31 Reacties
één dag geleden
Ik ben alleenstaand, dus het kind krijgt alleen mijn achternaam.
Maar vroeger toen ik nog een partner had, wist ik heel duidelijk dat ik mijn kind mijn achternaam wilde geven. En toen de optie dubbele achternaam kwam, was dat voor mij ook een optie.
Ik had 25 jaar geleden al klasgenoten met een dubbele achternaam, dus heel erg nieuw is het niet.
Als vrouw zijnde geef je (in mijn ogen) best wel wat van je identiteit op. Veel vrouwen geven hun eigen achternaam op als ze gaan trouwen en de kinderen krijgen vervolgens alleen zijn naam.
En dat terwijl het overgrote deel van de opvoeding bij de vrouw ligt, dan mag je daar ook wel wat credits voor krijgen, toch?!
Als je niet getrouwd bent, kan het ook best een gedoe zijn als je niet dezelfde achternaam hebt als je kind, dan is een dubbele achternaam dus alleen maar handig, of je kiest er voor om het alleen jouw achternaam te geven.
En als je kiest voor een dubbele achternaam, dan heeft je kind toch nog zo'n 20 jaar zeker om na te denken over welke achternaam blijft en welke verdwijnt bij zijn/haar eigen kinderen, dat komt dan ook wel weer goed.
20 uur geleden
Wij gaan wel voor een dubbele achternaam. Ik vind het juist heel mooi dat onze kinderen de namen van ons beiden kunnen dragen en dat ik ook mijn naam kan doorgeven. We zijn onlangs getrouwd en hebben nu ook beide deze achternaam zodat we straks als gezin allemaal dezelfde achternaam hebben. Later kunnen de kinderen zelf beslissen welke achternaam zij willen doorgeven of gewoon de 1e naam doorgeven zoals het meest logisch is. Zo ingewikkeld vind ik het eigenlijk niet en de samenleving zal er wel steeds meer aan gewend raken nu meer mensen ervoor kiezen.
16 uur geleden
Mijn man nam bij ons trouwen mijn naam er bij aan. We heten nu beiden 'Smit - Jansen' zegmaar.
Ik vond het dan echt raar als onze dochter dan maar 1 van die namen zou hebben, dus we waren best blij met deze optie 😁
15 uur geleden
Reactie op Appelmoes2
Wij kiezen bewust géén dubbele achternaam. Je kind mag er later maar 1 door ...
Ons eerste zoontje heeft de achternaam van mijn man, ik heb een dubbele naam gekozen bij het trouwen, maar gebruik altijd die van mijn man. Ons tweede kindje krijgt ook de achternaam van mijn man, precies om deze reden. Later ga je je kind altijd voor een keuze zetten dat ze 1 familie naam moeten laten vallen en dat is niet de beslissing die ik aan mijn kind wil overlaten, omdat het toch ongemerkt een enorme druk kan geven
12 uur geleden
Ja ik wou eerlijk dat ik mijn achternaam meteen had gedaan. Dat dubbele vind ik raar. En ik vind het zo belachelijk ouderwets en toch deed ik het en automatisch moeten ze allemaal. Ja toch ga ik het wel rechtzetten met een dubbele achternaam. Ik vind het zo ongemakkelijk als je bij de grens staat en ik heb niet dezelfde naam als mijn dochters het zijn mijn kinderen. Maar ja voor nu even papa’s achternaam alleen en dan dit regelen. En als ze later de mijne niet kiezen of willen, prima 👍🏻 maar ik stuur mijn dochters aan niet hun familie naam weg te geven. Gelukkig verandert de wet. Ja het is lastig je kiest meteen voor alle kinderen. Doe wat jij het fijnste vindt, daar gaat het om! Jullie kind en jij moet je er goed bij voelen.
8 uur geleden
Ik wilde heel graag beide achternamen. Maar we hebben gekeken naar de praktische kant. En we denken dat we het kind het onnodig moeilijk maken met 2 achternamen. Tevens moet het kind dan kiezen als hij/zij gaat trouwen en dan heb je kans dan onze kinderen niet voor dezelfde naam gaan. Dus kiezen wij nu voor het kind. Uiteindelijk krijgen ze bij ons de naam van de vader maar heb ik meer stemrecht in de voornaam/doopnamen
6 uur geleden
Misschien neemt je kind later bij het trouwen wel de naam van de partner aan. Of houdt hij of zij de eigen (dubbele) achternaam. Of misschien wil je kind later helemaal niet trouwen en wil hij of zij geen kinderen. Ik vind het dus nogal gek om het om die redenen te laten. Wij kiezen wel voor de dubbele achternaam. Het voelt nog wat onwennig, maar ik verwacht dat het heel vaak voor zal komen en dat het later veel normaler zal zijn.
5 uur geleden
Wij kiezen voor een dubbele achternaam, ontzettend blij dat deze mogelijkheid nu ook eindelijk in NL bestaat. Het is wat mij betreft achterhaald dat het kindje de naam van de vader zou moeten dragen. Mijn man heeft bij ons huwelijk ook mijn naam als 2e achternaam aangenomen. We zijn een geëmancipeerd stel😀
4 uur geleden
Wij kiezen ook voor een dubbelen achternaam. Dit omdat me broer geen kinderen wilt en onze familie stamboom dan zal eindigen. En wij het mooi gebaar vonden om het zo voor beide voort te zetten ❤️.