104 Reacties

25 dagen geleden

Ja, een beetje bloed afnemen is geen probleem voor mij!

25 dagen geleden

Ik ga zeker de nipt doen, inclusief nevenbevindingen. Als er iets mis is met dit kindje dat hoor ik dat graag bijtijds. Daarom ga ik ook voor de 13 en 20 weken echo.

25 dagen geleden

Ik heb het bij de eerste gedaan en ga het denk ik bij de tweede ook wel doen, maar puur om voorbereid te kunnen zijn als er wat “mis is”

25 dagen geleden

In België is dit verplicht. Heb dit bij mijn eerste zoontje gedaan en vond het fijn om te weten dat alles oké was. Ondanks dat het verplicht is, vindt ik het totaal geen probleem om het nu weer te moeten doen. In België krijgen we ook direct dan het geslacht te horen.

25 dagen geleden

Reactie op Maddie95

In België is dit verplicht. Heb dit bij mijn eerste zoontje gedaan en vond ...
In Nederland krijg je helaas niet het geslacht te horen, vind ik persoonlijk wel jammer.

25 dagen geleden

Reactie op EsméeX

Ja, een beetje bloed afnemen is geen probleem voor mij!
Hier ben ik mee eens. Het bloed afnemen is voor mij ook geen issue. Maar stel, er is wel wat mis; dan komt er een vruchtwaterpunctie aan te pas. En die is natuurlijk niet zonder risico’s. Dat vind ik wel eng idee eerlijk gezegd.

25 dagen geleden

Mijn vriend wil heel graag dat ik de Nipt doe en dat vind ik geen probleem. Alleen mocht er toch een vruchtwater punctie uitgevoerd moeten worden, daar sta ik zelf niet achter. Krijg een beetje een naar gevoel dat je iets weghaalt bij het kindje waar het juist zo veilig zit. Heb ook wel is dingen gehoord dat kindjes daar van kunnen overlijden en dat helpt ook niet mee natuurlijk.

25 dagen geleden

Nee. We zouden geen actie zoals abortus ondernemen mocht er iets niet goed zitten. Vruchtwaterpunctie ook niet ivm de risico’s en dan brengt de nipt test alleen onnodige weken van onzekerheid. We doen alleen de 20 weken echo, omdat mocht er iets zijn met de kleine waardoor een natuurlijke bevalling risicovol zou zijn (bijv door hart afwijkingen) dan is dat wel goed om van tevoren te weten en bijv. Te kiezen voor een preventieve keizersnede.

25 dagen geleden

Reactie op Faysel

Nee. We zouden geen actie zoals abortus ondernemen mocht er iets niet goed ...
Je doet ook niet de 13 weken echo om te kijken of ze misschien een afwijking zien?

25 dagen geleden

Reactie op Joycederooij

Hier ben ik mee eens. Het bloed afnemen is voor mij ook geen issue. Maar st ...
Een vruchtwaterpunctie is nog steeds een keuze en geen verplichting na een 'slechte' nipt uitslag. Dat is ons tenminste woensdag zo uitgelegd in het ziekenhuis

25 dagen geleden

Reactie op Emmy W

In Nederland krijg je helaas niet het geslacht te horen, vind ik persoonlij ...
Ja dat is jammer he! (Ben opgegroeid in NL dus ik ken beide verschillen). Het zou zo veel fijner zijn, voor degene die het willen weten, zodat je je al wat kan voorbereiden 😔

25 dagen geleden

Ja zeker!

25 dagen geleden

Reactie op Maygirl95

Een vruchtwaterpunctie is nog steeds een keuze en geen verplichting na een ...
En dat is ook zo. Je hoeft niets te doen met een slechte nipt uitslag. Vervolgonderzoeken zijn een keuze die je zelf mag maken. Net als wanneer je bij de 13 of 20 wekenecho een slechte uitslag krijgt, je mag kiezen of je voor vervolgonderzoek gaat of niet. Een vruchtwaterpunctie of vlokkentest is niet verplicht. De kans op een miskraam met deze 2 onderzoeken zijn echt maar heel klein trouwens, maar het is iets waar ze je wel op moeten wijzen.

25 dagen geleden

Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar neigen ook naar geen nipt. Een kindje met een van de geteste syndromen zou hier alsnog welkom zijn.

25 dagen geleden

Reactie op Maygirl95

Een vruchtwaterpunctie is nog steeds een keuze en geen verplichting na een ...
Inderdaad, je hoeft na de uitslag van de nipt test geen vervolgonderzoek te laten uitvoeren als je dat niet wilt. Misschien ook goed om te vermelden dat de kans op een miskraam na vruchterpunctie 1 op 1000 is. Die kans is wel echt klein dus.

25 dagen geleden

Reactie op Newmomlfeu

Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar neigen ook naar geen nipt. Een kind ...
Zou je het zelfs niet willen weten als je kindje edwardssyndroom of patausyndroom zou hebben? (hier doel ik dan niet op dat je het dab weg zou moeten halen, maar ik bedoel meer zou je geestelijk daar niet op voorbereid willen zijn, dat je kindje je snel zou kunnen ontvallen?)

25 dagen geleden

Ik wil nijs weten en kaat de zwangerschap op mij afkomen wat ze niet vertellen is zijn niet alle ziektes zichtbaar oo een niot of vruchtwaterpunctie. Wij zeggen nee

25 dagen geleden

Reactie op Newmomlfeu

Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar neigen ook naar geen nipt. Een kind ...
Ik denk dat alle kindjes in een bepaalde vorm wel welkom zijn, maar zou je het niet willen weten als je kindje niet levensvatbaar zou zijn?

25 dagen geleden

Reactie op Annabella2025

Ik wil nijs weten en kaat de zwangerschap op mij afkomen wat ze niet vertel ...
Ga je dan wel de 13 weken echo doen? Of de 13 weken echo?

25 dagen geleden

Ik ben zelf de oudere zus van een kindje met een afwijking. Ik kies daarom zeker voor de nipt en een negatieve uitslag zou voor mij ook betekenen dat het einde oefening is, hoe verdrietig dat dan ook is Ik heb al een kindje, voor een eerste kindje zou ik zeker wel testen maar minder hard zijn in de beëindiging. Hopelijk is alles gewoon goed bij iedereen (of je nu test of niet)! 🍀🤞✨