6 Reacties

24 dagen geleden

Jazeker, over de hele wereld is dat anders. Zo wordt er in Israël geadviseerd als zwangere geen vis te eten en plantaardige omega 3 te slikken vanwege kwik en andere verontreinigingen in vis. Maar ook in Scandinavische landen, zoals Noorwegen en Zweden, geven ze adviezen om roofvissen te vermijden bijvoorbeeld. Daar wordt in Nederland op tonijn en makreel na niet zoveel over gesproken. Hier wordt rauw vlees en vis afgeraden, en bijvoorbeeld in Japan zijn ze minder strikt voor zwangere vrouwen op dit gebied. Er is meer focus op de kwaliteit van de vis dan echt een verbod. Maar ook zachtgekookte eieren eten bijvoorbeeld, dat is in het Verenigd Koninkrijk ook minder strict dan hier. Ik denk dat het gewoon heel veel te maken heeft met de eetcultuur van het land.

23 dagen geleden

Helemaal eens. Wij waren in juni nog in Montenegro bij een wijnproeverij waar een hoogzwangere vrouw de proeverij gaf en zelf ook wat slokken mee dronk. Dat vond ik zo bizar. Ook in Frankrijk en Italie is het drinken van 1 glas wijn per dag gewoon normaal voor zwangeren 🙈. Terwijl ik al panisch deed toen ik erachter kwam dat er in alcoholvrij vier soms gewoon nog 0,5% alcohol zit.

22 dagen geleden

Ik raad je aan om op voedingscentrum te kijken. Dit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek😊

22 dagen geleden

Reactie op Rose95

Ik raad je aan om op voedingscentrum te kijken. Dit is gebaseerd op wetensc ...
Ja ik denk dat dit in Amerika hetzelfde is, ook gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek vanuit daar. Maar toch zijn er verschillen.

22 dagen geleden

Risico analyses worden gemaakt op basis van de kans dat een gevaar zich voordoet en het effect dat dat gevaar kan hebben. Daar worden allerlei rekenmodellen aan gehangen en daar komen dan bepaalde waardes uit. Vervolgens wordt dan een afweging gemaakt vanaf welke waarde men het een onaanvaardbaar risico vind en je dus iets niet moet eten. Daarbij wordt ook nog afgewogen hoe essentieel het product is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. In Nederland wordt meer belang gehecht aan voldoende omegavetten binnen krijgen, dan aan de kleine hoeveelheden kwik (etc.) die je mogelijk binnen kunt krijgen als je vis eet. Roofvissen worden om die reden wel afgeraden, want die bevatten vaak meer zware metalen. Het uitbannen van alle rauwe dierlijke producten is een keuze omdat het effect bij een besmetting met listeria zeer ernstig kan zijn. De kans dat er listeria in de filet american van de supermarkt zit, is echter heel erg klein. Er zijn dus heel veel factoren die van invloed zijn op al deze adviezen. En de eetcultuur van een land bepaalt ook veel. Verschillende regels over hygiëne en productiemethoden spelen ook mee. Als je duidelijkheid wil, zou ik lekker het Voedingscentrum volgen. Of van alle adviezen gaan uitzoeken waarop ze zijn gebaseerd en welk risico je er eigenlijk mee vermijdt. Maar waarschijnlijk ben je dan nog dingen aan het uitzoeken als je al bent bevallen.

22 dagen geleden

Reactie op cocio92

Helemaal eens. Wij waren in juni nog in Montenegro bij een wijnproeverij wa ...
Die panische reactie had ik laatst ook. Vond mijn alcohol vrije rosé zo heerlijk smaken, dacht deze wordt het voortaan. 0,05% 🤣