16 Reacties

10 dagen geleden

Ik ben al begonnen met ascal slikken. Dit ivm een eerder zoontje die extreem dysmatuur geboren is en zelf hoge bloeddruk einde zwangerschap. Ik heb nu voor 15 dagen meegekregen om te kijken of ik er tegen kan. Het wil namelijk nog niet zeggen dat je per definitie maagbeschermers nodig hebt. Het is natuurlijk je eigen keus. Maar het kan allemaal niet zo heel veel kwaad.

10 dagen geleden

Welke maagbeschermers? Omeprazol? Die slikte ik vorige zwangerschap tegen verschrikkelijke maagzuur vrijwel hele 2e en 3e (en 4e) trimester😅 Ascal moet je in week 36 mee stoppen volgens mij (wel als je thuis wilt bevallen iig) en dan loopt je bloeddruk gewoon weer langzaam op meestal. Ik zou je vragen voor je vk of gyn even opschrijven dan kun je die stellen volgende gesprek en dan je beslissing maken

10 dagen geleden

Ik gebruik al voor m’n terugplaatsing Ascal. Maar geen maagbeschermer. Je kan eerst kijken of je überhaupt last van je maag krijgt en anders eet je wat kleins voordat je hem inneemt

10 dagen geleden

Volg! Ik heb precies hetzelfde verhaal. Vorige keer vanaf 35 weken te hoge bloeddruk en met 38+2 ingeleid. Ook niet vervelend ervaren. Ik word nog gebeld door de gynaecoloog over ascal, dus wacht dat even af. Maar mijn verloskundige zei al wel dat een hoge bloeddruk sowieso pas aan het einde van je zwangerschap op komt zetten en tot die tijd dus ook geen klachten zal veroorzaken. Even afwachten waar de gynaecoloog mee kom.. maar mijn gevoel zegt nu om het niet te gaan slikken. Ik wil gewoon niet onnodig medicatie slikken. Vorige keer heb ik toen wel medicatie gehad om bloeddruk te verlagen en dat werkte prima, dus zie dat nu ook als optie.

10 dagen geleden

Volgens mij is de bedoeling van vroeg Ascal starten, dat de mogelijkheid van bv kleine stolseltjes of het niet wijder worden van de placenta te voorkomen. En dat zorgt dan voor dat je lichaam minder hard hoeft te “stuwen” en daardoor de bloeddruk dus lager blijft. Dus het gaat niet om dat je de Ascal gebruikt aan het eind van de zwangerschap op het moment dat je bloeddruk zal gaan stijgen. Maar juist ter voorkoming dat je bloeddruk stijgt omdat de placenta iets slechter “wijd” word vroeg in de zwangerschap

10 dagen geleden

En dat je bij je vorige zwangerschap rond 36/37 weken last kreeg van een verhoogde zwangerschap kan het ook zo zijn dat je in deze zwangerschap juist eerder last krijgt, en dan zou je wel meer kans kunnen krijgen op vergiftiging of dat het kindje eerder gehaald word/komt.

10 dagen geleden

Ik slik het nu al vanaf week 6, heb het de vorige zwangerschap ook geslikt en heb geen last van mijn maag gehad en dus geen maagbeschermer hoeven te slikken. Ik heb geen seconde hoeven na te denken of ik dit wilde slikken; het helpt mijn kindje in de zwangerschap en heeft vrijwel alleen voordelen en geen nadelen. De ascal helpt trouwens ook bij een betere doorbloeding van de placenta, ook niet onbelangrijk.

10 dagen geleden

Ik gebruik altijd ascal, nooit last van mijn maag. Heel blij dat het de risicos voor mijn kindje kan verlagen. Vond starten 2 jaar terug best heftig (het idee) maar nu helemaal aan gewend geraakt

10 dagen geleden

Ik heb bij mijn zoontje tot 36 weken geslikt, zonder maagbeschermer. Nergens last van gehad. Met 36 weken moet je stoppen omdat ze niet willen dat je een bloedverdunner slikt terwijl je moet bevallen. Het heeft mij geholpen mijn bloeddruk onder controle te houden. Na het stoppen liep het weer op en ben ik met 38 weken ingeleid.

9 dagen geleden

Ik ben vanaf 8 weken zwangwrschap begonnen met ascal, voor mijn zwangerschap gebruikte ik al Omeprazol, volgens mijn arts kan dit gewoon

6 dagen geleden

Bij mijn 1e zwangerschap kreeg ik bij 20 weken al een hoge bloeddruk. Daarna ging het de groei van ons kindje te langzaam. Bij 37+1 ben ik ingeleid. Nu zwanger van de 2e en ook het advies gekregen om dit te gaan slikken om de 1e situatie te voorkomen. Ik moet er zelf nog goed over nadenken. Het kan idd geen kwaad, maar de kwaaltjes die je erbij kan krijgen zit ik ook moet op te wachten. Nu 10+4 weken zwanger en bij 12 weken zal ik moeten beginnen. Snap je twijfels !

6 dagen geleden

Ik heb het bij mijn vorige zwangerschap ook vanaf 12 weken gebruikt en nooit ergens last van gehad

6 dagen geleden

Vorige zwangerschap iom gynaecoloog destijds gestart met Aspirine volgens zelfde protocol. (Aspirine heeft een vergelijkbare werking als Ascal). Geen last van maagklachten of andere bijwerkingen gehad en vond het eigenlijk wel een fijn idee dat ik op doktersadvies elke dag een (lichte) pijnstiller mocht. Ascal is bewezen veilig tijdens de zwangerschap dus ik zou echt adviseren het doktersadvies op te volgen: zo min mogelijk medicatie is niet per definitie het beste voor je baby.

5 dagen geleden

Ik gebruik al 8jr lang dagelijks esomeprazol, dit is absoluut geen issue. Als het een hoge bloeddruk kan voorkomen zou ik daarvoor altijd kiezen, met name omdat dit een gezonde keuze voor je kindje is. Een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap is niet alleen tijdens de zwangerschap gevaarlijk, maar kan ook op latere termijn gezondheidsproblemen geven zoals hart- en vaatziekten, een beroerte en schade aan je organen (bijv. Ogen en nieren). Je maakt de keuze dus niet alleen voor nu maar ook voor later, dat is denk ik goed om in je achterhoofd te houden. Succes!

5 dagen geleden

Hey! Ik heb reuma en moet ter preventie van zwangerschapsvergiftiging aspirine slikken. Dit heeft het WKZ in Utrecht bepaalt. Ik heb geen last van de maag oid. ❤️

5 dagen geleden

Hoi hoi, ik gebruikte eerst aspirine na de terugplaatsing en nu ascal. Ik had vroeger last van mijn maag bij aspirine, de arts gaf aan om tijdens de lunch er eentje te nemen. Tot nu toe werkt dat goed. Succes met je keuze!