22 Reacties
2 dagen geleden
Dag lieve mama,
Veel herkenning hier. De nachten doe ik helemaal alleen, mijn partner ligt op zolder omdat ik een hele lichte slaper ben, de eerste weken werd ik zowel van onze dochter als van hem wakker en dat was teveel. Omdat ik borstvoeding geef is het natuurlijk sowieso al logisch dat het er dan in de nacht meer op mij aankomt. De avond doe ik ook ivm borstvoeding en ook de ochtenden zijn veel voor mij.
We hebben nu afgesproken dat van de 4 dagen die mijn vriend vrij is hij er 2 vroeg opstaat om mij te helpen zodat ik me kan opfrissen en een keer rustig ontbijten, maar alsnog ben ik dan degene die onze dochter een schone luier geeft en aankleed. Als ik de andere ochtenden gefrustreerd reageer omdat ik moet haasten met mijn ontbijt en om 10.30 nog steeds niet mezelf heb kunnen opfrissen vind hij dat vervelend, en als ik aangeef dat dat komt omdat ik met onze dochter bezig ben en hij dan nog slaapt zegt hij altijd ja maar ik heb gister geholpen.
Verder doet hij wel ook veel in het huishouden etc, maar ook hier blijft het soms lastig dus ik herken me er heel erg in.
gisteren
Reactie op Susanne29
Dag lieve mama,
Veel herkenning hier. De nachten doe ik helemaal alleen, m ...
Wat fijn dat je je verhaal wilt delen! Heel vervelend dat bij jou de situatie hetzelfde is. Misschien dan toch het verschil tussen moeder en vader?
Hier gaat ook alles (wat hij doet dan) op de weegschaal. Ik werk 4 dagen op kantoor omdat ik ben gestart met een nieuwe baan en hij 3 dagen waarvan 1 thuis. Maar alsnog weinig verdeling helaas van de nachten.
Hopelijk is het een fase van onze mannen en wordt het beter?
gisteren
Je hebt er niks aan, ik deed bij alledrie mn kinderen altijd de nachtdienst. Ik word snachts wakker en mijn man niet, als hij op zou staan wordt ik alsnog wakker dus dan liever alleen ik. In het begin ging ik overdag dan een uurtje liggen en paste hij op de kids. Nu ben ik zo gewend aan weinig slaap dat het me niet meer boeit
gisteren
Reactie op Vissen94
Je hebt er niks aan, ik deed bij alledrie mn kinderen altijd de nachtdienst ...
Dat is ook weer zo inderdaad. Misschien moet ik het meer los gaan laten. Maar is soms zo lastig, had verwacht dat hij er gewoon aan moest wennen en dat hij dan wel eens een nacht over zou nemen zodat ik even kan slapen.
gisteren
Reactie op Mama van Zayn
Dat is ook weer zo inderdaad. Misschien moet ik het meer los gaan laten. Ma ...
Van oudsher wordt verwacht dat vrouwen voor de kinderen zorgen, nu in moderne gezinnen is dit vanwege financiën vaak niet meer mogelijk. Ik zorg grotendeels voor de financiën en als ik thuis ben zorg ik voor de kinderen. Mijn man zorgt voor de kinderen als ik werk.
gisteren
Herkenbaar, behalve de ruzies gelukkig. Maar van binnen had ik wel irritaties. Ik ben inmiddels tot inzicht gekomen (na gesprekken met "lotgenoten 😂") dat sommige mannen het gewoon echt niet zien en dus niet gaan veranderen.
Kortom ik ben nu een soort van vriendelijke commandant geworden. I.p.v. dat ik zeg ik ben moe (in de hoop dat hij zegt ik doe de nacht), zeg ik nu doe jij de nacht want ik heb mijn slaap vannacht nodig. Zo doe ik dat ook met klusjes. Ga jij even stofzuigen? Of kun jij de kinderen bezighouden terwijl ik boven ga opruimen. En echt het werkt. Hij doet het gewoon als ik het maar vraag. Dus ik heb geen verwachtingen meer, maar vraag gewoon dingen om te doen.
18 uur geleden
Ja herkenbaar. Wat wij doen wat gelukkig kan qua mijn productie is dat mijn man 1 voeding in de nacht met de fles doet (vaak ergens tussen 11 en 12 ) en die sla ik over. Dan slaap ik vaak al vanaf 9 en daarna doe ik de rest. In de ochtend kolf ik na na de voeding en dan kolf ik die ene voeding die ik in de nacht heb overgeslagen er weer uit.
Verder als ik de nacht wel zelf doe dan voed ik de baby in de ochtend en daarna neemt mijn man hem mee naar beneden zodat ik kan nog even kan slapen. Dat is wel iets wat ik expliciet vraag en niet met hints probeer aan te geven.
Wat bedoelt hij met meer geduld hebben? Zou je kunnen afspreken jij doet de nacht tot een bepaalde tijd en daarna doet hij het? Bijvoorbeeld in de weekenden. Ik zou heel duidelijk zijn en zeggen: ik trek dit niet langer zo. Ik heb het nodig dat jij vannacht dit doet of dat je de weekenden in de ochtend doet zodat ik kan bijtanken. Hopelijk helpt het. Maak duidelijke afspraken zodat je hem daar ook aan kan houden.
17 uur geleden
Ik voel mijn feministische kant helemaal opborrelen als ik dit lees! De argumenten 'jij bent geduldiger', 'jij kan het beter', 'Ik word er niet wakker van' klinken als weaponized incompetence. Geloof me: ook mannen kunnen een baby verzorgen, ook s'nachts, als ze maar willen. Natuurlijk: live borstvoeding geven uitgezonderd, maar op dat vlak na: gewoon 50/50 verdelen vind ik.
15 uur geleden
Reactie op Floempie
Ik voel mijn feministische kant helemaal opborrelen als ik dit lees! De arg ...
Echt hoor... En dan lees ik dat ze zeggen ik heb "geholpen". Hoe bedoel je geholpen?? Je bent de papa, het is niet helpen als je gewoon je kind verzorgt als ouder 😭
14 uur geleden
Hier doen we de nachten om en om. Al geef ik borstvoeding, mijn vriend doet dan de andere momenten en brengt haar als ze honger heeft. Ik slaap dan met oordoppen in de slaapkamer en hij op de bank in de woonkamer. Ze is een heel slechte slaper en veeeel wakker dus dit helpt al. In de ochtend brengen we haar vaak even naar de ander, dan kan die ander iig nog even slapen. Ik merk wel dat ik jaloers ben dat mijn vriend de nachten waarin hij niks hoeft te doen echt “vrij” is en ik nooit door de bv. En merk ook dat mijn vriend de slapeloze nachten een stuk slechter trekt dan ik en altijd wil bijslapen overdag, waar ik dan weer irritaties over voel.. :/
14 uur geleden
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Ik kan veel beter zonder slaap. Maar op een gegeven moment is het op. Ik sta altijd elke nacht en ochtend op en regel alles. Ik heb gewoon aangegeven dat hij een dag in de week mag kiezen, waar hij vroeg op staat en alles regelen gaat. En dan na een tijdje gaat dat twee dagen worden en zo voort. Omdat ik het anders gewoon niet meer trek en ik niets meer van doen behalve voor de baby. En dat werkte wel. Het is nog steeds niet 50/50 maar dat is ook moeilijk als je borstvoeding geeft. Nu moet ik binnenkort weer halve weken werken, dus dan heeft hij geen keuze meer. Ik vind het nog steeds moeilijk om het dan ook los te laten. Want natuurlijk doet hij het niet zo precies als ik het precies wil. Maar dat is oke als hij het op zn eigen manier doet. Zolang de baby gewoon goed is.
7 uur geleden
De nachten doen wij gelukkig 50/50, en dat loopt gewoon door. Dus geen vaste dagen in de week ofzo. Er is altijd wel iets waardoor het niet lekker uit komt, dus dat is dan maar zo. Eerst vond ik het heel strikt, maar het helpt enorm! Wij lagen telkens allebei te wachten tot de ander zou gaan, met enorm oplopende irritaties naar elkaar. Nu is het heel duidelijk! Uitzonderingen daar gelaten; laatst was ons mannetje ziek, toen ben ik toch maar gaan helpen, maar dat vind ik niet meer dan logisch
5 uur geleden
Reactie op BourgondischePioenroos673051
Hier doen we de nachten om en om. Al geef ik borstvoeding, mijn vriend doet ...
Ah wat fijn dat jullie het op deze manier hebben geregeld. Hopelijk kunnen wij daar binnenkort ook mee starten. Heb wel het idee dat het kwartje een beetje gevallen is bij hem. Hij heeft gister een nacht overgenomen en vond het pittig. Toen gaf ik aan dat het de afgelopen 2 weken elke nacht zo is en ik overdag op het werk ook moet functioneren. Dus hopelijk komt hij tot inzicht haha.
Die jaloezie snap ik helemaal! Geef ook borstvoeding. Of dat ze gewoon de deur uit kunnen gaan zonder na te moeten denken of er genoeg voorraad is of dat je moet kolven 😅