28 Reacties
8 maanden geleden
Ik heb geen ervaring met inleiden met macrosomie (ben vorige keer ingeleid vanwege 42 weken), maar deze keer kwam het wel ter sprake.
Na wat onderzoek kies ik ervoor om niet eerder in te leiden.
Hier een interessant onderzoek waaruit blijkt dat er geen tot weinig verschil is tussen afwachten en inleiden. Met afwachten heb je een iets verhoogde kans op dat het schoudertje vast kan blijven zitten, met inleiden heb je naast de gebruikelijke nadelen van inleiden (die je echt niet moet onderschatten) meer kans op geelzucht bij de baby. Alle uitslagen kan je lezen op pagina 14/15 en pagina 17!
https://www.av-m.nl/IManager/MediaLink/845/133399/37123/2337459/
8 maanden geleden
Ik heb er ook voor gekozen niet eerder in te leiden. Het is wel mijn tweede kindje en onze dochter bleek bij geboorte ook groot(4360) maar prima bevalling van gehad. Ik heb er vertrouwen in dat het met deze ook wel goed komt en ook de gynaecoloog sloot zich hier bij aan. Het voorstellen bij 38 weken is standaard bij verdenking van een grote baby. Het blijven ook schattingen natuurlijk.
Daarnaast ook ingelezen op voor/nadelen etc o.a met eerder genoemde onderzoek en vanuit daar dus besloten rustig af te wachten.
8 maanden geleden
Bij de eerste ingeleid ivm verdenking macrosomie (4200 gram bij 40 weken) dit bleek uiteindelijk 3300 gram
bij 38 weken en 3 dagen
Moet zeggen dat de metingen erna bij de kids wel allemaal klopte (gemiddelde kids)
Mijn ervaring bij inleiden met 38 weken is wel met name problematiek bij de kids als in veel afvallen, matige groei in de weken erna, geel zien, moeilijk op temperatuur blijven.
8 maanden geleden
Ik ben bijna 3 weken geleden ingeleid met 37+5 op verdenking van macrosomie (grote baby). Ik stond er net zo in als jij, ik wilde dat mijn lichaam zelf het zou aangeven en de baby. Toch geluisterd naar de gynaecoloog om in te leiden en wel blij met de keuze.
Mijn baby was bij 37+5 al 4736 gram en kwam bij persen vast te zitten. Ik moet er niet aandenken dat ik tot 40 weken had gewacht (en dan misschien ook met inleiding als hij niet zelf kwam). Wat was er dan gebeurd?
De baby doet het erg goed! Drinkt meteen goed, houdt zich op temperatuur, wel veel afgevallen in het begin maar nu 3 weken later wel op geboortegewicht. Hij had ook geen geelzucht maar zat wel aan het randje.
Inleiden viel mij heel erg mee! Kijk er ondanks de nare persfase wel goed op terug. Je mag me altijd privé vragen sturen.
Een nadeel van inleiden is wel dat je infuus krijgt en zowel jij als je baby hierdoor meer vocht vasthouden en de baby daardoor nog iets zwaarder kan zijn bij de bevalling.
Lastige keuze, ik snap je zo goed! Doe wat je gevoel je zegt 🍀
8 maanden geleden
Ik lees graag mee ik ga volgende week ook ingeleid worden mede vanwege de grootte van ons derde kindje. Bij mijn tweede zoon ben ik gestript voor de uitgerekende datum omdat ze voelden dat hij zwaar zou zijn. Uiteindelijk was hij meer dan 4,5 kilo en een sterrenkijker en ben ik blij hoe ik er lichamelijk vanaf ben gekomen.
Nu dus inleiden vanaf 38 weken. Ik merk bij mezelf dat t een lastige keuze is geweest, alsof je hoe dan ook een soort schuldgevoel hebt. Want als de nadelen echt nadelig blijken heb je t dan op jezelf afgeroepen oid? Voelt oneerlijk. Deze keuze is in die zin ook voor een groot deel een keuze voor mezelf. En dat terwijl je (nu al) alles voor je kindje wilt doen en laten. Dat zorgt ergens voor een vervelend gevoel.
Maar de keuze voor inleiding voelt voor mij inmiddels heel goed en ik hoop natuurlijk dat alles goed mag gaan!
8 maanden geleden
Reactie op charlie88lilly
Ik ben bijna 3 weken geleden ingeleid met 37+5 op verdenking van macrosomie ...
Jeetje 37+5 en 4736 gram. Fijn dat hij het allemaal zo goed doet!
Ik vind t idd erg lastig. Had ergens liever gehad dat ze hadden gezegd; ons advies is doen. Maar het is nu helemaal aan ons. En mijn vriend is ook van jij beslist. Ik wil zijn natuurlijke proces niet verstoren ofzo. Voelt ergens niet goed. Ze schatten hem nu op 4kg. Ik heb ook zo’n gevoel dat hij er nog niet echt klaar voor is…maar ja das echt op basis van mijn gevoel.
Thanks voor je reactie 🫶🏻
8 maanden geleden
Reactie op RustgevendeZwaan216492
Ik lees graag mee ik ga volgende week ook ingeleid worden mede vanwege de ...
Ja ik heb precies dat gevoel wat jij omschrijft. Wordt voor de eerste keer mama en snap nu wat mensen bedoelen met dat je het voor je kleine allemaal zo graag goed wilt doen en hoe moeilijk knopen doorhakken dan zijn.
Ik wens jullie heel veel succes 🫶🏻
8 maanden geleden
Ons tweede kind wordt ook groter geschat, en ik moet me maandagochtend melden voor inleiding in het ziekenhuis.
Ik voel aan alles dat dit kind groter is dan de eerste. Onze zoon kwam pas bij 41+5 en zat na 1 uur en 45min persen vast met z’n schouder. Door het getrek heeft hij daardoor z’n sleutelbeen gebroken bij geboorte. Om dit te voorkomen hebben we besloten dit kind iets eerder te laten komen.
8 maanden geleden
Ook hier wacht ik af. Mijn gevoel zegt in alles om niet in te leiden. Maar wel lastige keuze hoor! Zeker als de gynaecoloog zegt wel te doen en de verloskundige zegt joh wacht t nog even af. Als ik momenteel ergens niet goed in ben zijn het al keuzes maken, laat staan dit soort keuzes😅
8 maanden geleden
Reactie op Elln20
Ook hier wacht ik af. Mijn gevoel zegt in alles om niet in te leiden. Maar ...
Dat is wel gek als de gyn en de vk iets anders zeggen. Dat is voor jou ook verwarrend. Ik vind t ook echt lastig, mocht t echt een risico zijn doe ik het meteen maar voor nu wacht ik nog ff af
8 maanden geleden
Bij mij zeiden ze hetzelfde, op basis van de groeiechos werd onze zoon geschat op 4200g bij 40 weken. Alle voor- en nadelen besproken van inleiden bij 38 weken of gewoon afwachten en de keuze lag bij ons.
ons.
Voor ons is het ons tweede kindje en net als jou had ik sterk het gevoel dat een natuurlijk verloop van de bevalling fijner zou zijn voor zowel hem als mijn lichaam.
Ik heb meerdere vriendinnen die van een eerste kindje bevallen zijn van 4,4 en 4,6 kg. Met dit in gedachten en het feit dat het voor mij een tweede kindje was ("de weg is al gebaand") hadden wij besloten om af te wachten. Wel hadden we zoiets van, laten we dan max wachten tot 40 weken, zodat hij niet nog veel groter zou zijn (bij 42 weken) en als hij er dan nog niet zelf is, gaan voor een inleiding.
Met 39 weken heb ik gevraagd of de verloskundige kon strippen, om zo de natuur een handje te helpen. Helaas was dit nog niet mogelijk (je hebt zo 2 cm ontsluiting nodig). Pas bij 40+1 had ik nèt voldoende ontsluiting en verweking van de baarmoedermond om te kunnen strippen. Omdat we al wel op termijn waren en het ziekenhuis druk was, hadden we al wel de inleiding gepland op 40+4. Na het strippen kreeg ik wel wat harde buiken om de 10min en bleek de volgende dag wel wat meer ontsluiting (goede 2cm) en verweking te hebben. Opnieuw gestript bij 40+2 en 40+3 onder het mom van baat het niet, schaad het niet. Helaas bleef het bij de ontsluiting die er was en heeft het niet de bevalling opgewekt, maar had wel zoiets van, we beginnen in ieder geval niet meer op 0.
Op 40+4 dan de inleiding gehad, doordat de baarmoedermond al grotendeels verweekt en ik bijna 3cm ontsluiting had, konden ze gelijk de vliezen breken. Kreeg een halfuur om "zelf weeën te krijgen", maar eer dat we in de verloskamer gesettled waren en ik echt kon focussen om in mijn bubbel te komen was dat halfuur al voorbij, dus toch aan het infuus met weeën opwekkers. In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld dat mijn lichaam het niet zelf had opgepakt, maar zodra het infuus zat kreeg ik een eerste wee, alsof mijn lichaam de spanning van zich af gooide en zich er bij neerlegde dat ik toch aan het infuus ging. Daarna ging het vrij vlot, de pomp was opgehoogd tot 2 en toen kwamen de weeën zo regelmatig dat ze hem zelfs terug hebben gezet naar 1. Ik kon telkens tussen de weeën door weer goed op adem komen en ving de weeën goed op. Al vrij snel na de eerste wee mocht ik al gaan persen en binnen nog geen 20min had ik mijn zoon in handen🥰 Al met al viel mij de inleiding reuze mee (al zeiden ze wel dat de dosis weeën opwekkers zodanig laag was, dat waarschijnlijk mijn lichaam zelf de weeën opwekte en er dus zelf klaar voor was). Wat ook bleek na de geboorte is dat hij slechts 3500gram was, dus ik was erg blij dat ik niet al bij 38 weken voor een inleiding ben gegaan.
Heel veel succes met je beslissing en luister goed naar je gevoel❤️
8 maanden geleden
Reactie op Zomerkindje22
Bij mij zeiden ze hetzelfde, op basis van de groeiechos werd onze zoon gesc ...
Binnen 20min persen *
8 maanden geleden
Reactie op Lana05
Donderdag gesprek met de gynaecoloog voor de inleiding. Vermoedelijk moet i ...
Snap ik heel goed, wij hadden dat ook echt. Ook de avond ervoor een beetje zenuwachtig , zo van morgen gaat het echt gebeuren...
Vond het ook super vreemd om zonder weeën naar het ziekenhuis te rijden en de verloskamer in te gaan haha