6 Reacties

3 weken geleden

(@ moderator, hij mag van mij ook verplaatst naar het algemene forum i.p.v. in de geboorteclub, maar ik weet niet hoe ik dit doe. Excuus!)
Ach lieve mama, ik voel met je mee! Bij onze eerste heb ik ook zo’n zware periode gehad, en toen ook uiteindelijk via POH en vervolgens met psychotherapie de hulp gekregen die ik nodig had. Wat dingen zijn die mij hebben geholpen: - kijken naar wat echt nodig is voor jou en wat je nodig vind voor een ander - sociale contacten op een laag pitje, echte vrienden blijven wel over en begrijpen dat je wat minder tijd hebt - dingen voor jezelf doen, ook al weet je even niet wat je leuk vindt, begin klein. Ik ging op keramiek cursus en in mijn eentje buiten wandelen - savonds muziek luisteren op bed en mijn eigen voeten masseren terwijl de kinderen slapen en soms met een luisterboekje op, daar kom ik helemaal van tot rust ook al staat er nog een afwas op me te wachten - chat gpt helpt me soms even dingen op een rijtje te krijgen, voer daar eens je tekst in die je nu hier hebt getypt, die kan je tot de POH plek heeft best een beetje verder helpen - ademhalingstechniek 4 seconden in door de neus en 8 tellen uit door de mond voor minstens 2 minuten, wanneer je over loopt of het even niet meer weet, kan gewoon tijdens het douchen of het luier verschonen - slaap!! Ik slaap en sliep vaak al om 20.00 savonds, ik wordt gewoon heel depri van te weinig slaap - iedere ochtend een koude douche, ik doe t maar 2 minuutjes, maar als ik chagrijnig op sta is het direct over als ik onder die koude straal sta Hopelijk krijg je snel de rust terug in je lijf 🥰 niet alleen voor je gezin maar ook vooral voor jou! Het is moeilijk jezelf staande te houden als je veel moet zorgen voor een ander. Maar zorgen voor een ander kun je niet als je niet eerst zorgt voor jezelf, dat is wat ik mezelf altijd toespreek. Veel liefs voor jou!

3 weken geleden

Ach. Mama. Allereerst een hele dikke knuffel! Je doet het goed. Je doet wat je kan. En je doet je best. Gun jezelf je eigen plekje. En dat hoeft niet nummer 20 te zijn, dat mag best wel (nee dat moet) nummer 1 zijn. (Gedeelt met je kids, soms) Probeer eens goed na te gaan, wat is voor jou belangrijk? Wat heb jij nu nodig? Een middagje alleen zijn? Een warm bad? Een wandeling, in je eentje. Wat vind je leuk om te doen? Kleuren? Fietsen? Ik vond zelf het echt heerlijk om even zo’n meditatiemuziekje op te zetten en gewoon even gaan liggen. Even “zijn” in het moment. Even stukje voor stukje een onderdeel van je lijf aanspannen en daarna laten ontspannen (tenen, kuiten, bovenbenen, billen, buik, schouders, armen, hand, vingers, je gezicht.) een hand op je buik en concentreren op je ademhaling. Heb je iemand die op je kids kan passen? Een vast moment, bijvoorbeeld elke dinsdagavond. Of elke zondagmiddag. Het hoeft geen uren, maar gewoon, een uurtje. Dat je heel even niet zorgen hoeft, alleen zorgen voor jezelf. En ik kreeg als tip, schrijf elke dag 1 ding op. Wat was fijn aan deze dag? Proberen de focus van het negatieve te verleggen naar het positieve. (Klinkt makkelijk, is het niet 😉) Hou vol lieve mama, het komt goed!❤️

3 weken geleden

Bedankt voor de reacties! Het probleem is ook dat ik niet meer weet wat ik leuk vind... Ik lees graag, maar daar vind ik vaak de rust niet voor.. ook niet als de kinderen weg zijn. Er zit dan veel onrust in mijn lijf en zelfs als ik rationeel kan zeggen "de afwas komt morgen" lukt het niet om te ontspannen/lezen. Ik probeer 1x per week te sporten (dan is er oppas voor de kinderen) en dat is wel heel fijn. Als het even kan, lig ik ook om 20u in bed, maar alsnog beginnen de gebroken nachten me op te breken. Vannacht waren de kinderen logeren, maar ik voelde me zo onrustig (zonder duidelijke oorzaak, denk ik) dat ik alsnog niet erg uitgeslapen wakker werd vanmorgen... Ik hoop snel wat van de POH te horen.

gisteren

Afgelopen week kon ik onverwachts sneller bij de POH terecht. Ze heeft me doorverwezen naar een psycholoog, omdat ze denkt dat het goed is dat ik ook met iemand kan praten. (Het gaat hier nogal vaak: hoe is het met de kinderen? Of: hoe is het met je partner? - wat gezien de situatie vrij logisch is, maar toch...) Daarnaast heeft ze me twee leestips meegegeven ('Over de kop' van Brankele Frank en 'De burn-out reset' van Carolien Hamming en Rebecca Vandenabeele). Over 2 weken is mijn volgende afspraak bij de POH. Inmiddels heb ik ook ontdekt dat het inkleuren van kleine kleurplaten goed helpt. Die grote kreeg ik nooit af en dat gaf ook weer een error (hoewel ik rationeel echt weet dat het totaal niet belangrijk is of een kleurplaat af is of niet..) Ik denk dat het voor mij misschien ook goed is om (op termijn) een afspraak met een haptonoom te maken. Heeft iemand dat ooit gedaan/gehad?

20 uur geleden

Wat goed dat je hebt ontdekt dat een kleinere kleurplaat helpt. Misschien geeft dan in dezelfde trant makkelijke puzzels maken ook een beetje rust. Soms, als je teveel spanning in je lijf hebt, helpt het niet om naar ontspanning te zoeken, maar om dan juist te gaan schoonmaken (iets wat je normaal niet zo snel aanpakt, ik weet het, zit je niet op te wachten, maar geeft daarna extra voldoening en daarmee kan je je onrust ook een beetje kwijtraken) of sporten, dansen, dat soort dingen. Het is denk ik persoonlijk of zoiets helpt, maar als je je niet kunt ontspannen door rustige dingen te doen, kun je het altijd proberen. Hopelijk geven de boekentips je nog meer inzichten of ideeën. Of de POH, of straks de psy. 😊