31 Reacties
één dag geleden
Ik kies gewoon ouderwets de naam van m’n vriend. Vond het persoonlijk een heel raar iets tegenwoordig dat die twee achternamen een ding zijn haha.
één dag geleden
Onze meisjes dragen een dubbele achternaam maar das van de papa , hij draagt de naam van zijn vader en stiefvader daarom hebben wij er heel bewust voor gekozen om mijn achternaam nie toe te voegen
één dag geleden
Bij ons krijgen ze mijn achternaam ☺️ dubbel vind ik ook niet zo mooi staan & we vinden allebei mijn naam mooier 🙈
één dag geleden
Ik heb hier ook over zitten twijfelen, maar bij ons wordt het niet heel praktisch. We hebben namelijk allebei een achternaam met "van der", dus een achternaam met "van der ... - van der ..." vind ik wel een beetje heftig. Als een van ons een korte achternaam had gehad, had ik het misschien wel gedaan
één dag geleden
Reactie op Robina1994
Bij ons krijgen ze mijn achternaam ☺️ dubbel vind ik ook niet zo mooi staan ...
Oja sorry dat kan natuurlijk ook🙏🏻!!
één dag geleden
Reactie op Vissen94
Ik werk met kinderen en zie veel dubbele achternamen. Ik vind het maar inge ...
Ja? Ik had het gevoel dat het amper gebeurde, maar dus toch? Ja want later op school bijvoorbeeld moet hij of zij dan ook letterlijk altijd voornaam plus beide achternamen gebruiken? Ik zeg maar wat: op een proefwerk. Ik vind het ook ingewikkeld klinken hoor
één dag geleden
Mijn zoontje kreeg ook gewoon de achternaam van z'n vader, vond het destijds ook echt overbodig. Inmiddels zijn we al uit elkaar vanaf dat Novan nog geen 1 was en is hij eigenlijk voor 90% bij mij. Nu we zijn achternaam konden wijzigen, wilde ik dat dus ineens wel héél graag. Ik voed hem voornamelijk op en vind dus dat hij ook mijn naam mag dragen. Nu krijg ik een baby met m'n nieuwe vriend, en ook zij krijgt beide namen. Zo hebben mijn kids een andere papa, maar dragen zij ook wel dezelfde achternaam. En is het cirkeltje voor mijn gevoel weer rond. 🥰
één dag geleden
Reactie op Vissen94
Ja ik geef zwemles en heb er inmiddels denk ik 15 met een dubbele naam.
Oh wauw dat wist ik echt niet! In mijn omgeving nog niemand gehoord. Het geeft administratief veel meer rompslomp gok ik
één dag geleden
Reactie op DTkleine
Wij kiezen bewust voor de dubbele achternaam.
Ja ik zat meer te denken, als dit bijv ineens echt de norm is over 3 jaar dan zou ik het jammer vinden als ik dat niet gekozen heb. Omdat het symbolisch heel mooi is.
één dag geleden
Reactie op Goodmorningsunshine
Oh wauw dat wist ik echt niet! In mijn omgeving nog niemand gehoord. Het ge ...
Heb er 1 met 3 voornamen en een dubbele achternaam. Heb al gezegd dat als ie afzwemt ze keuzes moeten maken omdat niet alle namen op het diploma passen xD.
Ikzelf zet bij mijn kinderen 1 voornaam en hun achternaam erop
21 uur geleden
Wij gaan bewust voor een dubbele achternaam. Alleen maar mooi dat het kan tegenwoordig en zo is het ook duidelijk dat het ons kind is aangezien ik niet de achternaam van mijn partner draag
21 uur geleden
Wij kiezen bewust géén dubbele achternaam. Je kind mag er later maar 1 doorgeven, en we willen niet dat hij/zij dan het gevoel heeft te moeten kiezen tussen ons.
20 uur geleden
Ik overwoog zelfs om in een land te gaan bevallen waar mijn kind een dubbele achternaam zou kunnen krijgen, haha ;).
Ik ken veel mensen met een dubbele achternaam (geboren in een ander land) en heb dat altijd logischer en ook een mooier principe gevonden.
Zelf zie ik geen nadelen. Het kind groeit op met de dubbele achternaam en hopelijk ook voldoende kinderen om hem/haar heen met een dubbele achternaam. Het 'nadeel' dat zij uiteindelijk voor een keuze staan welke achternaam door te geven, zouden wij ook allemaal al jarenlang moeten ervaren, namelijk naam van de vader of moeder doorgeven (nu is het alleen zo dat maar weinig mensen hierover nadenken ;) ).
19 uur geleden
Ik wilde sowieso mijn achternaam, alleen of als dubbele achternaam - beide een prima optie. Mijn vriend vond het zielig om een kind twee saaie en lelijke achternamen te geven haha. En hij vond mijn achternaam net iets minder saai en lelijk dan de zijne, dus het was heel snel beslist. Moet wel bekennen dat ik best op zag tegen dat gesprek, ook al had ik eigenlijk niets anders van hem verwacht.