24 Reacties

9 maanden geleden

Ik lees mee

9 maanden geleden

Ik zit in hetzelfde schuitje mijn baby was met 30+2 al 2kilo en nu ook suiker ontdekt en heb woensdag met 34weken een groeiecho al bij een gyno maar ik ben als de dood voor het bevallen zo en overweeg een keizersnee

9 maanden geleden

Bij mijn twee vorige zwangerschappen (en nu opnieuw) waren mijn baby’s groot. Dit werd geconstateerd rond de 30 weken. Percentielscores van p99. Ik ben toen vanaf 34 weken overgedragen aan ziekenhuis omdat er over inleiding werd gesproken. Dat is uiteindelijk ook bij beide zwangerschappen gebeurd. Ingeleid bij 38 weken. De groeiecho’s klopten. Beide baby’s waren >4kg. Ik had niet tot 40 wkn willen wachten! De inleidingen heb ik nooit als vervelend ervaren. De eerste bevalling was wel pittig. Deze duurde drie dagen (bij inleiding duurt het altijd wel wat langer). En mijn zoontje had veel moeite om door het geboortekanaal te komen. Uiteindelijk goed gekomen 😅 Bij mij is er geen echte oorzaak voor de grootte van de baby’s. Geen suiker oid. Mijn partner en ik zijn beiden niet heel groot. Nu is de baby opnieuw groot en gaan ze me tzt opnieuw inleiden. Succes! 🍀

9 maanden geleden

Mijn tweede was een p96 baby. Werd een inleiding op precies 38 weken. Hij is geboren met een gewicht van 3770. Binnen een paar uurtjes en amper bloedverlies. Een bevalling uit het boekje. Ondanks de inleiding. Welke mij niet vreemd is want mijn eerste is ook met een inleiding geboren. Achteraf was hij wel groot voor 38 weken maar niet zo groot als op voorhand was gezegd. Ik heb de hele situatie niet als negatief ervaren.

9 maanden geleden

Mijn eerste was ook “gigantisch “ p99 lijn. Hij is dus eerder gehaald door middel van inleiding met 37+2. Zou 38 zijn maar net op het einde begonnen toch mijn suiker waardes te spoken en hebben ze het nog een paar dagen vervroegd. Hij was 4105 en kon er gewoon vaginaal uit. Een klein knipje gehad met 2 hechtingen maar dat kwam denk ik meer door mijzelf, ik voelde een muur waar ik niet doorheen wilde/kon persen. Maar let wel dat 4105 met 37+2 dus giga is… als ze mij hadden laten doorlopen tot 40+ weken had hij de 6 kilo ook kunnen aantikken en dan zit je met een heel ander beval verhaal. Schouders vast(spoed) keizersnede ect. Meteen daarna heeft hij zijn eigen metabolisme dus zijn groeilijn liep bijna naar beneden. Hij heeft nog 3 weken in maat 50 gezeten! Maar is vrij snel erna dus het dunne lange jongentje geworden die hij nog steeds is. Voordeel van zulke vetjes hij heeft zichzelf vanaf moment 1 goed op temperatuur kunnen houden. Ik vond medisch zijn top, wilde al een ruggenprik en ziekenhuis bevalling. Nu weer hoewel deze kleine man nog niet zo giga is als zijn broer in de groeilijnen. Als je vragen hebt ofzo app me gerust!

9 maanden geleden

Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik ook diabetes en werd de baby p95. Inleiden stond eerst op de planning maar dat werd met de laatste groei-echo van 32 weken afgeblazen. Ik ben met 39+5 vaginaal bevallen. Wel lastig geworden met weeënzwakte in de persfase, maar uiteindelijk gelukt. Was niet meteen goed met ons zoontje maar de oorzaak daarvan hoeft niets met de diabetes te maken te hebben. Het persen was ook voor hem lastig genoeg en de placenta bleek niet helemaal goed meer. Maar dat hoorde ik pas na een half jaar. Mijn zoontje woog 3835 gram en groeide goed. In mijn huidige zwangerschap heb ik weer diabetes. Niet met 16 weken maar wel met 24 weken. Ze schatten mijn baby met 30 weken nu op 1700 gram en uiteindelijk iets meer dan het dubbele op 3600 a 3700 gram. Baby heeft geen extra buikvet en groei-echo was netjes. Toch hamert mijn verloskundige erop dat alle waardes perfect in orde moeten zijn omdat ik anders maar naar de gynaecoloog moet. Voelt als een soort dreigement bijna, heel onprettig. Alsof ik het niet goed doe, terwijl die groei-echo heel prima is. Dus voel me daar niet goed bij en weet niet wat ik ermee moet. Laat me niets aanpraten verder. Want bij deze voorspelling is een inleiding gewoon niet nodig.

9 maanden geleden

Mijn baby werd vorige week met de groeiecho van 32 weken 2200 gram geschat en P91, ben benieuwd 😳😳 Met 36 weken weer een groeiecho en dan zien we wel verder. Maar het spookt toch zeker wel door mijn hoofd en ik hou evt al rekening met eerder inleiden

9 maanden geleden

Hier geen zwangerschaps diabetes, wel een test moeten doen, omdat de baby groot geschat word. De metingen die gedaan zijn, zijn allemaal tussen de 90 en 99. In week 32 werd de baby op 2450 gram geschat. Ruim boven het gemiddelde. De groei van de baby loopt ongeveer 2 weken voor. Ze hebben het bij mij niet gehad over eerder inleiden. Een vriendin van mij liep volgens de echo's achter qua groei. Ze kreeg extra echo's, en moest kleine kleertjes (mt44) aanschaffen Uiteindelijk was haar zoon bij de geboorte 58 cm en 4,7kg. De metingen geeft een indicatie, maar het klopt zeker niet altijd. Mijn advies is om je er niet te veel zorgen over te maken. Je hebt er geen invloed op. Volg je gevoel en luister naar wat de gynaecoloog te vertellen heeft. Over het algemeen zien ze liever baby's die wat groter als gemiddeld zijn, dan baby's die kleiner zijn.

9 maanden geleden

Onze eerste dochter was ook te groot volgens metingen. Toen vanaf 28e week naar gynaecoloog overgedragen, elke 2 weken groei echo's. Met verloskundige gesprek gehad over voor en nadelen van inleiden en van vaginaal bevallen. Met 36/37 weken besloten af te wachten. Onze dochter is met 38 weken en 6 dagen geboren met ruin 7 pond. Bij ons zaten ze er dus naast. Nu opnieuw een te grote baby wat ik sinds ruim 2 weken weet. Nu morgen groei echo dus even afwachten. Suikertest bij vorige zwangerschap ook gehad, was negatief

9 maanden geleden

Ik lees mee. Zwanger van de eerste. Nu 31+4. Met 30+0 een groeiecho gehad. 1871gr en p96. Loopt ruim 2 wkn voor. Met 33+6 weer een groeiecho en dan wss naar de gynaecoloog om inleiden te bespreken.

9 maanden geleden

Ik vind het lastig dat ze de echo's met behoorlijke nauwkeurigheid lijken te interpreteren, terwijl het helemaal niet zo nauwkeurig blijkt te zijn. Het uiteindelijke geboortegewicht is ook heel erg afhankelijk van welke termijn je bevalt natuurlijk! Zoals meerdere al hebben aangegeven ook. Het doorverwijzen naar het zh hoeft nog niets te betekenen. Ik ben bij mijn vorige zwangerschap aan het einde ook doorverwezen naar zh, niet vanwege suiker, wel vanwege (te) grote baby. De meting in het ziekenhuis viel weer net iets anders uit (iets kleiner) en we hebben gesproken over risico's en inleiden. Uiteindelijk is inleiden niet aan de orde geweest omdat meneer zelf bedacht dat hij groot genoeg was om geboren te worden met 39+1. Uiteindelijk beslis je zelf hoe lang je wilt wachten en hoef je inleiden ook niet vooraf te beslissen! Probeer het ziekenhuis als extra raadgever te zien met meer opties waar je uit kunt kiezen (tot op zekere hoogte ;) ).

9 maanden geleden

Hai, Hier voor de derde keer zwangerschaps diabetes. De eerste klopte qua meting helemaal niet. Die werd 4250 gram geschat bij 40 weken en was met 38 weken en 3 dagen (inleiding ivm verwacht hoog geboortegewicht en instabiele ligging) 3330 gram De tweede groeide gewoon gemiddeld en was bij 38 weken en 2 dagen (inleiding ivm instabiele ligging) 3265 gram die metingen klopte wel. Wel zei de gyn ivm je suiker laten we je niet verder lopen dan 40 weken. Nu 34 weken zwanger van de derde wederom dus suiker (goed onder controle met voeding) en ook gemiddelde groei. Ik verwacht eigenlijk dat ze niet gaan inleiden obv de diabetes (in ieder geval niet voor de 40 weken) Het probleem is dat als ze eerder inleiden er ook na de geboorte andere problematiek kan ontstaan: slechtere start, geelzucht, moeite met temperatuur regulatie, moeite met drinken etc

9 maanden geleden

Ik maak juist kleine kindjes en heb daarom regelmatig een groei echo en wilde je de andere kant van het verhaal laten horen. Bij mijn eerste werd het gewicht met 39+0 op 3050 gram geschat, bij 40+0 op 3340. Ze is met 40+5 geboren met 3020 gram. De berekeningen kunnen er 10% naast zitten. Ik had geen makkelijke bevalling met 18 uur, dus het zegt niet per se iets.

9 maanden geleden

Hier de tweede ook bij groeiecho's P98, dus ook in overleg (je mag zelf beslissen, maar gyn adviseert altijd inleiden) ingepland om ingeleid te worden met 38.4, fijn genoeg beviel ik de dag ervoor spontaan. De echo's/p98 klopte en ze bleek 4100gram te zijn. Ze was een sterrenkijker, maar 't was een prima vlotte bevalling. Dit kindje nu ook weer aan de grote kant, P93 bij 28 weken, dus ben benieuwd..

9 maanden geleden

Ik zou klein dun kind krijgen, ben een week te vroeg bevallen en mijn zoon was echt super gemiddelde baby, dus inschattingen kloppen echt niet altijd

9 maanden geleden

Oh dames wat fijn om jullie reacties te lezen. Dank daarvoor. Toch ergens iets gerust gesteld, en eigenlijk zit er ook niks anders op dan de laatste groeiecho afwachten. Vind het fijn te lezen dat je toch nog een eigen keuze hebt wat betreft inleiden of niet. Inmiddels is dit zwangerschap 3, bij de overige 2 (dochters) geen suiker, maar dat waren ook flinke meiden. Ben dus wel bekend met grote baby's. Maar van alle 2 spontaan bevallen met 38+3 en 40+5.

9 maanden geleden

Reactie op Jojske

Ik zit in hetzelfde schuitje mijn baby was met 30+2 al 2kilo en nu ook suik ...
Ik snap je angst, en hoop voor jou dat de groei wat gestabiliseerd is bij de volgende groeiecho. Wel fijn dat die al bij de gynaecoloog is, die kan je vast wat meer vertellen.

9 maanden geleden

Ik ben vorige week geweest zaten we op p 92.... nu vandaag weer... nu is het in eens een kleiner buikje ... dus zegt ook niks...

9 maanden geleden

Onze eerste zou p100 zijn en bij geboorte was hij veeel kleiner dan ze in eerste instantie dachten!

9 maanden geleden

Net weer een groei echo gehad, ben 34+1, mijn baby is p99,6 en wordt nu al geschat op 3,2 KG. Ik ben echt bang voor de bevalling nu! 🥺 morgen naar de VK en plan bespreken maar ik verwacht overgedragen te worden naar het ziekenhuis en zal ingeleid worden schat ik. Zo spannend allemaal! Mijn dochter was 4,4 met 40+4 geboren met vacuüm, was zwaar! Hopelijk gaat de geboorte nu wat soepeler!