28 Reacties
8 maanden geleden
Ik heb geen ervaring met inleiden met macrosomie (ben vorige keer ingeleid vanwege 42 weken), maar deze keer kwam het wel ter sprake.
Na wat onderzoek kies ik ervoor om niet eerder in te leiden.
Hier een interessant onderzoek waaruit blijkt dat er geen tot weinig verschil is tussen afwachten en inleiden. Met afwachten heb je een iets verhoogde kans op dat het schoudertje vast kan blijven zitten, met inleiden heb je naast de gebruikelijke nadelen van inleiden (die je echt niet moet onderschatten) meer kans op geelzucht bij de baby. Alle uitslagen kan je lezen op pagina 14/15 en pagina 17!
https://www.av-m.nl/IManager/MediaLink/845/133399/37123/2337459/
8 maanden geleden
Ik heb er ook voor gekozen niet eerder in te leiden. Het is wel mijn tweede kindje en onze dochter bleek bij geboorte ook groot(4360) maar prima bevalling van gehad. Ik heb er vertrouwen in dat het met deze ook wel goed komt en ook de gynaecoloog sloot zich hier bij aan. Het voorstellen bij 38 weken is standaard bij verdenking van een grote baby. Het blijven ook schattingen natuurlijk.
Daarnaast ook ingelezen op voor/nadelen etc o.a met eerder genoemde onderzoek en vanuit daar dus besloten rustig af te wachten.
8 maanden geleden
Bij de eerste ingeleid ivm verdenking macrosomie (4200 gram bij 40 weken) dit bleek uiteindelijk 3300 gram
bij 38 weken en 3 dagen
Moet zeggen dat de metingen erna bij de kids wel allemaal klopte (gemiddelde kids)
Mijn ervaring bij inleiden met 38 weken is wel met name problematiek bij de kids als in veel afvallen, matige groei in de weken erna, geel zien, moeilijk op temperatuur blijven.
8 maanden geleden
Ik ben bijna 3 weken geleden ingeleid met 37+5 op verdenking van macrosomie (grote baby). Ik stond er net zo in als jij, ik wilde dat mijn lichaam zelf het zou aangeven en de baby. Toch geluisterd naar de gynaecoloog om in te leiden en wel blij met de keuze.