21 Reacties
één maand geleden
Als ik jou was zou ik het gewoon nemen.
Maar er zijn al 2 topics die hier over gaan, misschien dat je daar meer info uit kunt halen:
https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-mei-2025/even-jullie-mening-greater-ascal-slikken-yXmwV7r
https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-mei-2025/erg-vroeg-aan-de-ascal-PedpNxX
één maand geleden
Als eerste: als het je wordt geadviseerd, zou ik het innemen. Ze hebben ervoor geleerd en erover nagedacht. Als je de adviezen niet wilt volgen, hoef je ze ook niet te vragen, denk ik dan altijd. Dat komt nu botter over dan ik het bedoel, maar op een forum ga je geen betere informatie krijgen dan van je eigen gynaecoloog.
Ik heb bij de eerste zwangerschap en nu ook weer ook Ascal voorgeschreven gekregen. Bij mij is de reden dat mijn moeder HELLP heeft gehad. Zou bij de tweede nu niet direct indicatie hebben, maar krijg het toch op aanvraag van mezelf. Ik heb namelijk altijd een hele mooie bloeddruk, zelfs aan de lage kant, maar in de zwangerschap ging ie beetje bij beetje omhoog. Toen ik met 36 weken stopte met de Ascal ging m’n bloeddruk vrijwel meteen over de veilige grenzen heen. Zonder inleiding was het dan aan het einde alsnog een zwangerschapsvergiftiging geworden. Het doet dus wel waar het voor bedoeld is.
Ik ga overigens al spugen bij de gedachte van een smelttablet, dat lukt me niet 😅. Ik mag ze daarom in overleg gewoon in 1 keer innemen, en dan een vol glas water er achteraan. Je moet vooral zorgen dat het niet in je slokdarm blijft zitten, dat kan kennelijk gaan branden.
Je kan uiteindelijk alleen zelf de beslissing nemen, en je moet er ook altijd zeker altijd goed over nadenken, maar ik zou de adviezen van de professionals opvolgen 😉 succes!
één maand geleden
Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap genomen, dit omdat er in de familie zwangerschapsvergiftiging voorkomt. Mijn moeder heeft het toentertijd bij mijn zwangerschap ook genomen. Zo lang wordt het dus al voorgeschreven. Ik ben er toen in gedoken en er zijn eigenlijk geen nadelige effecten bekend voor moeder en kind. Bij mij was er dus ook geen twijfel om het te gaan nemen. Ik slik zelf makkelijk pillen dus geen ervaring met de oplosbare. Je kan bij de apotheek vragen of je het mag oplossen in bijvoorbeeld een sapje.
één maand geleden
Ik zou het wel gewoon nemen. Het is preventief en een hoge bloeddruk kan gevaarlijk zijn. En ook al heb je dat normaal niet, kun je dat tijdens je zwangerschap wel krijgen. Ik heb het tijdens mijn eerste zwangerschap ook genomen. Nu vroeg ik of ik dit weer moet maar dat hoefde niet omdat het om een tweede zwangerschap gaat. Dus jij hoeft het waarschijnlijk ook alleen deze zwangerschap.
één maand geleden
Je kan altijd een second opnion aanvragen he. Ik snap dat je zo iets hebt van liever niet. Waarom kunnen ze je bloeddruk niet extra in de gaten houden? Of desnoods zelf?
En als er dan enige twijfel is alsnog beginnen met die pillen..
Ik vind vaak die op voorhand medicatie zo.. Mja..
één maand geleden
Heb je ook gevraagd waar ze de info vandaan heeft
En niemand die het kan bevestigen familie of vriendinnen van vroeger
Ik zou even in gesprek gaan met de arts op apotheek
En misschien als je een pillen breker hebt en het kleiner kan hakken of kan verpulveren dat je het met appelmoes ofzo kan nemen
Dat doen de oudjes ook 🤣
Succes met je overweging
één maand geleden
Reactie op annaniempje
Je kan altijd een second opnion aanvragen he. Ik snap dat je zo iets hebt v ...
Je moet er voor een bepaalde tijd mee beginnen, anders heeft het geen nut meer. Het gaat er namelijk om dat je er mee start voordat je bloeddruk hoger wordt, dus echt het 'voorkomen is beter dan genezen' principe.
Als ik t goed onthouden heb moet je voor de 16e week starten (kan ook 4 zijn)
één maand geleden
Een oplosbare tablet lijkt mij dan weer heel goor om in te nemen. Je kunt de acetylsalicylzuur/ aspirine/ ascal ook innemen met eten. Het is echt maar een heel klein tabletje, vergelijkbaar met de pil. Likje smeerkaas er aan en daarna een glas drinken.
Dat je 160mg moet nemen is geloof ik wel meer dan gemiddeld, dus dan zal je flink overgewicht hebben (Ze berekenen dit op basis van je gewicht) en juist daarom zou ik echt zeker weten dit wel gaan slikken. Het geeft echt alleen maar voordelen en is heel goed voor de vorming en doorbloeding van je placenta.
Ik ben er zelf al in week 6 mee begonnen.
Moet jij straks ook trombose spuitjes zetten vanwege je overgewicht?
één maand geleden
Reactie op Emmy W
Je moet er voor een bepaalde tijd mee beginnen, anders heeft het geen nut m ...
Aha oké! Nouja, dan is er nog wel tijd voor een second opinion als je twijfelt.
Het blijft lastig, want in principe ga je er vanuit dat artsen weten waar ze het over hebben..
één maand geleden
Reactie op annaniempje
Aha oké! Nouja, dan is er nog wel tijd voor een second opinion als je twijf ...
Als je er al aan twijfelt of de arts wel weet waar hij/zij het over heeft.....
Het nemen van acetylsalicylzuur wordt al een hele tijd geadviseerd en ze willen er steeds meer naar toe dat iedereen dit er bij kan slikken omdat het zo helpend is voor je baby en je placenta.
Heeft de arts jou ook voorgeschreven om te starten met acetylsalicylzuur?
één maand geleden
Reactie op Emmy W
Als je er al aan twijfelt of de arts wel weet waar hij/zij het over heeft.. ...
Je hebt niet voor niets de mogelijkheid voor een second opnion.
Ik ga er vanuit dat een arts weet waar hij het over heeft. Maar steeds vaker hoor je, kijk het nog even aan of heb je zelf al gegoogled. Dat en dingen op mijn werk (kinderopvang) zien, heeft mij geleerd wel altijd kritisch te zijn. En bij twijfel niet meteen doen, maar eerst doorvragen en of dubbel checken. Daar is niks mis mee.
Mij is niks voorgeschreven, maar als dat wel zo zou zijn wil ik daar eerst een goede uitleg voor, ik slik liever niks “voor het geval dat”.
één maand geleden
Reactie op annaniempje
Je hebt niet voor niets de mogelijkheid voor een second opnion.
Ik ga er ...
Maar je slikt toch ook preventief foliumzuur? Dat slik je ook voor het geval je te weinig binnenkrijgt via je voeding. Dit is niet anders naar mijn mening. Er zijn geen nadelige gevolgen voor baby en moeder maar verkleint wel enorm de kans op hoge bloeddruk en HELLP. En deze zaken kunnen wel echt schadelijk zijn voor de baby en moeder.
één maand geleden
Reactie op EvenwichtigeLibel708953
Maar je slikt toch ook preventief foliumzuur? Dat slik je ook voor het geva ...
Er is meer en langer bekend van foliumzuur dat het eigenlijk geen nadelige gevolgen heeft. Als zwangere vrouw heb je meer van deze vitamine nodig dan je uit voeding haalt, doordat je veel meer nodig hebt.
En als je acetylsalicylzuur even op google zoekt en dan ook even op sites als lareb kijkt.. dan kun je lezen dat er relatief weinig over bekend is en er daardoor tijdens de zwangerschap weinig risico’s aan vast zitten. Wel hebben ze het over een mogelijke (licht) verhoogd bloedingsrisico tijdens en na de bevalling.
Er zitten natuurlijk ook wel voordelen hier aan, dat snap ik. Want als het pre/eclampsie kan voorkomen, of het risico daarop kan verlagen, is dat natuurlijk de moeite waard!
Maar ik vind gewoon dat je als je zelf twijfelt over de redenen die een arts of professional geeft, dat je altijd mag vragen om extra informatie, of een second opnion.
En daarmee bedoel ik niet dat je adviezen en dat soort dingen altijd in de wind moet slaan, of moet negeren, of het tegenover gestelde moet doen..
Maar als een stemmetje in jou zegt, ik twijfel. Waarom dan maar klakkeloos moeten doen? Waarom niet een extra keer navragen of vragen aan iemand anders? Of een mening van een ander vragen? Sparren met iemand.. ik denk dat dat juist goed is.
één maand geleden
Reactie op annaniempje
Er is meer en langer bekend van foliumzuur dat het eigenlijk geen nadelige ...
Er is een verhoogd risico op bloedingen ja, maar dat is logisch want het is een bloedverdunner. Daarom wordt ook niet voor niks geadviseerd tot 36 weken te slikken en daarna te stoppen.
één maand geleden
Reactie op nkkhbf
Er is een verhoogd risico op bloedingen ja, maar dat is logisch want het is ...
Ja precies! Dat is toch wat het is. Wat nou als je eerder bevalt dan 36 weken. Het kan hè?
één maand geleden
Reactie op nkkhbf
Dan ben je sowieso in het ziekenhuis dus ook dan komt het goed 😉
Ik mag hopen van wel ja, als ze je daar niet kunnen redden..