kreeg te horen bij de verloskundige dat ze ook brieven hebben die ze vanuit de verloskundigen mee kunnen geven met info over Centering Pregnancy voor werkgevers. Misschien heeft jouw verloskundige dit ook? Mijn verloskundige stelde dat je hier gewoon vrij van moet krijgen van je werk omdat het technisch gezien onder je controles bij de verloskundige valt.
16 dagen geleden
Mijn verloskundige praktijk heeft juist de centeringgroepen avonds vanwege de duur van zo'n sessie. Een normalen controle duurt maximaal 15 minuten en een centering 2 uur(in mijn geval). Ik zou wel begrijpen als mijn werkgever niet die volledige 2 uur door zou betalen. Een zwangerschapscursus is toch ook niet in de baas zijn tijd?
14 dagen geleden
Bij ons duurt zo'n bijeenkomst 4 uur per maand ongeveer. In principe is het een vervanging van de andere noodzakelijke controles en dus onder werktijd krijg je doorbetaald. Je moet een beetje mazzel hebben met je werkgever ben ik bang.
14 dagen geleden
De bijeenkomsten vallen wel onder medisch noodzakelijk. Ze meten namelijk je bloeddruk en nog iets anders en daarna heb je groepssessies. Ik zou je zeker niet laten ompraten als dit een normale cursus is. Het is namelijk ook wetenschappelijk aangetoond dat CP bevorderend is voor de mentale gezondheid van de zwangere. Ik start binnenkort ook met CP en heb van mijn VK en brief meegekregen om aan mijn leidinggevende te geven. Het is ook zo dat er een paar bijeenkomsten in de periode van je zwangerschapverlof vallen dus het valt mee hoevaak je onder werktijd weg afwezig bent.
14 dagen geleden
Het vervangt misschien wel de reguliere controles, maar er komen ook een hoop uren bij voor andere zaken dan de controles. Ik zie het meer als zwangerschapscursus en heb er zelf niet voor gekozen bij deze tweede zwangerschap.
Misschien bij jezelf te raden gaan wat je fair vindt in dit geval? Vind je dat je werkgever deze uren volledig voor je moet vergoeden? Als het antwoord ja is, dan zou ik daar zeker voor gaan staan en anders zou je overeen kunnen komen dat je de uren deelt; geven en nemen.
14 dagen geleden
Reactie op Marloes_Jacob_Otis
Het vervangt misschien wel de reguliere controles, maar er komen ook een ho ...
Goede reactie dit.
Ik zal wel een unpopular opinion hebben maar los van of het wel of niet wettelijk is vind ik het echt waanzin als dit betaald moet zijn 🙈 Stel je voor dat je een klein bedrijf hebt en je werknemer werkt op 45 minuten rijden. Ben je haar dus de hele middag betaald kwijt aan een zwangerschapscursus 😅. Ik ben zelf hr adviseur en zou echt van mijn stoel vallen van deze vraag. Vooral als ik geen vast contract had zou ik dit zelf niet durven vragen, maar elk bedrijf is anders denk ik. Ik werk in een metaalbedrijf waar alles al snel onzin is 😄
14 dagen geleden
Reactie op Briddaloedie
Goede reactie dit.
Ik zal wel een unpopular opinion hebben maar los van o ...
Afgelopen week precies hierover een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Ik voel me altijd bezwaart als ik bijzonder verlof aanvraag, maar hij is hier heel duidelijk over. Het zijn de arbeidsvoorwaarden waar ik recht op heb. Voordeel van bij de overheid werken, want hij beredeneerd dat je in de commerciële wereld véél meer verdient, maar je dan misschien ook wel mag verwachten dat je dit lekker in je eigen tijd doet.
Uiteindelijk gaat het er denk ik om om er gepast gebruik van te maken en niet de randjes op te zoeken / over te gaann
14 dagen geleden
Reactie op BourgondischePioenroos673051
Dit zijn je medische controles, vanuit de overheid aangeboden.
Als je niet de CP zou doen, (wat je aangeboden wordt als iets waar je aan kán deelnemen) zou je je reguliere controles krijgen die korter duren. Dus wat mij betreft zou die vlieger niet helemaal opgaan en zou ik het ook als iets extra's zien en zoals al eerder aangegeven zou ik voor een stuk geven en nemen gaan.