7 Reacties

13 dagen geleden

Muah, kan me wel ergere dingen bedenken. Ben tijdens de zwangerschap gestopt maar toen mijn vrouw net zwanger was rookte ik een grote buil shag (60 sjekkies) per dag. Dan kan je beter 1x per dag een jointje roken denk ik. Denk dat het met instanties wel meevalt. Helemaal als je partner aangeeft te willen stoppen en ook daadwerkelijk stopt. Willen ze een drugstest bij je afnemen is dat zoals je zegt geen enkel probleem omdat daar niets uit komt.

13 dagen geleden

Collega heeft het meegemaakt dat ze zelf had gebruikt voor de zwangerschap en moest urine controles doen. Er is geen melding gemaakt bij instanties. Werk zelf in de verslavingszorg en voor zo ver ik weet wordt er enkel een melding gemaakt als er drugs of alcohol in de urine wordt gevonden.

13 dagen geleden

Waarom willen ze een drugstest bij jou doen? Wat jouw vriend doet is toch aan hem. Vind het een heftige reactie op iemand die een joint per dag rookt (en zelf niet zwanger is). De meeste partners van zwangeren vriendinnen die ik ken dronken rustig nog alcohol en gingen af en toe naar een feestje.

13 dagen geleden

Bijzonder! Mijn vriend gebruikt medicinaal weed en heeft dit ook eerlijk vermeld. Daar werd totaal niet op ingegaan. Jammer dat er nog steeds zo’n groot stigma op zit en het gebruik van alchohol heel normaal wordt gevonden.

12 dagen geleden

Bangmakerij. Ze rapporteren het om er steeds weer op terug te komen. Beter zegt ie dat ie is gestopt de volgende keer. Zo had ik bij de intake bij het consultatiebureau bij mijn eerste kind ook een soortgelijke angst. Ik zat toen in de bewindvoering, ze vertelde mij ook dat dit gerapporteerd wordt en gezien wordt als risico voor het kind oid. Ik barste in tranen uit haha. Ze maken je al snel ook wel bang door dit soort dingen. Maak je niet druk.

12 dagen geleden

Tenzij er meer aan de hand is, hoef je je geen zorgen te maken. Maar drugsgebruik kan soms een aanwijzing zijn dat er meer aan de hand is in een gezin. Er kunnen echt verschillende problemen zijn en dat is waarom ze het vragen en noteren. Als hij had aangegeven regelmatig een drankje te drinken, dan hadden ze dat waarschijnlijk ook genoteerd. De verloskundige is er voor jou, maar ook voor de veiligheid en gezondheid van je kindje. Als ze vermoeden dat er iets niet goed gaat, worden er dingen in gang gezet. Als je kindje straks is geboren zal de kraamhulp hetzelfde doen als ze dingen ziet die niet kloppen. Als je partner rookt zal hij bijvoorbeeld echt wel een standje krijgen omdat tweedehands rook ook schadelijk is voor je kindje. Als ze ziet dat er andere zaken zijn waardoor ze zich zorgen maakt voor de veiligheid of gezondheid van je kindje (of jou) dan zullen ze je proberen te helpen. Dit is o.a. een taak van de kraamhulp, want veiligheid gaat boven alles. En dat is ook waarom je gewoon eerlijk moet zijn. Als jouw relatie verder goed is, en je geeft aan dat je vriend wil stoppen, dan is er toch niets waar ze zich misschien zorgen om zouden moeten maken? Hoogstwaarschijnlijk doen ze er niets mee, maar ze moeten het gewoon vragen. Drugsgebruik kan ook effect hebben op je embryo en dat is ook wel een dingetje om in je achterhoofd te houden. Dus, maak je geen zorgen. En trouwens, knap dat je partner probeert te stoppen, ik hoop dat het hem lukt.

10 dagen geleden

Zolang je zelf niets gebruikt is er niks aan de hand. Mocht er uit de test wel wat komen, worden er idd instanties ingeschakeld zoals jeugdzorg etc. Dit zijn ze verplicht als zorgverleners