19 Reacties
6 maanden geleden
Herkenbaar! Bij de eerste ook een slechte start gehad. Zuurstoftekort leidde bij ons tot hersenschade. Eenmaal thuis zaten mijn man en ik bij elke kreun en krimp tegen het plafond. Ook lichamelijk stond ik helemaal strak van de spanning bij elke huil. Heeft bij ons maanden geduurd. Het is ook zo'n intense periode..
Maar je kunt dit. Ik heb geen directe tip: je leert je kleintje steeds beter kennen en krijgt meer vertrouwen met de tijd. Dan wordt het beter. Het hielp ons wel de kleine snel een eigen kamer te geven. Dan hoor je niet elke kreun, slaap je beter en kan je weer wat meer aan.
Nu net bevallen van de tweede en daarbij hebben we het alletwee niet. Bij een huiltje denk ik nu, wacht jij maar even.. 😂
6 maanden geleden
Dit is een hele normale reactie. Als je baby huilt, wordt er bij jou adrenaline aangemaakt. Dat zorgt voor deze reactie.
Haal diep adem. Het wordt beter.
Daarbij heb je ook nog aan t ontzwangeren. Gun jezelf ook de tijd en de ruimte om dingen te voelen en te wennen aan alles.
Hoe oud is je baby nu? Misschien kunnen we je helpen om wat meer ritme te krijgen, zodat je wat meer rust krijgt.
6 maanden geleden
Hé, zo herkenbaar dit. Bij onze eerste baby was het ook best spannend allemaal. Het had niet veel gescheeld of zij had hersenschade opgelopen. De bevalling, het ziekenhuis, borstvoeding/kolven… en vooral dat constante gevoel van spanning dat maar niet wegzakte. Alsof ik continu aan stond en nergens echt kon ontspannen.
En nu wil jij natuurlijk weten: wat helpt dan wél? Nou, achteraf gezien had ik sommige dingen eerder gewoon moeten doen, ook al vond ik ze doodeng. Alleen zijn met de baby, zelf aankleden, dat soort dingen. Mijn tip: gewoon doen. Echt, het gaat goedkomen. Je sloopt de baby niet. Hij of zij is geen porselein.
Wat wij ook anders zouden doen? Meer tijd voor onszelf pakken. Al is het maar even alleen een boodschapje doen of een uurtje naar de kapper. Dat soort kleine momenten maken een wereld van verschil.
En nu komt de gouden tip (die eigenlijk iedereen zou moeten krijgen bij de geboorte van een kind): neem een schoonmaakster. Serieus. Als het financieel kan, gun jezelf dat. Er is al genoeg chaos in huis met een baby, dan is een fris huis echt een mentale reddingsboei. Maar goed, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Is de baby overigens relax als die wakker is en gevoed? Heb je een draagzak? Een draagzak vond ik echt een uitkomst. Je kunt wat doen en zeult lekker de baby mee. Ondertussen er af en toe aan snuffen (love it!) en je krijgt ook nog wat gedaan in huis.
Hopelijk heb jij hier iets aan. Wij zijn recent ouders geworden van onze tweede en dit keer voelen wij ons zó anders. Veel relaxter. Dus misschien hoort die spanning ook gewoon bij de eerste keer. Helemaal niks raars.
Geef jezelf de tijd. Echt. Succes!
6 maanden geleden
Reactie op Gebruikersnaamblabla
Hé, zo herkenbaar dit. Bij onze eerste baby was het ook best spannend allem ...
Die schoonmaakster is echt iedere euro waard inderdaad! Best besteedde geld iedere maand!
Die van ons is nu op vakantie en heb haar net geappt of ze tijdens onze vakantie een grote schoonmaak hier in huis wil doen, omdat het nu toch wel een zooitje begint te worden😂
6 maanden geleden
Reactie op September16
Herkenbaar! Bij de eerste ook een slechte start gehad. Zuurstoftekort leidd ...
Jeetje wat heftig voor jullie zeg.. en fijn dat je verschil merkt bij de 2e!
Dat is een goede tip om misschien wat eerder in eigen kamertje te laten slapen.. nog niet over nagedacht, dankjewel!
6 maanden geleden
Reactie op Gebruikersnaamblabla
Hé, zo herkenbaar dit. Bij onze eerste baby was het ook best spannend allem ...
Dankjewel! Wat fijn deze tips! De draagzak doe ik eigenlijk alleen buiten. Slaapt jouw baby dan de hele tijd als je hem thuis draagt of is hij dan ook gewoon lekker wakker en stil? Mijn ervaring met de draagzak is dat hij sneller wakker wordt als ik niet beweeg dus zit je dan soms ook lekker op de bank?
6 maanden geleden
Reactie op Jabb
Dit is een hele normale reactie. Als je baby huilt, wordt er bij jou adrena ...
Baby is nu 6 weken! Nu ben ik bij de osteopaat geweest en die zegt ook dat hij in zijn bovenlichaam behoorlijk gespannen is, wss door de bevalling. Hierdoor is hij overdag zo alert en veel wakker
6 maanden geleden
Hi! Dit vind ik heeeeel herkenbaar! Dat onvoorspelbare inderdaad en ik voel mijn hele lijf gewoon verkrampen soms bij huilen.
Onze zoon sliep de eerste 3 maanden in de woonkamer met de babyfoon heel zachtjes aan. Ik doe dan zelfs nog oordopjes in zodat ik echt even uit kan staan maar wel wakker word bij huilen.
Onze dochter (nu 8 weken) slaapt vanaf haar geboorte ook altijd op een andere verdieping dan waar ik ben. Dat klinkt misschien hard als ik het zo typ, maar werkt voor mij heel goed en onze dochter slaapt heerlijk en is een vrolijk meisje. Overdag slaapt ze elke dag wel een keer in de wagen en/of draagzak
6 maanden geleden
Reactie op Miryam B
Dankjewel! Wat fijn deze tips! De draagzak doe ik eigenlijk alleen buiten. ...
De draagzak gebruik ik vooral thuis als ik het huishouden doe. Zowel nummer 1 als nummer 2 slapen dan. Je kunt er ook mee zitten maar klopt inderdaad dat ze soms dan sneller wakker zijn als ze nog niet in diepe slaap zijn. Ik las ook dat je naar een osteopaat gaat: die was ik vergeten te zeggen! Dat heeft ook bij ons voor rust gezorgd
6 maanden geleden
Mag ik even een kleine vraag tussendoor stellen aan de mama's die al zonder hun baby slapen?
Mijn dochter van 4wk slaapt bij mij in bed, we doen aan safe cosleeping uiteraard. Maar ik merk dat als ik haar af en toe toch probeer in de cosleeper te leggen, ik het lastig vindt omdat ze toch best veel spuugt tijdens het slapen. Ze wordt niet altijd wakker ervan maar maakt wel veel geluid, smakken en soms beetje verstikkend geluid. Ik kan haar dan gelijk op haar zij leggen. Stel ze ligt ergens anders dan kan je het natuurlijk niet in de gaten houden. Spugen jullie babies niet?
6 maanden geleden
Herkenbaar. Ik sta 4-5 dagen per week dag en nacht alleen voor de zorg van onze dochter van nu 5 weken in verband met het werk van mijn man aan de andere kant van het land. Ze huilt veel, overdag kan ik haar niet wegleggen. Wij hebben ook een matige start gehad (geen kraamzorg beschikbaar, na een week zes dagen opname op de kinderafdeling wegens krentenbaard en daarna nog twee dagen in verband met een virale luchtweginfectie). Dat alles levert veel stress op bij mij en sta ook dag en nacht aan. Ik kom nergens aan toe, ben alleen maar met haar bezig 😅
6 maanden geleden
Zo herkenbaar..
De eerste 1,5/ 2 week heeft hij ‘s nachts alles bij elkaar gehuild.. we kregen echt geen uur slaap en hij stond de hele nacht zo ontzettend op spanning.. gebalde vuistjes en alles bij elkaar huilen en schreeuwen.
Daardoor sta ik nu nog steeds heel erg op spanning wanneer hij wakker word en wanneer hij huilt.
Ik betrapte mezelf er vorige week op dat hij heerlijk lag te slapen en ik een stoel naast hem neer zette, ben gaan zitten en ik zat letterlijk te wachten tot hij weer wakker werd en zou gaan huilen..
Ik dacht dit gaat nu wel heel erg ver.
Ook was ik constant bezig om hem maar in slaap te krijgen.. zolang hij niet sliep stond ik zo erg aan.
Terwijl een baby ook gewoon wel even wakker mag zijn.
Wij denken dat hij koemelk allergie heeft en daardoor die pijn had.
Ook heeft de kraamzorg ons allerlei dingen verkeerd aangeleerd..
Ze leerde ons dat het tuitje van de fles altijd half vol moest zijn waardoor hij bij elke slok ook een hap lucht mee naar binnen nam… wanneer wij het speentje volgens haar te hoog deden corrigeerde ze ons dat hij weer wat naar beneden moest.
Ook is ons nooit geleerd te boeren..
Dus ons kindje zat letterlijk vol met lucht.
De speentjes en flesjes hoefden we ook maar 1 keer uit te koken nadat we die aangeschaft hadden en daarna nooit weer.
Wanneer de baby huilde moesten we hem gewoon boven neer leggen en dan kon je zelf beneden gaan zitten wanneer je er gek van werd.
Heb er een ontzettend naar gevoel aan overgehouden van de kraamzorg alsof ze het bewust deed.
6 maanden geleden
Reactie op Emmy0306
Mag ik even een kleine vraag tussendoor stellen aan de mama's die al zonder ...
Bedoel je dat ze in de nacht bij jou slaapt of ook overdag?
Eerlijk gezegd laat ik mijn zoontje overdag altijd goed boeren en dan geeft hij altijd even wat melk terug en dat is in principe normaal. Ik probeer dan even niet met hem te gaan wiegen of heen en weer te bewegen omdat het een grotere kans geeft dat hij dan gaat spugen. Ik houd hem dan nog even rustig vast of over m’n schouder met een spuugdoekje en daarna rustig op zn rug met een hydrofiele doek. Dan komt er vaak nog wel wat melk uit zn mondje maar dan veeg ik het weg.
In de nacht is het anders.. dan laat ik hem eerlijk gezegd nooit boeren maar doe ik hem gelijk in de co-sleeper omdat de kans groot is dat hij weer helemaal wakker en alert is als ik eerst ga lopen boeren voor het slapen gaan. Ik let er wel op in de nacht dat ik hem veel rustiger laat drinken door de fles horizontaler te houden en pauzes in te lassen zodat de melk rustig opgenomen wordt. Je kan er ook voor kiezen om tijdens het voeden een boer sessie te doen en dan het laatste beetje nog geven voor je haar in bed stopt.
6 maanden geleden
Reactie op VroegwijzeDennenappel316620
Zo herkenbaar..
De eerste 1,5/ 2 week heeft hij ‘s nachts alles bij elkaar ...
Jeetje wat naar zeg.. kan mij helemaal voorstellen dat dit veel stress heeft gegeven. Ik ben sinds deze week begonnen met een slaaproutine en ik merk echt al verschil.. ik heb net de gratis slaapgids van slaaptipsvoorbaby’s gedownload. Wellicht dat dit ook kan helpen
6 maanden geleden
Reactie op Miryam B
Jeetje wat naar zeg.. kan mij helemaal voorstellen dat dit veel stress heef ...
Hou vooral rekening met de wakkertijden. Schema’s kunnen afwijken of niet bij jouw kindje passen.
Als je rekening houdt met de wakkertijden (nu ong 60-90 min), dan creëer je voorspelbaarheid en regelmaat.
Ik weet nu als ik mijn kindje om 7 uur voed, hij rond 8 uur moe begint te worden. Dan haal ik de prikkels weg en maak ik een rustige omgeving (op m’n peuter na🤪). Dan kan je erop rekenen dat ie daarna slaapt. Bij jou of in een bed of waar jullie dat doen.
Kijk ook eens op insta en spotify naar liefdevaneenmoeder.
6 maanden geleden
Reactie op Miryam B
Bedoel je dat ze in de nacht bij jou slaapt of ook overdag?
Eerlijk gezegd ...
's nachts slaapt ze bij ons in bed. Overdag op ons op de bank. Ze is nog maar 4wk oud en slaapt niet goed in haar cosleeper of box. Heb liever 3 uur op ons dan 20min in de box.
Ik geef uitsluitend borstvoeding en laat haar halverwege boeren. Maar ik kan haar drinktempo natuurlijk niet reguleren.