19 Reacties

één maand geleden

Ik werk zelf in het onderwijs en bij mijn eerste kindje heb ik een heel schooljaar lang een dag minder gewerkt. Dit vond ik zelf heel fijn. Daarnaast was ik in maart bevallen en ik moest eigenlijk 2 weken voor de start van de zomervakantie weer aan het werk, maar ik heb die laatste 2 weken ook volledig opgevuld met ouderschapsverlof. Ik ben daardoor van maart tot september lekker thuis geweest bij mn kindje ☺️

één maand geleden

Dit topic ga ik even volgen want ben zelf ook benieuwd! Dit wordt ook onze eerste en ik werk nu 27 uur over 3 dagen in de kinderopvang

één maand geleden

Een vriendin van me zei pas: als ik ergens spijt van heb, was het dat ik niet alle verlof die ik kon nemen, er nog allemaal aan vast heb geplakt. Die had heel graag nog 3 maanden extra gehad (het aanvullend verlof, oiderschapsverlof etc. Weet nooit al die verschillende haha)

één maand geleden

Bij de eerste heb ik na m’n verlof nog die 9 weken deels betaald opgenomen en 4 weken vakantie. Toen van 36 naar 24 uur gegaan. Nu met de tweede wil ik ook weer na m’n verlof de 9 weken + 4 weken vakantie opnemen.

één maand geleden

Ik heb bij de eerste het ouderschapsverlof ingezet om een dag minder te werken. Ik werk 36 uur (4 x 9) en hoefde daardoor maar 3 dagen te werken tot bijna de eerste verjaardag van de kleine. Viel opzich ook wel als een puzzel in elkaar, want 3 weken voordat het ouderschapsverlof eindigde kregen we pas een 2e dag kinderopvang toegewezen.

één maand geleden

Ikzelf ben ook nog maar pril zwanger (4+4) en werk ook 32u. Ikzelf wil aansluitend 1 dag per week oppakken en mijn vriend ook. Dat zijn al 3 dagen. Mijn schoonmoeder gaat sowieso 1 dag in de week oppassen. Dat geeft ze al zo lang aan. Ze pas ook op onze neefjes. Bij ons gaat ze dat ook doen. Mijn moeder weet ik nog niet. Ik wil wel al het verlof waar ik recht op heb en mijn vriend ook. Uiteindelijk moet je kinderopvang ook gewoon betalen. Plus als je het niet doet, houd je eigenlijk jezelf voor de gek. Dan ga je werken voor 30%. Je krijgt natuurlijk wel 100% uitgekeerd. Dat terwijl je 70% krijgt uitbetaald als je het wel allemaal opneemt.

één maand geleden

Mijn dochter is nu net 9 maanden geworden. Ik heb de 16 weken bevallingsverlof 100% in 1 keer opgenomen. Ouderschapsverlof (ik heb 9 weken 100%) laat ik nu opnemen met 1 dag per week. Ben voor bijna een heel jaar de dinsdag dus vrij. Dan heb ik nog 9 weken met 75% uitkering en daar ga ik in januari aan beginnen. Onbetaald ouderschapsverlof weet ik nog niet, maar dan kun je opnemen tot het 8e levensjaar zo uit mn hoofd. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat ik 1 dag in de week met mn dochter heb. Is echt een geniet dagje. Mijn partner heeft elke woensdag verlof en dat is zijn favoriete dag in de week. Nadeel is dan wel dat je kleintje eerder naar de opvang moet (onze dochter ging met 3 maanden dus al 2 dagen naar de opvang) maar hebben wij zelf wel als heel fijn ervaren. Ze vind het heel leuk daar en is zelfs nog niet eens ziek geweest.

één maand geleden

Reactie op babyaprl23

Bij de eerste heb ik na m’n verlof nog die 9 weken deels betaald opgenomen ...
Ik neig hier ook naar. Bij de eerste ben ik van 40 Naar 32u gegaan. 28u in deze functie zie ik niet zitten dus denk alles maar gelijk eraan vast!

één maand geleden

Ik ben na de eerste van 40 uur naar 24 uur gegaan met deels betaald, deels onbetaald ouderschapsverlof. Inmiddels werk ik weer 32 uur met onbetaald ouderschapsverlof. Na de geboorte van de tweede wil ik weer een jaar lang terug naar 24 uur met betaald verlof.

één maand geleden

Ik werk onregelmatig in de zorg, ik heb 7 weken ouderschapsverlof achter het bevallingsverlof aangeplakt en toen nog 2 weken bewaard en opgenomen net iets voor onze zoon 1 werd. Dat was ook wel erg lekker en ik denk dat ik dat misschien wel weer ga doen! Toch een soort "extra" vakantie.

één maand geleden

Reactie op Juni2022❤️

Ik neig hier ook naar. Bij de eerste ben ik van 40 Naar 32u gegaan. 28u in ...
Dat is ook nog wel een goede. Ik werk nu 32u en soms red ik het dan niet eens binnen mijn functie. Daar had ik dus nog niet over nagedacht. Ikzelf wou graag maar 24u tijdelijk, maar of dat haalbaar is weet ik inderdaad ook niet. Dan heb ik misschien alleen mezelf ermee. Goed om nog eens flink te overdenken.

één maand geleden

Ik volg ook even. Ben benieuwd hoe iedereen het doet en wat voor mij het beste zou gaan voelen. Ik ben hier nu ook al over na aan het denken.

één maand geleden

Ik ben zwanger van de tweede en werk 32 uur. Ik wil zes weken van te voren opnemen en dan de resterende 10 weken daarna. Daarna neem ik mijn vakantie op (gespaard en gekocht) en daarna ouderschapsverlof zodat ik het eerste levensjaarsjaar 3 dagen per week ga werken. Dit kan ook financieel en werk bij de overheid waarbij het meer wordt doorbetaald. Mijn man probeer ik ook richting 3 dagen per week te krijgen 😃

één maand geleden

Ik heb na de eerste 4 weken ouderschapsverlof achter het bevallingsverlof aan geplakt en daarna ben ik werk op gaan bouwen door eerst 2 maanden een dag minder te werken en daarna de volledige 3 dagen. Ik ben wel van fulltime naar part time gegaan dus mijn contract werd officieel pas overgezet naar 24u toen alle betaalde verlof uren op waren. Persoonlijk vond ik het fijn om weer aan het werk te gaan en weer 'mee te draaien' om het zo maar even te noemen. Onze dochter is begonnen met 1 dag opvang en na 3 maanden naar 2 dagen. (opgevangen met verlof van mijn man in de tussentijd). Nu voor de tweede moet ik nog even kijken wat gunstig valt want uitgerekend in mei zou het best lekker zijn om de zomer gewoon helemaal thuis te zijn;) Nog even puzzelen dus wat goed voelt. Ik hoefde trouwens van mijn werkgever pas richting het eind van mijn bevallingsverlof te beslissen hoe of wat ik wilde. Dat was wel echt heel fijn want met de eerste weet je dat natuurlijk ook gewoon echt niet wat tegen die tijd goed voelt. Misschien is dit voor jullie ook een optie?

één maand geleden

Reactie op Maartje ovz

Dat is ook nog wel een goede. Ik werk nu 32u en soms red ik het dan niet ee ...
Ja heel lastig vind ik bij een tweede. Het is ook het een en ander financieel af te wegen. Salaris / opvang etc. Gelukkig hebben we nog wel even wat dat betreft

één maand geleden

Ik heb mijn ouderschapsverlof ingezet voor een vrije dag in de week. En ook meteen na verlof een aantal weken er aan vastgepakt (ik had uitgerekend hoeveel dat toen was, op zo’n manier dat alles op zou zijn zodra mijn zoontje 1 werd). Tip: neem daarna ontbetaald ouderschapsverlof op. Los van nog andere voordelen, kan je dan bij een eventuele tweede hetzelfde doen, omdat je dan nog steeds een contract voor fulltime hebt (of net wat voor contract je voor de zwangerschap had).

één maand geleden

Volg

één maand geleden

Ik heb zelf al een dochter van 8 en een zoontje van bijna 4 maar toen ik zwanger/bevallen was van hun was ik nog aan t studeren dus had ik geen ouderschapsverlof maar nam ik zelf gewoon vrij van studie. Nu heb ik een kantoorbaan 32 uur, ik wil 4 weken voor mn uitgerekende datum bevallingsverlof opnemen. Wrs beval ik weer eerder (dochter 37w, zoontje 38+2) dus ik ga ervanuit dat ik dan na mn bevalling nog 14 weken bevallingsverlof heb. Daarna wil ik mijn uren omzetten naar 40 uur en 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen zodat ik 32 uur blijf werken maar meer uitbetaald krijg. Ik kan wrs niet minder werken dan 32 uur want ik werk bij een detacheringsbureau dus klanten vragen mij voor minimaal 32 uur per week, anders kan mijn werkgever wrs geen opdracht voor mij vinden.