104 Reacties

25 dagen geleden

Wij doen hier in België de nipt puur voor het geslacht. Als er iets 'mis' zou zijn dan doen we daar niks mee. Het is ons 4e kindje en ieder kindje is hier welkom, ze kunnen fout zitten bij de test en er kan ook altijd bij een gezond kindje iets gebeuren tijdens de bevalling. Dus een abortus is hier een absolute no go

25 dagen geleden

Het is dan ook een zwangerschapsafbreking vanwege medische reden en niet zozeer een abortus, ondanks dat de uitkomst hetzelfde is. Maar bij een zwangerschapsafbreking met medische reden laat je je kindje gaan uit liefde voor het kindje en niet omdat je het kind niet wil. En dat is wèl een heel groot verschil.

24 dagen geleden

Reactie op EsméeX

Voor iedereen is het natuurlijk anders, maar mocht mijn nipt niet goed zijn ...
Dank je wel! 🥰

24 dagen geleden

Nipt wil ik wel laten doen maar bij de vlokkentest heb ik een traumatische ervaring gehad 3,5 jaar geleden. Hierdoor kreeg ik een miskraam met 14 weken. 😔 Hierdoor durf ik een vlokkentest niet nog een keer aan te gaan

24 dagen geleden

Reactie op Nomi4

Wij doen alle testen, dus ook nevenbevindingen en vervolgonderzoek. Wij wil ...
Ik begrijp je, het nare van de diagnostiek is echter de mogelijkheid op het volgende: Afwijkende nipt (bijv voor Patau of Edward), vervolgens een punctie of vlokkentest, waarbij er vervolgens sprake blijkt te zijn van een gezond kind. 1 week later vindt een miskraam plaats als gevolg van de punctie/vlokkentest. Ik ken hier een casus van. Vindt dat zo heftig.

24 dagen geleden

Reactie op Babydusty

Ik begrijp je, het nare van de diagnostiek is echter de mogelijkheid op het ...
vind*

24 dagen geleden

Reactie op Sylvana.x

Nipt wil ik wel laten doen maar bij de vlokkentest heb ik een traumatische ...
Was de baby uiteindelijk gezond? Als ik vragen mag..

24 dagen geleden

Reactie op AlerteVogel391781

Ja die doen we. Hard gezegd omdat wij, mocht er een afwijking zijn, de zwan ...
Eigenlijk geld dit alleen voor het Down syndroom toch? Want Edward en Patau syndroom zijn niet met het leven verenigbaar

24 dagen geleden

Reactie op Babydusty

Ik begrijp je, het nare van de diagnostiek is echter de mogelijkheid op het ...
Dat is ook heel heftig, maar je zit dan nog in de periode dat je een spontane miskraam kunt krijgen. Het is dus nooit met 100% zekerheid te zeggen dat de miskraam door een vlokkentest is gekomen.

24 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Het is dan ook een zwangerschapsafbreking vanwege medische reden en niet zo ...
Abortus is ook gewoon de naam voor zwangerschap afbreken. Of dit nu met of zonder medische reden is. Een zwangerschap afbreken uit liefde kan ik niet, want dan zou ik mijn kind die een ongeval heeft gehad en die zwaar beperkt is ook 'uit liefde' moeten euthanaseren.. Dit is mijn standpunt en hoe ik er over denk, mijn kindje bestaat al vanaf de eerste week. En heeft geen verschil of het nu in of buiten de buik is.

24 dagen geleden

Ja, doen wij wel. Het schaadt mij niet, en mijn kindje niet. Dus wij zeiden gelijk elk onderzoek dat geen schade kan aanbrengen doen wij zonder twijfel. Is toch fijn om te weten als er iets mis is, dan kun je je daar vast op voorbereiden

24 dagen geleden

Reactie op babytoetie

Ja, doen wij wel. Het schaadt mij niet, en mijn kindje niet. Dus wij zeiden ...
En ter verduidelijking: wij zouden het absoluut niet weghalen mocht er wel iets zijn.

24 dagen geleden

Reactie op Lobke

Abortus is ook gewoon de naam voor zwangerschap afbreken. Of dit nu met of ...
Ik denk dat je hier wel op terugkomt als je kind daadwerkelijk iets zou hebben. Op dit moment zeg je namelijk dat je je kind pijn zal laten lijden als het iets mankeert terwijl het nog in je buik zit. Euthanasie als het kind al geboren is, is weer een hele andere discussie. Daar is dit topic niet voor. Een zwangerschapsafbreking uit liefde houdt in dat je zoveel van je kindje houdt dat je niet wil dat hij of zij pijn heeft en er daarom voor kiest om het af te breken.

24 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Ik denk dat je hier wel op terugkomt als je kind daadwerkelijk iets zou heb ...
Ik spreek uit ervaringen, toch bedankt om mijn mening te voorspellen 😊

24 dagen geleden

Reactie op Lobke

Ik spreek uit ervaringen, toch bedankt om mijn mening te voorspellen 😊
Ik spreek ook uit ervaring. Maar "fijn" dat je mening daadwerkelijk op iets is gebaseerd en niet zoals veel anderen gewoon uit de hoogte wordt geroepen omdat het een 'ver van je bed show is'.

24 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Ik spreek ook uit ervaring. Maar "fijn" dat je mening daadwerkelijk op ie ...
Ik heb ook niks tegen mensen die een andere beslissing nemen hoor. Dat is ieder zijn eigen beslissing 😘

24 dagen geleden

Reactie op Babydusty

Was de baby uiteindelijk gezond? Als ik vragen mag..
Nee, helaas ook dat niet! 😔. niks erfelijks gelukkig, gewoon puur stom toeval.

24 dagen geleden

Reactie op Babydusty

Ik begrijp je, het nare van de diagnostiek is echter de mogelijkheid op het ...
Goed dat je dit zegt. Ik heb er toevallig vandaag nog met iemand over gesproken en ik ga het ook nog met mn vriend opnieuw bespreken. Ik denk dat wij toch onze mening deels gaan aanpassen en geen nevenbevindingen gaan doen. Stel dat daar iets uitkomt wil dat niet 100% iets zeggen over het kindje en stress van de mama is ook niet gezond. Ik vind nu toch wel zo'n punctie spannend....

24 dagen geleden

Reactie op WISH86

Zou je het zelfs niet willen weten als je kindje edwardssyndroom of patausy ...
Bij deze syndromen zijn vaak zulke grote afwijkingen dat het met de 13 en 20 weken echo ook zichtbaar zal zijn. Maar dan nog weet ik niet of ik het zou kunnen afbreken..

24 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Ik denk dat alle kindjes in een bepaalde vorm wel welkom zijn, maar zou je ...
Als een kindje niet levensjaar is zijn er vaak ook bij de echo(13 en 20 weken) afwijkingen te zien. Ik denk dat we het dan alsnog via die weg zouden zien. Je weet alleen dan niet de reden van de afwijking omdat dat niet getest is