15 Reacties

9 dagen geleden

Wacht, dus omdat ze de uitslag verprutsen moet je een punctie? Dat zou ik idd ook best heftig vinden, geen wonder dat je twijfelt. Wat vindt je VK hiervan?

9 dagen geleden

Reactie op YvHaakFanaat

Wacht, dus omdat ze de uitslag verprutsen moet je een punctie? Dat zou ik ...
Ze gooien het op een te hoge bmi. Terwijl degene die mijn bloed afnam zich hier niet in herkende. Mijn verloskundige belde de “uitslag” vandaag naar mij door dus die gaf aan richting Amsterdam te moeten om te kijken wat er nog voor mogelijkheden zijn. Want nog een keer de nipt test zal waarschijnlijk weer geen uitslag opleveren..

9 dagen geleden

Reactie op LindaH2410

Ze gooien het op een te hoge bmi. Terwijl degene die mijn bloed afnam zich ...
Meid wat raar. Volgensmij hebben we een vergelijkbaar lichaam en bmi en bij mij had ik gewoon in 1x een goede uitslag.. ik zou toch even kijken met je verloskundige want een vruchtwater punctie is niet niks

9 dagen geleden

Reactie op 💜

Meid wat raar. Volgensmij hebben we een vergelijkbaar lichaam en bmi en bij ...
Dankjewel. Ja ik vind het ook een beetje vreemd. Degene die mijn bloed afnam zei van ja komt meestal door het transport. Dus ik dacht naja gewoon een tweede keer even opnieuw prima maar nu weer geen uitslag. Erg frustrerend 😭

9 dagen geleden

Hi, ik zit in hetzelfde schuitje. 2x nipt mislukt, geen verhoogd bmi. Al een afspraak gehad in het ErasmusMC. Zij gaven aan dat een derde keer nipt afnemen soms wel resultaten oplevert, dus dat hebben wij gedaan. Wachten we nu op. Mocht dit geen resultaten geven mogelijk een vruchtwaterpunctie, maar weet nog niet of we dat gaan doen, brengt toch risico met zich mee. Ben op zoek naar mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, is erg weinig te vinden over mensen waar 2 keer nipt is mislukt.

9 dagen geleden

Reactie op MelissaJanse

Hi, ik zit in hetzelfde schuitje. 2x nipt mislukt, geen verhoogd bmi. Al ee ...
Ja ik vind dit ook wel heel apart hoor. Voel me er ook heel onzeker over. Ik zit nog in twijfel voor een 3e keer bloed prikken of misschien maar voor de vruchtwater punctie gaan. Kan je het mij laten weten of het bij jou wel goedgegaan is?

9 dagen geleden

Ik ben zelf geen voorstander van de vruchtwaterpunctie omdat dit meer risico op n late miskraam met zich meebrengt. In het ziekenhuis gaan ze je namelijk altijd dit aanraden omdat het voor hun ook n kans is op onderzoek. Ook gaan ze je zeggen dat je altijd wel n kans hebt op n late miskraam als je het risico als tegenantwoord gebruikt. Maar uit ervaring in mijn directe omgeving is het vaker fout gegaan na een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Het is lastig want ik kan me voorstellen dat je niet met n onzeker gevoel wilt zitten, maar zou je zowel een vruchtwaterpunctie als n vlokkentest afraden ivm het risico voor je baby.

9 dagen geleden

Reactie op Orveialita

Ik ben zelf geen voorstander van de vruchtwaterpunctie omdat dit meer risic ...
Dankjewel voor je eerlijkheid! Ik ga er inderdaad goed over nadenken. Vind het een moeilijke keuze

8 dagen geleden

Bij mij ging het wel meteen goed (met hoge bmi), maar ik mocht dat niet het geval geweest zijn zou ik geen vruchtwaterpunctie doen, vanwege toch een klein risico... Een paar jaar geleden werd de nipt nog niet gedaan. Ik zou sowieso eerst even goed erin verdiepen wat ookalweer het nut is van de nipt. Veel komt er anders met de 20 weken echo ook uumit en het is ook niet zo dat een slechte uitslag een behandeling kan opleveren, alleen mentale voorbereiding.... Daarvoor zou ik het (kleine) risico van de vruchtwaterpunctie niet nemen, zeker niet omdat je natuurlijk geen slechte uitslag hebt en voor vervolgonderzoek moet gaan, maar echt als eerste screening. Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk zelf diegene die deze lastige afweging zal moeten maken. Alles zal voor- en nadelen hebben... Sterkte met je keuze!

8 dagen geleden

Reactie op LindaH2410

Ja ik vind dit ook wel heel apart hoor. Voel me er ook heel onzeker over. I ...
Luister naar je gevoel. Wij gaan waarschijnlijk wel de punctie doen. Er is namelijk een reden waarom we de nipt hebben laten doen. Daarbij komt ook dat ze aangeven dat er een iets verhoogde kans is op een chromosoomafwijking als er 2 nipt testen zijn mislukt. Ik wacht dus nu op resultaten van de derde nipt test. Ik kan wel laten weten of dat überhaupt resultaat heeft gegeven voor ons. Maar wat ik wil meegeven: praat erover en ga niet uit van advies op dit soort forums. Iedereen bedoelt het goed, maar kunnen niet in jouw hoofd kijken.

8 dagen geleden

Reactie op MelissaJanse

Luister naar je gevoel. Wij gaan waarschijnlijk wel de punctie doen. Er is ...
Dankjewel ja ik ben nog in dubio om nog voor de 3e keer de test te laten afnemen. Wij vonden het zelf fijn om door de screening heen te komen puur voor een beter gevoel. Donderdag wordt ik gebeld door het UMC van Amsterdam om de mogelijkheden te bespreken. Ik hoop voor je dat het dit keer wel lukt en goed nieuws krijgt 🤗

8 dagen geleden

Wat vervelend! Dat de NIPT mislukt kan meerdere oorzaken hebben. Bijv zoals hier al ergens genoemd een transport probleem, kwijtraken vd buisjes etc. Maar het kan ook komen doordat er te weinig foetale franctie in jouw bloed aanwezig is. Dit wordt vaker gezien bij dames met een hoger BMI. Echter als de NIPT 2x deze uitslag geeft is er een iets verhoogde kans op een chromosoomafwijkingen. Daarom ben je nu doorverwezen. Er zal je een 3e NIPT worden aangeboden of een vlokkentest/vruchtwaterpunctie.

3 dagen geleden

Reactie op LindaH2410

Dankjewel ja ik ben nog in dubio om nog voor de 3e keer de test te laten af ...
Hi Linda, ik heb inmiddels nu wel resultaten van de nipt test en alles was goed. Zo'n enorme opluchting! Heb jij al een besluit genomen?

3 dagen geleden

Reactie op LindaH2410

Ze gooien het op een te hoge bmi. Terwijl degene die mijn bloed afnam zich ...
Wat een onzin ik ben zelf ahem Naja in volksmond obesitas. En de nipt is in 1 keer gelukt... misschien toch proberen ergens anders te prikken, wellicht dat dat uitmaakt.

3 dagen geleden

Reactie op MelissaJanse

Hi Linda, ik heb inmiddels nu wel resultaten van de nipt test en alles was ...
Oh dat is goed om te horen. Ik laat het zo zoals het nu is na advies van een andere verloskundige. Die zei dat het niet nodig was mits er veel ziektes of aandoeningen in de families voorkomen