11 Reacties
8 maanden geleden
Hi! Ik heb vorige week een keizersnede gehad ook ivm stuitligging. Is uiteindelijk vervroegd, omdat mn vliezen al braken en ik weeën kreeg. Over je vragen:
: -ik voelde even een scherpe pijn met de ruggenprik en viel me reuze mee, maar ik had natuurlijk ook weeen, dus ik was erg blij dat ik hem kreeg en had ook andere pijn 😅
- katheter heb ik niet gevoeld met inbrengen, volgens mij deden ze dit ook pas na de ruggeprik
- ik had vrij snel al wel pijn na de keizersnede
- ik geef flesvoeding, dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven.
Het komt allemaal goed, succes alvast!
8 maanden geleden
Hier ook stuitligging en geplande keizersnede. Aangezien we al een tweeling van 3 hebben rondlopen kan ik je niet vertellen hoe je de dagen doorkomt want hier vullen zij de dagen in. Hun bevalling is ivm een zwangerschapsvergiftiging met 34 weken en na inleiden en niet vorderen van de bevalling uiteindelijk geëindigd in een spoed keizersnede. Dus met deze ervaring (en mn werkervaring als ic vpk) mbt je andere vragen:
Het plaatsen van de ruggenprik gebeurt veelal onder plaatselijke verdoving met een klein prikje. Dit voel je maar dat is t ook wel. Ik had toendertijd een 'walking epidural' die tijdens de operatie is opgespoten dus het doffe gevoel in mijn benen kan ik me niet meer goed herinneren.
Blaaskatheter wordt in principe pas ingebracht wanneer ruggenprik werkt dus voel je niets van.
Pijn direct erna zal meevallen door uitwerken medicatie. De rest kan ik me eigenlijk alleen herinneren dat het in en uit bed gaan pijnlijk was. Wel toen nog met paracetamol en naproxen.
Borstvoeding (bij mij kolven omdat ze prematuur waren en met een sonde gevoed werden) ging meteen zo goed dat ik nooit 's nachts heb gekolfd omdat de productie overdag meer dan genoeg was en ik geen last had van stuwing.
We gaan zien of het deze keer weer allemaal zo goed gaat.
8 maanden geleden
Zelfde ervaring gehad en onze kleine is op 14 april gehaald middels een keizersnede ivm stuitligging. De ruggenprik vond ik zelf onprettig, maar ervaringen hierover zijn persoonlijk en dus ook wisselend. De katheter vond ik wat pijn betreft erg meevallen. Direct na de keizersnede was ik voor mijn gevoel zelf op een andere planeet door de adrenaline en de hele gebeurtenis. Dus toen voelde ik geen pijn. Tijdrns en na de keizersnede was ik helemaal aan het trillen. Dit is volkomen normaam, maar wist ik vooraf niet. De dagen daarna vond ik wat pijn betreft best pittig. Opstaan en weer gaan liggen, na het toilet lopen: ik vond t echt een uitdaging.. zacht uitgedrukt. We zijn twee nachten in het ziekenhuis gebleven waarvan de laatste nacht op mijn verzoek. Ik zag mezelf nog niet naar huis gaan omdat ik echt aan het bed gebonden was. Na een dag of 3 gaat het een stuk beter en na twee weken kon ik al bijna alles weer. Kortom: ik vond t vrij intens allemaal maar nu 4 weken verder en nauwelijks nog klachten ;) De eerste periode kun je zelf nog weinig. Zeker in de eerste dagen. Ik had er persoonlijk moeite mee dat ik mijn baby niet zelf kon oppakken, haar kon verschonen, opstaan km haar te troosten etc. Dat is natuurlijk heel logisch na zo'n operatie, maar ik realiseerde mij vooraf niet dat ik dat mentaal gezien best lastig vond. Nogmaals, dat was voor mij persoonlijk zo en ik had het fijn gevonden als ik daar vooraf bewust van was want ook die lastige dagen gaan voorbij en maken snel genoeg plaats voor momenten waarop je zelf alles weer kan. ☺️ Veel succes!
8 maanden geleden
De ruggeprik vond ik enorm meevallen. Ja, het is heel naar, maar het is ook zo voorbij. Ik moest mn rug heel hard bol “duwen” terwijl ik zat. En ik blies hard maar langzaam uit door mn mond, als een soort lange puf. Toen zat het er zo in.
Katheter werd na de prik ingebracht, dus daar voelde ik niks van.
Pijn kwam bij mij pas de volgende dag, toen de morfine uitwerkte. Neem je pijnstillers op tijd, ik merkte dat de pijn toenam als ik er weer bijna een mocht nemen. Verder vond ik het best te doen. De naweeën tijdens het kolven vond ik pijnlijker.
Borstvoeding lukte bij mij niet, maar dat lag aan dat de baby’s (tweeling) niet genoeg energie hadden. Ik ging meteen kolven en mn productie kwam wel goed op gang. Na een paar dagen kolfde ik al hun flesjes vol.
Ik vond de keizersnee zelf echt enorm meevallen. Het is nu bijna 4 weken geleden, en het herstel valt me ook mee, behalve dat het wel echt lang duurt. Ik kan nu 10 minuten lopen, en ben in huis goed mobiel, maar heb het gevoel dat het echt nog wel even duurt voor ik weer sta te stofzuigen en een eind kan fietsen. Rustig opbouwen!
8 maanden geleden
Bij de eerste twee keer een katheter gekregen en vond de pijn best meevallen. Ik heb begrepen dat ze tegenwoordig bij een geplande keizersnede standaard eerst de ruggenprik zetten en daarna pas de katheter inbrengen dus als het goed is voel je daar niets van!
Ik heb zelf weinig last van pijn gehad na de keizersnede destijds, maar ik zat dan ook nog goed onder de morfine in het zh en zorgde er thuis voor dat ik echt goed onder de pijnstilling zat (ik geef flesvoeding) en dat heeft me goed geholpen!
8 maanden geleden
Ik had zelf ook nog een vraagje: hoe raar is het om helemaal geen gevoel in je onderlichaam te hebben/je benen niet re kunnen bewegen? Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en het lijkt me zo raar! Maar ik hoor daar niemand over dus wellicht valt dat op het moment zelf wel mee en ben je daar helemaal niet meer bezig? Hoe snel na de operatie komt het gevoel weer terug?
8 maanden geleden
Reactie op Floempie
Ik had zelf ook nog een vraagje: hoe raar is het om helemaal geen gevoel in ...
Het voelt wel wat gek, vooral als hij net gezet is maar ik was daar zodra ik de OK in ging inderdaad niet echt meer mee bezig. Scheelt ook dat mijn man gewoon bij mij zat en dat je dan "aan het praten" bent, dus niet zo focust op je benen.
En binnen 5/10min is je kindje geboren en dan focus je volledig daarop en niet meer op wat ze daaronder aan het doen zijn 😅
Ik voelde voor mijn zoontje er was wel dat ze aan mijn buik zaten (dus gewoon dat mijn buik heen en weer bewoog) maar geen pijn of iets.
Ik ben om 2.20uur in de nacht bevallen en denk dat ik eind van de ochtend gevoel weer terug kreeg en ik weer naar het toilet kon. Volgens mij is dat heel persoonlijk en ligt het er aan hoeveel ze hebben gespoten e.d.
Ik ben benieuwd hoe deze keizersnede gaat verlopen. 😉🤭
8 maanden geleden
Mijn tip is echt als je ruimte hebt, via medicura een bed huren.. Het herstel is echt pijnlijk en langzaam..
Mij lukte het echt niet om de trap op te komen de eerste dagen.
De eerste 24 uur heb ik niks gevoeld door de ruggenprik verdoving. Ik vond de ruggenprik zelf erg meevallen. Ook de katheter in en uit vond ik niet pijnlijk. Dat viel me allemaal mee.
Borstvoeding lukt bij sommige vrouwen gelijk en bij sommige vrouwen niet. Je baby heeft na een keizersnede soms even een boost nodig omdat het niet in het geboortekanaal heeft gezeten, daardoor kan borstvoeding wat lastiger gaan.
Het is echt heeeeeel belangrijk om echt rekening te houden met die 6 weken rust. Het is echt een grote operatie. De eerste dagen ook vooral pijnstillers gebruiken hoor.
Veel succes❤️
8 maanden geleden
Ik heb twee weken terug een geplande keizersnee gehad. Vond ik onwijs spannend! Ik was al opgenomen in het ziekenhuis dus meer dan gewoon relaxen kon ik al niet. Was uiteindelijk ook goed om te doen, je rust nu echt nog pakken!
- ga niet liegen de ruggenprik was geen pretje maar ook weer niet zo erg. Echt in 1 seconde klaar dus als je denkt auw is het al klaar.
- bij mij is de katheter gezet na de ruggenprik dus helemaal niks van gevoeld! Die bleef ook nog zitten na de operatie maar vond het eigenlijk wel prettig, want je wil echt nog niet je bed uit gelijk.
- ik heb onwijze na weeën gehad vooral na de operatie. Ik heb toen morfine gekregen die hielp, word je wel suf van. Gewoon aangeven als je pijn hebt, ze helpen je dan! Maar de dag erna al geen last meer van dus met pijnstilling in pilletjes prima te doen! Met de dag ga je je echt veel beter voelen. Als je maar rustig aan doet, vermijd trappen en niet gelijk te veel willen.
- borstvoeding lukte ook gelijk!
Al met al, is bij mij de keizersnee zelf heel goed bevallen het viel echt alles mee. Het herstel is wel even pittig maar zolang je rustig aan doet gaat het echt per dag beter. Op dag 3 stond ik al zelfstandig te douchen en nu twee weken later loop ik al achter de kinderwagen (kleine stukjes)
8 maanden geleden
Ik heb 3 weken terug een geplande keizersnede gehad met 38 weken, ivm groter geschatte baby in stuitligging en mijn bloedwaardes verslechterden.
De verdoving voor - en de ruggenprik zelf vond ik erg meevallen. De katheter plaatsen ze pas na de ruggenprik - echter moest het bij mij een dag later nog 2 keer zonder verdoving en bij goed zuchten doet dat zelfs geen pijn. Alleen beetje vervelend gevoel.
Pas een dag of 2 na de keizersnede kreeg ik pijn aan mn buik, want dan is alle pijnstilling zo’n beetje uitgewerkt. Het ging echt elke dag een stuk beter! Nu na 3 weken, maar ook al na 2 moest ik mezelf niet overschatten! Borstvoeding ging bij mij als een trein, maar dat gebeurt niet altijd. Laat het ziekenhuis, je kraamzorg en eventueel een lactatiekundige je daarbij helpen!! Heel veel succes, het komt allemaal goed. Nog even en je hebt je kleine bij je🥰