4 Reacties

10 maanden geleden

Kan allebei. Kies welke jullie het mooiste vinden.

10 maanden geleden

Ik ken de naam alleen als Noël. Dit zegt ChatGPT haha: Nee, Noél heeft niet per se dezelfde uitspraak als Noël. • Noël (met trema op de ë) wordt uitgesproken als No-el, met twee duidelijk hoorbare lettergrepen. Dit is de Franse spelling en betekent “Kerst”. • Noél (met trema op de é) is eigenlijk geen gebruikelijke spelling en kan verwarring geven. In het Frans zou dit eerder als No-eeel kunnen worden uitgesproken, maar het is geen standaardnaam. Als je wilt dat de naam uitgesproken wordt als No-el, dan is Noël de juiste spelling. Wil diegene de uitspraak als Noo-l, dan past Noél beter, al is die spelling minder gangbaar. Maaar; als jullie het op die manier willen schrijven, zou ik dat gewoon doen hoor! 🥰

10 maanden geleden

Reactie op M&M 🤎

Ik ken de naam alleen als Noël. Dit zegt ChatGPT haha: Nee, Noél heeft n ...
Het trema naar rechts heeft ook een andere uitspraak dan het trema naar links 😀. é = ee è = e. Ik zou zowel Noèl als Noël uitspreken als Nowel. Noél zou ik uitspreken als Noweel.

10 maanden geleden

Qua uitspraak komen Noèl en Noël op hetzelfde neer. Je moet er wel even over nadenken wat je mooier eruit vindt zien, maar ook hoe makkelijk het uit te leggen/te spellen is naar de buitenwereld. In dat geval lijkt mij Noël wat makkelijker: komt vaker voor en je hoeft niet uit te leggen welke kant het streepje opstaat. Noél is namelijk een heel andere uitspraak. Succes met de keus!