29 Reacties

18 dagen geleden

Hi, Ik werk zelf in de opvang, weliswaar met oudere kinderen. Maar mijn zoon (nu 8) ging, toen hij baby was, op het kdv ook altijd met de kinderwagen even naar buiten als de peuters gingen spelen. Vind dit erg weinig! Anders eens vragen wat hun beleid of beweegredenen zijn?

18 dagen geleden

Reactie op Mandy16xx

Hi, Ik werk zelf in de opvang, weliswaar met oudere kinderen. Maar mijn zoo ...
Ze zeggen dat t beleid is “zoveel mogelijk” maar dat het met de baby’s lastig is met de slaapjes en bezetting.

18 dagen geleden

Reactie op ShantiV

Ze zeggen dat t beleid is “zoveel mogelijk” maar dat het met de baby’s last ...
Dank voor je antwoord trouwens :)

18 dagen geleden

Hoi hoi, Ik werk op een babygroep (0 tot 1,5) en we zijn met 3 pm’ers op 11 baby’s. Naar buiten gaan is bij ons lang niet altijd haalbaar. De “grote” kindjes mogen vaak mee met de dreumesgroep. Wij hebben vaak allemaal onze handen vol aan naar bed brengen, uit bed halen, verschonen en voeden. Dus hoe graag we ook de aller kleinsten mee zouden willen nemen, dat is bijna niet mogelijk.. helaas.

18 dagen geleden

Mijn dochter van 13 maanden gaat drie keer in de week naar de kinderopvang, vanaf baby af aan iedere dag soms vaker naar buiten in de kinderwagen. En bij toestemming van ouder ook buiten slapen in de daarvoor bestemde “slaaphuisjes”. Ik vind het niet meer dan normaal en ook erg gezond voor het immuunsysteem.

18 dagen geleden

Ik vind het eerlijk gezegd heel raar dat jouw kindje zo weinig buiten komt. En als het beleid zoveel mogelijk is vind ik zeker dat ze tekortschieten. Ons zoontje gaat vanaf dat hij 3 maanden is 2 dagen naar de opvang en komt elke dag eigenlijk wel even buiten. Ze hebben daar een aantal kinderwagens waar baby's dan in gelegd worden. Zo hebben ze hun handen vrij voor iets grotere kindjes maar zijn baby's ook even lekker buiten. Ook hebben ze van die buitenslaaphokjes waar ons zoontje heerlijk in sliep. In de winter gebruiken ze deze wel minder geloof ik.

17 dagen geleden

Bij onze opvang mogen ze ook pas naar buiten als ze goed kunnen lopen. Vind ik ook heeeel raar.

17 dagen geleden

Wat een onbegrip. Natuurlijk is buiten zijn goed, maar ik ga er vanuit dat je in ieder geval op de dagen dat je niet werkt lekker naar buiten gaat met de kleine? En zodra ze ouder worden gaan ze heus wel naar buiten. Als ze bij ons enigszins kunnen lopen gaan ze mee. (In de zomer ook de kruipers, dat is in de herfst en winter niet te doen..) Ik ben dan altijd toch stiekem benieuwd… Iemand ooit zelf op een groep gestaan met 11 a 12 baby’s toevallig?🫣 Als 1 collega buiten is met bijvoorbeeld 3 of 4 kindjes, hebben ze er binnen nog 7 a 8. Flesjes, poepluiers, ongelukjes (vallen/botsen/bezeren), naar bed, uit bed, slapers checken of alles goed gaat, volgende eet moment voorbereiden, fruithapjes.. Op mijn werk kunnen we erg veel. Hebben ze nagenoeg hetzelfde ritme als thuis, omdat we daar goed op in kunnen spelen. Maar buiten spelen met alle kids, dat is organisatorisch niet haalbaar. Dan liever al die andere dingen op orde hebben en rust op de groep, dan naar buiten..

17 dagen geleden

Reactie op annaniempje

Wat een onbegrip. Natuurlijk is buiten zijn goed, maar ik ga er vanuit dat ...
Ik wel. Toen ik studeerde voor de Pabo werkte ik in de opvang. De kinderen daar hadden een dik winter kruippakje aan en gingen lekker mee naar buiten 😀. Ouders mochten daar zelf kiezen of de kindjes meegingen of binnen bleven. Ik snap de overweging wel dat je wacht tot ze kunnen stappen, maar ons zoontje kon met 14 maanden stappen. Mocht met 16 maanden (even om een beeld te geven; met buitenspelen klom hij gewoon zelf op het Klimrek en van de glijbaan af in de speeltuin) af en toe in de buiten grond box spelen en mocht pas met 20 maanden buiten de grondbox vrij spelen. Dat had van mij echt wel eerder gekunnen.

17 dagen geleden

Reactie op iiiertje

Ik wel. Toen ik studeerde voor de Pabo werkte ik in de opvang. De kinderen ...
Dat soort dingen kunnen zeker eerder! Wij hebben loopwagentjes en trap auto’s. Dus als de kindjes bezig gaan met staan en verder, gaan ze lekker buiten spelen! En met lekker weer gaan de jongere kindjes ook mee, met een kleedje en als hun (en ons) ritme het toelaat.

17 dagen geleden

Reactie op annaniempje

Dat soort dingen kunnen zeker eerder! Wij hebben loopwagentjes en trap auto ...
Wat leuk! Dat hebben ze bij ons ook niet. Wij gaan toevallig in december over op een andere opvang. Benieuwd hoe ze dat daar doen!

17 dagen geleden

Bij onze oude opvang in Den Haag gingen ze ook nóoit naar buiten om te bewegen, ze lagen dan wel soms (max 2 kindjes) in het buitenbedje, zo'n konijnenhokje. Maar het dakterras aan de groep ebruikten ze nooit en in 4 maanden is hij 1x in een kinderwagen overdag geweest. Sinds de wissel naar onze nieuwe woonplaats (en Norlandia opvang) gaat hij bijna elke dag 2x!. Sochtends een uur en vanaf 4 uur tot sluit (mits geen regen of erg koud en nu met donker gaan ze eerder naar binnen). En in de zomer nooit naar buiten op de uren dat de zon hoog staat. Als baby gaan ze ook echt wel vaak, zo fijn. Aan elke baby groep zit een kleine buitenruimte waar ze in de schaduw dan rommelen. Aan het eind van de dag gaat de héle KDV naar buiten op het grotere plein. incl kinderwagens. Kan je de baby chillend onder een boom ophalen uit een wipstoel of kruipend tussen de blaadjes op het kunstgras Heel erg fijn. Is een keuze in kdv beleid + uitvoering door pmers / structuur van de groepen + geschiktheid van de locatie. Bij de Haagse locatie was naar buiten ook 'het beleid' maar dat bleek dus vooral ambitie.

17 dagen geleden

Reactie op annaniempje

Bij onze kdv vangen ze dit volgens mij wel slim op door met meerdere groepen samen naar buiten te gaan na alle dutjes (tegen ophaaltijd), zodat er makkelijker vliegende keeps zijn voor de ongelukjes. Slapers in kinderwagens buiten onder de bomen. Nadeel: ze geven dus na half 5 liever geen flesjes meer buiten. Dus je kind en het gezin wordt wel een beetje in een handig slaap- en eetritme geduwd.

17 dagen geleden

Reactie op Emvi86

Bij onze oude opvang in Den Haag gingen ze ook nóoit naar buiten om te bewe ...
Welke organisatie was dat in DH? Als ik vragen mag..

17 dagen geleden

Reactie op Mandy16xx

Welke organisatie was dat in DH? Als ik vragen mag..
Zo Kinderopvang. Verder ook een prima organisatie met weer pluspunten als muziekles voor babies, gezond warm eten enz. en de BSO gaat er wel naar buiten, peuters misschien ook geen ervaring mee Maar sinds de wissel ben ik me er dus van bewust hoe fijn ik dat buitenspelen en de buitenruimten voor de babies vindt.

17 dagen geleden

Reactie op Emvi86

Bij onze kdv vangen ze dit volgens mij wel slim op door met meerdere groepe ...
Moesten jullie toestemming geven voor het gebruik van de kinderwagens? Bij ons mag dat alleen als onze organisatie directeur goedkeuring geeft en de ouders hebben getekend. Ivm dat er een hoger risico is op verstikking/wiegendood in een kinderwagen.. Bij ons zit de GGD daar heel erg op, dus veel opties hebben wij wat dat betreft ook niet.

17 dagen geleden

Het wisselt per opvang maar zodra ze wat ouder zijn zullen ze vast genoeg naar buiten gaan. Zo gaat het in ieder geval bij onze kinderopvang. Ik zie zelf liever dat de prioriteiten liggen bij het volgen van het dagritme van zulke jonge kindjes (baby’s) dan naar buiten moeten. Ook zie ik dat pedagogisch medewerkers kijken naar de behoefte van ieder kindje, dat vraagt echt zijn tijd en organisatie met elkaar. Dus wanneer wordt aangegeven dat het (binnen de huidige setting) niet mogelijk is, we daar op mogen vertrouwen dat het zo is.

17 dagen geleden

Ik werk zelf in de kinderopvang en ben groot voorstander van naar buiten met alle kinderen! Maar, je bent als pm'er zeker gebonden aan de mogelijkheden op je werkplek. Zoals hier eerder al aangegeven, is het op een babygroep niet altijd te doen met alle flesjes en slaapjes. Soms hadden we 5 baby's rond de 3 a 4 maanden en dan nog 7 baby's tussen de 6 en 24 maanden. Die allerkleinsten dronken om de 3 uur, dus dat zijn al 15 flesjes a 20 a 30 minuten. Maar op een 0-4 jaar groep heb je minder baby's en kun je de kleintjes makkelijk mee naar buiten nemen. Buiten de groepssamenstelling is ook niet iedere buitenruimte goed geschikt. Heb je echt een tuin? Of een stoep met hek erom? Nu werk ik op een opvang waar kindjes pas vanaf 6 maanden mogen komen, waar we werken met verticale groepen (0-4 jaar) en waar we elke dag met de peuters naar het bos gaan. De andere kinderen spelen in onze bosrijke tuin. Fantastisch! Maar je bent dus wel degelijk gebonden aan de mogelijkheden van je werkplek. Dus daar mag je echt wel rekening mee houden, voordat je oordeelt.

17 dagen geleden

Reactie op annaniempje

Ik lees geen onbegrip maar vooral verbazing. Ik weet dat er een tekort aan personeel is, ik begrijp ook dat het niet altijd haalbaar is om met alle kinderen naar buiten te gaan. Maar als een kind al ruim 5 maand op de opvang zit en maar 1 keer buiten is geweest, dan gaat er toch iets mis. Zeker gezien het feit dat de zomer net geweest is, de herfst best redelijk is en de winter nog moet komen. Dat je als ouders thuis wel wandeld en dus eigenlijk al het verlorene van de opvang gaat inhalen, vind ik dan weer zo'n dooddoener en onrealistisch. To haar kind is 3 dagen in de week op de opvang, ik geloof niet dat er week in week uit, geen tijd/ruimte is dat haar kind niet even naar buiten kan. Met een beetje OMdenken kun je een eind komen.

17 dagen geleden

Reactie op Brownn

Ik lees geen onbegrip maar vooral verbazing. Ik weet dat er een tekort aa ...
Dank voor je begrip. Het is precies zoals je zegt. Ik neem het de leidsters inderdaad ook zeker niet kwalijk. Ik geloof echt dat ze hun best doen. Maar het is wel apart dat het op de ene opvang wel lukt (zelfs zo vaak!) en de opvang zoo ontzettend weinig als 1x in de 5 maanden… gelukkig verhuizen we over een jaar maar voelt toch vervelend voor m’n dochter. Helemaal aangezien ze nu al maandenlang elke keer ziek is door de opvang..