9 Reacties

vorig jaar

Ik ben bij mijn zoontje van 32 uur naar 24 uur gegaan (dus 8 uur ouderschapsverlof in de week) toen het betaalde op was ben ik over gegaan op 28 uur (dus nog 4 uur ouderschapsverlof in de week) Ik zou je zeker niet druk maken om wat je collega’s of je baas ervan vinden! Vooral het betaalde verlof krijgt je werkgever gewoon terug van het uwv

vorig jaar

In overleg gaan met je leidinggevende, je hebt recht op de 9 weken betaalde ouderschapsverlof , al zou je ze er allemaal tegelijk achter je bevallingsverlof plakken, mogen ze dat niet weigeren. Maar in overleg is veel mogelijk!

vorig jaar

Hier in België hebben we ook ouderschapsverlof. Heb bij mijn eerste nog 2 maanden erbij gepakt (dus 5m thuis na de geboorte) en dan van 38 naar 32 uur gegaan. Ga dit bij de tweede opnieuw doen.

vorig jaar

Let wel even op de 9 weken zijn alleen betaald als deze voor het eerste levensjaar van het kind worden opgenomen. Daarna zijn deze onbetaald en deze zijn wettelijk gezien maar 70% betaald (het kan zijn dat de cao of een bedrijfsregeling dit anders maakt, meer dus) daarnaast zijn er bedrijven waarbij je bovenwettelijk verlof kan verkopen om het aan te vullen. Tot slot is ouderschapsverlof een wettelijk recht en dient een werkgever mee te denken en mag alleen weigeren bij een bedrijfskritische reden. Zo even mijn brain dump over 😂 maar dit is handige informatie om te overwegen. Ik ga de 9 weken gewoon aan de 16 weken zwangerschapsverlof plakken en pak daarna nog mijn verlof op. Daarmee ben ik zo’n 7 maanden volledig weg. Daarna gebruik ik 4 uur onbetaald ouderschapsverlof om naar een werkweek van 32 uur te gaan. Opvang is zo duur dat we beide naar 4 dagen gaan om zo een deel op te vangen. Vriendlief neemt 2 weken betaald op na geboorte en aanvullend geboorteverlof en pakt de rest dan 1 dag per week vanaf het moment dat ik weer werk.

vorig jaar

Ik ga van 32 naar 24 uur, maar ik laat mijn contract in het begin op 32 uur staan zodat die 4e dag nog voor 70% krijg uitbetaald ongeveer 36 weken.

vorig jaar

Is heel normaal om te doen hoor!

vorig jaar

Bij mijn zoontje ben ik van 38 naar 27 gegaan, was er wel snel doorheen want 11 uur per week tikt aan. Maar collega's vonden er niks van. Ik heb ook geen spijt gehad. Zo fijn die eerste tijd, nu nog steeds hahaha

vorig jaar

Lekker doen hoor! Ze mogen het niet weigeren. Heel veel vrouwen doen dat. En de meesten keren daarna ook niet terug naar die “extra” dag.

vorig jaar

Reactie op Justadutchgirly

Ik ga van 32 naar 24 uur, maar ik laat mijn contract in het begin op 32 uur ...
Zo heb ik het ook gedaan maar dan 5 -> 3 dagen. Ik had ook nog veel normale verlof uren die ik toen ook heb ingezet. Op die manier heb ik 3 kwart jaar bijna fulltime loon gehad ipv voor 3 dagen