14 Reacties
11 dagen geleden
Hoi, heel herkenbaar! Mijn eerste zwangerschap tot 18 weken bloedverlies gehad, hierna een gezonde zoon op de wereld gezet. De 2e zwangerschap stopte met 6 weken en de miskraam startte met bloedverlies. De 3e zwangerschap stopt met 9 weken en hier kwamen we tijdens de 2e echo achter. Ik had toen helemaal geen klachten dus dit viel (zeker na een eerste goeie echo) enorm rauw op ons dak. Nu 15 weken zwanger, ook nog enorm onzeker. Ik denk dat deze zekerheid pas komt als ik de baby regelmatig voel.
Ik zou bij de verloskundige aangeven dat je deze zorgen hebt, stress is namelijk ook niet wat ze willen voor jou en de baby. Mogelijk hebben zij antwoorden en opties om de onzekerheid een beetje weg te nemen.
Ik hoop dat je ondanks dit nare gevoel toch een beetje kan genieten, maar ik kan mij voorstellen dat de voorpret toch een stukje anders is dan bij andere.
🤍
11 dagen geleden
Heeft jouw verloskundige geen hartjesspreekuur? Dat je één keer per week even heen kunt om te luisteren?
11 dagen geleden
De verloskundige kon bij mij geen hartje horen bij 12+4, dit was nog te vroeg (en inmiddels 2 weken verder, en alles zit echt goed). Ze gaf vantevoren al aan dat het met die termijn niet altijd lukt om een hartje te horen. Als je je nu zorgen maakt, dan zou ik zeker niet (zelf) met een doppler aan de slag gaan. Alleen maar kans op extra zorgen. Heb je een 13-weken echo gepland staan?
De tijd gaat vreselijk langzaam, maar een goede termijnecho is écht reden tot vertrouwen. Hoop dat je gauw de bevestiging hebt.
11 dagen geleden
Reactie op Baby5opkomst
Heeft jouw verloskundige geen hartjesspreekuur? Dat je één keer per week ev ...
Nee, ik heb een vrij basic verloskundige. Ik moet voor echo’s ook naar een speciaal echocentrum.
11 dagen geleden
Reactie op Ladiedahlia
De verloskundige kon bij mij geen hartje horen bij 12+4, dit was nog te vro ...
Pas op 20-11 een echo. Nog 1,5 week wachten.
11 dagen geleden
Reactie op kiek1995
Hoi, heel herkenbaar! Mijn eerste zwangerschap tot 18 weken bloedverlies ge ...
Jouw 3e zwangerschap was mijn 2e. Ik was klachtenvrij en kwamen er met de termijnecho van 11 weken achter dat het was gestopt met groeien op 9 weken.
Vreselijk onzeker allemaal, dankjewel voor je liever woorden. Ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed blijft gaan. Je bent al een paar weekjes verder, kans op een miskraam is nihil. Jij ook sterkte! Ik hoop dat je je kleintje snel voelt 🥰
11 dagen geleden
Onzekerheid tijdens de zwangerschap kan er echt ieder moment zijn, maar heel veel meer dan vertrouwen op je lichaam kun je niet doen.
Ik zou je absoluut de doppler afraden. Ik vroeg dit ook aan mijn verloskundige en die zei heel duidelijk: als je nog meer spanning wilt moet je vooral proberen te luisteren met een doppler. Op dit termijn kun je zelf nog héél slecht het hartje van je kindje vinden, dat kan meer stress geven dan helemaal niet luisteren.
Het is jammer dat jouw verloskundige maar heel basic is, want soms kan een echo iets van geruststelling geven. In jouw geval is het nog 1,5 volhouden tot je volgende echo en hopen dat je er dan iets meer vertrouwen in krijgt. Als je daarna nog steeds veel zorgen houdt, zou ik dat zeker vertellen aan je verloskundige. Vaak kun je dan samen een plan maken om je meer vertrouwen te geven.
Ik loop zelf bijvoorbeeld bij de pop-poli omdat ik me o.a. zoveel zorgen maak. Dat is een van de mogelijkheden.
Ik hoop dat je de komende dagen goed doorkomt, dan een goede echo hebt en daarna het vertrouwen dat je lijf en kindje doen wat het moet doen.
11 dagen geleden
Hoi! Heel herkenbaar, ik blijf ook onzekerheid voelen ondanks goede nipt en 13 weken echo! Ik ben nu 14+4. Ik heb van de zomer een missed abortion gehad, kwamen er bij de termijn echo achter. Mij is ook afgeraden een Doppler aan te schaffen; wat als je hem keertje niet kan vinden in de avond? Ik ben vaker welkom in de praktijk voor extra controles! Ik hoop dat het minder wordt als ik de kleine voel bewegen! Veel succes liefs
11 dagen geleden
Ik denk dat, na het meemaken van een miskraam, het altijd ergens aan je blijft knagen – soms meer, soms minder. Het is simpelweg moeilijker om nog 100% op je lichaam te vertrouwen na zo’n nare ervaring. Ik ben nu 15 weken zwanger, en hoewel ik prachtige echo’s heb gehad bij 8, 10, 12 en 14 weken, duikt dat ongemakkelijke gevoel toch soms weer op. Over twee weken, met 17 weken, doen we een officiele geslachtsbepaling (ze denken mogelijk een jongentje!) en daarna weer met 20 weken. Waar eerst telkens twee weken zaten tussen de echo’s, is het nu drie weken, wat ik best spannend vind. Ik heb ook getwijfeld over het aanschaffen van een doppler, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Ik wil leren vertrouwen op mijn lichaam en ben bang dat ik anders elke dag zou gaan luisteren – en zo’n controlfreak wil ik niet worden. Sterkte en probeer vooral te genieten, kijk maar een paar keer vaker naar je echo foto's en probeer het echt los te laten. Hoe moeilijk dat ook is!
8 dagen geleden
Hoi!! Ik heb dit dus ook heel sterk. Ik ben op dit moment 14-4 en NIPT, termijn echo’s zijn allemaal goed geweest. Helaas heb ik al 2 weken last van bloedverlies, de laatste 1,5 week vooral bruin bloedverlies, maar wel ruim. Door het bloedverlies merk ik dat ik heel onzeker bent en dat neemt veel stress mee. Dus ik snap je volledig! Doppler is mij ook sterk afgeraden.. dus ik heb het niet gedaan..
7 dagen geleden
Misschien een wat vreemde reactie, maar ik geef hem toch.. misschien heb je er wat aan...
Het helpt mij heel erg te weten dat ik er geen invloed op heb en ook niks kan doen wat het verandert.
Ik vind de termijn vanaf 24 weken altijd stressvol omdat het kindje dan levensvatbaar is en ik de verantwoordelijkheid erg voel drukken. Dat laatste is geen aanmoediging om dat ook te voelen, maar misschien kan het eerste je helpen. En anders leg je het maar naast je neer