16 Reacties
één maand geleden
Hier 12 weken ik neem sinds 4 dagen nu omnibionta pronatal+ en deze neem ik heel de zwangerschap door
één maand geleden
Ik heb dit toevallig vandaag nagevraagd. Mijn verloskundige wist van niks. Ze gaf aan dat het geen kwaad kon. Ik lees wel andere adviezen op internet. Ik ben ook benieuwd welke vitamine andere dan slikken, omdat er vaak automatisch foliumzuur bij zit. Ik moest ook calcium bijslikken, dat was bij mijn vorige zwangerschap ook niet. Werd dit bij jou ook geadviseerd?
één maand geleden
Foliumzuur de hele zwangerschap slikken vergroot de kans op overgewicht bij kinderen. Tot 10 weken heb je het echt nodig voor een goede bloed en hersen ontwikkeling. Daarom zijn ze er op terug gekomen om na de 10 weken nog foliumzuur te gebruiken.
Ik heb altijd tot het eind van het 1e trimester geslikt en ben daarna over gegaan op vitamine D
één maand geleden
De mogelijke kans op overgewicht is gebaseerd op 1 enkel onderzoek van 2017 en er is nooit een vervolgonderzoek gedaan om dit verder te onderbouwen.
Helaas wordt dit nog wel vaak als waarheid op veel sites gezet, volgens mij zelfs op de 24baby site en app.
Voor de ontwikkeling van je kindje heb je foliumzuur nodig tot 10 a 12 weken zwangerschap.
Veel zwangere vrouwen hebben alleen een (klein) tekort aan vitamine b11 en dan kan het geen kwaad om de hele zwangerschap foliumzuur te blijven slikken.
Er zijn zelfs onderzoeken waaruit gebleken is dat blijven slikken van foliumzuur zelfs beter kan zijn voor de hersenontwikkeling van je kindje.
Het kan geen kwaad om foliumzuur door te blijven slikken, maar voor je kindje is het niet per se nodig omdat de aanleg van de neurale buis dan al klaar is.
Veel vrouwen stoppen dus gewoon wanneer het potje leeg is. Dat ga ik zelf ook doen.
één maand geleden
Reactie op iiiertje
Ik heb dit toevallig vandaag nagevraagd. Mijn verloskundige wist van niks. ...
Nee, extra calcium niet. Het zit inderdaad standaard al in de multivitamine, dus vandaar ook mijn vraag.
één maand geleden
Ik moet van mijn gynaecoloog het de hele zwangerschap blijven slikken. Zal wel belangrijk zijn dan, dus dat houd ik aan
één maand geleden
Ik blijf het slikken, waarom iets eraf halen wat voor ons beide goed is? Ik heb ook van mijzelf vitamine tekorten dus dit is echt ernaast een vaste aanvulling en ik denk ook voor jezelf dat het wel fijn is. In Amerika hebben ze ontdekt dat 200 mg foliumzuur meer veel miskramen voorkomen en nog eens 200 erbij voorkomt veel mentale klachten bij zwangere vrouwen. Dus ja kleine moeite. Maar het is idd zo dat ze het aanbevelen hier in Nederland voor alleen de baby maar ook de baby heeft baat bij een gezonde mama. We lopen hier echt nog achter 🙊 maar echt NODIG verschilt per persoon, in principe zitten de botten goed op hun plek, organen zijn gevormd vandaar dit advies je mag stoppen na week 10.
één maand geleden
Wat ook wel kan uitmaken, is of je echt alleen foliumzuur slikt of dat het verwerkt zit in een multivitamine. Dat laatste slik ik, waar dus allerlei anderen vitaminen inzitten en dan is het sowieso goed en prima om door te gaan.
één maand geleden
Ik gebruik multivitaminen met daarin actief foliumzuur. De gynaecoloog uit het EMC gaf aan dit de hele zwangerschap door te slikken, kan alleen maar ten goede komen. :)