14 Reacties
één maand geleden
Jah hij hoeft alleen maar aan te geven dat ty vader wordt verder niks
één maand geleden
Reactie op Niessie31
Hoe gaat het als de vader bijv nog zijn achternaam wilt veranderen? Mijn vr ...
Dat duurt echt een paar maanden voor het rond is hè. Echt balen! Mijn vriend is hier ook mee bezig, wij hebben net de aanvraag lopen. We hebben gebeld met Justis en die gaven aan dat als de vader het kind erkent heeft tijdens de zwangerschap en je ook kiest voor de achternaam van de vader en de naamswijziging pas na de geboorte voltooid is de naam van de kleine automatisch ook wijzigt. Voor de zekerheid kun je dit dan nog aangeven bij de gemeente.
één maand geleden
Reactie op Baby 2 - mei 2025
Dat duurt echt een paar maanden voor het rond is hè. Echt balen! Mijn vrien ...
Ja bij mijn vriend ligt het nog wat gecompliceerder want de kans dat het niet lukt is aanwezig. Gezien een bijzondere situatie. Maar je zegt als de naamswijziging na geboorte is voltooid. Als het daarvoor dus gewijzigd wordt dan is het wel een probleem?
één maand geleden
Op Rijksoverheid staat dat je kind tijdens zwangerschap, aangifte van de geboorte en op een later moment kan doen..
één maand geleden
Reactie op Niessie31
Ja bij mijn vriend ligt het nog wat gecompliceerder want de kans dat het ni ...
Bij ons is er ook wat gecompliceerd, en moeten er misschien voor naar de rechtbank als een persoon geen toestemming geeft voor het wijzigen. Het wijzigen van je achternaam doe je nooit zomaar of omdat je de naam niet leuk vind ofzo.
Als de procedure tijdens de zwangerschap wel afgerond wordt krijgt het kind automatisch de achternaam die de vader op dat moment heeft. Nu verwachten wij niet dat het de komende 6-7 maanden geregeld is dus vandaar dat er meer informatie hebben gevraagd.
één maand geleden
Reactie op Niessie31
Hoe gaat het als de vader bijv nog zijn achternaam wilt veranderen? Mijn vr ...
Wij hebben vandaag de erkenning geregeld. Je kunt kiezen voor zijn achternaam, jouw achternaam, of een combinatie dmv een streepje. Je kunt het ook na de geboorte doen, maar dan moet je als moeder het kind aangeven bij de gemeente en dat moet binnen 3 dagen na geboorte
25 dagen geleden
Erkennen kan volgens mij de hele zwangerschap en ook na de geboorte nog. Voornaam maakt hierbij niet uit.
Houd er wel rekening mee dat een erkenning er nog niet voor zorgt dat de vader ook ouderlijk gezag heeft. Dat moet je na de geboorte nog via de rechtbank aanvragen als je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt. Gaat vrij simpel met een formuliertje.
Wel een belangrijke, want als vader geen gezag heeft, mag hij bijvoorbeeld niet tekenen voor jullie kind. Denk aan inschrijving kinderopvang, school, zorgverzekering, beslissingen nemen over medische zorg/vaccinaties.
Bovendien (je moet er niet aan denken, maar) mocht jou iets overkomen en vader komt er alleen met de baby voor te staan, dan zou het kind niet automatisch bij hem mogen wonen als hij geen gezag heeft. Dat zou in theorie dan ook via de rechtbank geregeld moeten worden. Een hoop gedoe waar je in die situatie echt niet op zit te wachten.
Ff googlen dus naar 'kind erkennen woonplaats' en 'ouderlijk gezag'.
25 dagen geleden
Reactie op SuusZ88
Erkennen kan volgens mij de hele zwangerschap en ook na de geboorte nog. Vo ...
Wij hebben toevallig afgelopen vrijdag het kindje laten erkennen. Hiermee moest ik als moeder meteen aangeven dat mijn vriend ook ouderlijk gezag krijgt bij de geboorte. Je kiest dan ook meteen de achternaam die het kindje gaat krijgen. Ik weet niet of dat per gemeente verschillend is, maar wij hoeven het ouderlijk gezag niet nog apart te regelen na de bevalling.
Wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap
25 dagen geleden
Reactie op Meid27
Hoe werkt dit, moet je een formulier invullen, willen ze veel informatie, ...
Bij onze gemeente plan je digitaal een afspraak in en aan de balie vul je samen met de medewerker een formulier in die ze hebben liggen. Daarop beantwoord je vragen over de uitgerekende datum, welke achternaam het kindje gaat krijgen. De achternaam die je kiest is ook de achternaam die alle kinderen die nog geboren worden uit jullie samen gaan krijgen. Je kunt dit dus niet per kind verschillend doen. Verder moest ik aangeven of ik mijn vriend ouderlijk gezag wilde geven of dat ik dat alleen wilde. Vervolgens zet zowel de medewerker van de gemeente als jij en je vriend een handtekening en dat was het.
Het formulier van erkenning moet je ook meenemen als je je kindje inschrijft bij de gemeente wanneer hij/zij is geboren. Dus goed bewaren
22 dagen geleden
Reactie op SuusZ88
Erkennen kan volgens mij de hele zwangerschap en ook na de geboorte nog. Vo ...
Sinds 1 januari 2023 krijgt de vader wel automatisch ouderlijk gezag. Scheel weer een hoop werk!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/gezamenlijk-gezag-door-erkenning-vanaf-2023