104 Reacties

23 dagen geleden

Reactie op Babydusty

Eigenlijk geld dit alleen voor het Down syndroom toch? Want Edward en Patau ...
Klopt inderdaad.

22 dagen geleden

Hier een vrouw van 30 met een oudere broer met het syndroom van down. Mijn moeder heeft bij haar zwangerschap van mij en mijn broertje zowel vlokkentest als vruchtwaterpunctie gedaan. Vervolg van de zwangerschap is er niks raars gebeurt of verkeerd gegaan. Wil natuurlijk niet zeggen dat je 100% garantie hebt maar ik dacht ik deel graag een positief verhaal✨ hopelijk geeft het jullie wat rust 🫶🏻❤️‍🩹 Wij doen wel de nipt en daarbij ook, indien slechte uitslag vervolg onderzoek maar vooral om dan het gesprek te hebben over de keus omdat het, zoals ik weet uit ervaring, een verrijking van het gezin is maar ook heel pittig kan zijn. Daar wil ik met z'n tweeen op voorbereid zijn (voor zo ver dit kan natuurlijk!) 💞

21 dagen geleden

Wij gaan dit keer ook weer voor de NIPT met nevenbevindingen. Bij ons eerste zoontje was de uitslag heel zorgelijk en hebben we tot week 22 moeten wachten op uitsluitsel, uiteindelijk was de placenta heel erg aangetast maar ons zoontje kerngezond. Ik wil daar absoluut niemand bang mee maken, alles behalve zelfs ❤️ maar weet wel dat een negatieve uitslag kán voorkomen, gelukkig niet vaak, maar wij waren hier echt niet op voorbereid. Ook al is de kans op herhaling klein vind ik het wel mega spannend merk ik, ben blij als ik de uitslag achter de rug heb haha. Ik duim voor jullie allemaal! 💘❤️

21 dagen geleden

Jaaa hebben wij wel voor gekozen. Het is een beetje bloed afnemen, en niet dusdanig invasief voor het kind. Puur om voorbereid te zijn, mocht er iets mis zijn.

20 dagen geleden

Ik wil zelf wel gaan voor de nipt test, extra buisje bloed kan geen kwaad. Hoe of wat verder qua vervolgonderzoeken weet ik nog niet. Ik heb zelf jaren lang gewerkt op een medisch kinderdagverblijf, ik heb de meest uiteenlopende ziektebeelden en diagnoses gezien bij de kinderen en de meesten van die diagnoses kunnen niet zichtbaar zijn door deze onderzoeken. Ik heb al 2 miskramen gehad en we hebben gisteren de hartslag gezien van ons kleintje (7+2 weken). Door de verhalen dat er dingen mis kunnen gaan met vlokkentest en vruchtwaterpunctie twijfel ik daar heel erg door. Alleen door mijn ervaring door mijn werkervaring weegt voor mij “kwaliteit van leven” wel erg zwaar als een kindje iets zal hebben. Dus ik ga in mijn hoofd telkens heen en weer.

20 dagen geleden

Nee, bij de eerste ook niet gedaan en nu ook niet van plan. Als er een afwijking zou zijn ben ik toch niet van plan een abortus te nemen en als het zo zou zijn ben ik bang dat het teveel stres zou opleveren omdat ik “voorbereid” wil zijn. De 13 en 20 weken echo vind ik voldoende voor het nachecken van de gezondheid van de baby.

15 dagen geleden

Wij hebben na overleg besloten wel de nipt test met nevenbevindingen te doen. Ik heb zelf heel lang getwijfeld, mijn vriend wilde het wel graag. Uiteindelijk wil ik zelf ook van te voren graag weten waar ik aan toe ben. Al sluit het natuurlijk alsnog niet alles uit! Daar ben ik mij van bewust.

15 dagen geleden

ik heb bij mn 1e zwangerschap dit wel gedaan, deze keer ga ik hem weer doen. vind het ergens toch heel fijn om alles te weten

15 dagen geleden

Ik twijfel zo over de nipt test. Bij allebei mijn dochters heb ik het niet gedaan. Omdat ik toch wel voor mijn kind ga. Maar ja aan de andere kant is uitsluiten ook fijn, alleen vervolg checks zoals een vruchtwaterpunctie doe ik ook niet. Dus ja 🙂‍↕️ wat heeft de test dan voor meerwaarde? Ik ga wel de 13 weken echo doen en 20 weken echo maar ik denk dat hierop de allerergste dingen wel te zien zijn. En wat niet zichtbaar is kunnen we na de geboorte 🤰🏼 samen doorkomen. Ik wou de nipt test eerst doen totdat mijn verloskundige 20 x heeft gezegd hoe fijn abortus is en hoe fijn het is dat ik mijn kind net 24 weken mag vermoorden. Ja 🙂‍↕️ ik merk dus dat we niet eens op dezelfde manier denken mocht er een slechte uitslag komen. Idk 🤷🏼‍♀️ zit echt muurvast ook omdat ik CRPS-2 heb een ziekte die niemand echt kent dus wat doet die met de neven bevindingen? Zit ik straks in de stress en ga ik onder druk gezet worden voor iets waar ik niet achter sta. Het bloed afnemen boeit me niet. Is zo aangevuld. Maar goed ik weet niet of er moeders zijn met CRPS en of die een nipt met neven bevindingen heeft gedaan? En ik ben niet negatief over mijn CRPS-2 ik heb al twee kinderen en ik ben geen mindere moeder omdat mijn knie het niet doet! Maar ik weet niet welke invloed deze aandoening auto immuun ziekte heeft op de neven bevindingen, de nipt is echt de baby daar sta ik nog wel achter. Maar moeder, vader, baby of placenta ja 🙂‍↕️ wat moet ik daarmee… en dacht na de termijn echo komt het genieten en hup weer in die enge wachttijd. Nu nog enger want ik voel mijn kleintje bewegen en ben smoorverliefd 🥰 dus weghalen gebeurt niet 🙅🏼‍♀️ maar is dit mijn eigen keuze stel ze vinden iets?

15 dagen geleden

En over België ik zeg als Nederlander eerlijk wij lopen ver achter op jullie! Qua medische zorg, en zoveel meer echt respect 🫡 als het verplicht was had je deze twijfels niet. Maar het geslacht ook te weten komen maakt deze zware test ook nog leuk 🥰 maar hier in Nederland ja logica weet ik niet… Is de gedachte 💭 als je zo vroeg het geslacht weet kan je abortus doen voor hetzelfde geslacht, ja kansloos. Maar ik dacht je hebt 13 weken geslacht echo… En als diegene daarna komt ik wil toch een abortus doen mag dat vrijelijk zonder reden.

15 dagen geleden

Zeker! Wel zonder nevenbevindingen

15 dagen geleden

Waarschijnlijk wel nipt, geen nevenbevindingen, geen zin in stress die wellicht onnodig is en misschien dingen over mezelf gaat zeggen waar ik niks over hoef te weten of niks mee kan.

14 dagen geleden

In welke week doen jullie nipt test? Ik lees op internet dat het al vanaf 10 weken kan.

14 dagen geleden

Reactie op Pequeno19

In welke week doen jullie nipt test? Ik lees op internet dat het al vanaf 1 ...
Ik word na m'n termijnecho geprikt, dat is met 11+5

14 dagen geleden

Reactie op Pequeno19

In welke week doen jullie nipt test? Ik lees op internet dat het al vanaf 1 ...
Ik krijg het labformulier na mijn termijn echo, dat is voor mij ergens in de 11 weken

14 dagen geleden

Wij gaan voor de NIPT + nevenbevindingen. Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om deze onderzoeken te doen, zonder dat het schadelijk is voor de foetus of voor mij. Mocht blijken dat er vervolgonderzoeken nodig zijn is dat weer een volgend station waar we ons over zullen laten inlichten. Bij voorbaat geen NIPT doen uit angst voor een slechte uitslag of eventuele vervolgonderzoeken (blijft altijd een keuze) voelt een beetje als je kop in het zand steken. Uiteindelijk willen we ons toekomstige kind de beste kansen en kwaliteit van leven bieden. Dat betekent ook dat we misschien moeilijke keuzes moeten maken wanneer blijkt dat dat niet mogelijk is. De wereld is in mijn optiek te hard en lastig voor iemand met ernstige beperkingen, ik zou het verschrikkelijk vinden om mijn kind zo op de wereld te zetten.

14 dagen geleden

Reactie op Pequeno19

In welke week doen jullie nipt test? Ik lees op internet dat het al vanaf 1 ...
Ik heb woensdag mijn termijnecho (10+6) en wordt de dag erna geprikt.

14 dagen geleden

Yes, niet schadelijk en wil wel weten waar eventueel aan toe te zijn. Ipv steeds af te vragen: zal er iets zijn?

9 dagen geleden

Wij hebben bij de eerste de NIPT gedaan zonder nevenbevindingen, omdat nevenbevindingen niet altijd vanuit de foetus komen. Deze zwangerschap doen we zeker de NIPT (nevenbevindingen nog niet over gehad), omdat een ernstige beperking van een kind niet alleen op ons leven van invloed is, maar ons zoontje er ook zijn leven lang zorg voor heeft als wij er niet meer zijn. Daar willen we hem niet mee opzadelen. We hebben dus bij beide zwangerschappen wel voor de uitslag al besproken wat we doen als de NIPT niet goed is.

9 dagen geleden

Wij gaan de NIPT met nevenbevindingen laten uitvoeren. Donderdag hebben we de 12 weken echo, 's middags heb ik een afspraak in het ziekenhuis voor de NIPT. 2 weken later hebben we de 13 weken echo en dan weten we hopelijk ook de uitslag van de NIPT en daarna gaan we het ook pas vertellen aan mensen. Als alles positief is iig..