9 Reacties
5 uur geleden
Per ouder één taal is inderdaad een prettige manier om je kindje een taal aan te leren. Vooral kleintjes zijn in staat om meerdere talen met gemak te leren. Belangrijk is de duidelijkheid die je hier zelf in moet bieden zodat je kindje de taal ook goed aanleert. Het helpt als de ouder zelf de taal goed kent en het zo ook goed kan doorgeven. Daarnaast is het helpend bij het leren van een nieuwe taal om de talen van elkaar te onderscheiden. Wanneer de ene ouder de ene taal spreekt en de ander de andere taal, help je je kindje om dit onderscheid te maken. Zo raakt hij niet verward over welke woordjes bij welke taal horen.
5 uur geleden
Wij zijn beide Nederlands, maar voeden onze kinderen in ieder geval 2 talig op. We spreken NL en Engels met ze. Daarnaast spreek ik duits en mijn man Frans dus daar kennen ze ook al wel woorden van. In beide talen kunnen ze bijvoorbeeld tot 20 tellen. Maar ze redden zich daar nog niet mee
5 uur geleden
Ik ben zelf zwanger van man eerste kindje en ik woon met mijn Franse partner in Frankrijk. Omdat ik vrijwel alleen Engels praat op mijn werk, heb ik nog niet echt goed Frans geleerd. Ik kan me prima redden, maar maak enorm veel fouten en gesprekken worden vaak kort. Dus ik spreek vaak ook alleen Engels met mn man, aangezien hij geen Nederlands kan. Wij zijn van plan ons kindje 3 talig op te voeden. Ik denk dat het wel lastig kan zijn. Maar ik woon dicht bij Luxembourg, en daar goed bijna iedereen kinderen meertalig op.
4 uur geleden
Reactie op tenetennba
Ik ben zelf zwanger van man eerste kindje en ik woon met mijn Franse partne ...
*en daar voed bijna iedereen
4 uur geleden
Ik denk dat wanneer je vrijwel vanaf het begin je eigen taal als ouder spreekt en het volhoud, je in ieder geval de twee talen goed neerzet voor je kind. De derde gezamenlijke taal (vaak is dat Engels) komt dan vanzelf, als je dat met je partner spreekt. Een goede vriendin van mij woont in Zweden en spreekt alleen Nederlands met haar kinderen, en vrijwel alleen Engels met haar man. En haar man spreekt alleen Zweeds met hun kinderen. De vriendin spreekt nu ook Zweeds, maar gebruikt het alleen om haar kinderen te verbeteren waar nodig. En natuurlijk voor werk en buiten het huis. Haar kinderen zijn nu 4 en 2 en spreken de 3 talen goed. Maar ze zegt wel dat ze extra moeite moet doen om te zorgen dat haar kinderen Nederlands te blijven spreken tegen haar. Omdat ze vrij snel door hebben welke talen hun ouders begrijpen. En dan is de voertaal van het land wel makkelijker natuurlijk.
4 uur geleden
Beste is om af te wachten wat het kind aankan. Ik werk in de kinderopvang en merk dat bij sommige kinderen waarbij ouders 3 talen spreken het kind geen van de talen echt beheerst. Waardoor het meekomen met andere kindjes wat moeilijker gaat. En ik ook merk dat sommige kinderen best gefrustreerd kunnen raken hierdoor. Wij maken de overdracht naar school en blijven de kinderen ook zien doordat we in het zelfde gebouw zitten. En er is toch een klein aantal dat naar speciaal onderwijs moesten. 2 talen is natuurlijk makkelijker dan 3. Maar er zijn ook kinderen die het goed doen. En die makkelijk meegaan met de andere kinderen en wel kunnen communiceren. Daarom zeg ik kijk wat je kind aankan en speel daarop in. Maar goed dat is mijn mening. 🥰
3 uur geleden
Wij doen het ook 3 talig! Ik spreek zelf Nederlands en Engels en mijn vriend alleen Spaans en Engels. Zijn familie spreekt alleen spaans. Waardoor we het kind ook spaans gaan leren samen met engels en Nederlands 🥰