22 Reacties
10 maanden geleden
Zowizo in het begin in een cosleeper. Omda die zolang in u baarmoeder heeft gezeten dicht biju. Weinig pasgeboren babies kunnen dan zonder de mama en hebben veel huid op huid contact nodig. Plus je bent zelf ook een pak geruster. Daarnaast ni vergeten da je juist bevallen bent en dus ni altijd in staat bent om rond te lopen en recht te staan vanwege de pijn of bv. Door een keizersnede.. als je dan naar een andere kamer moet gaan, is het dubbel zo heftig en ben je ook gewoon klaarwakker.. als alles goed loopt, kan je nog altijd proberen om ze apart te laten slapen. Ze moeten int begin ook om de 2 uur eten.. dan wil ik toch ook gewoon de baby kunnen nemen en naast mij leggen hoor 😊
10 maanden geleden
Sluit me aan bij de mamas hierboven. Volgens chatGPT:
Veiligheidsgevoel en hechting: Het dichtbij slapen van de ouders geeft de baby een gevoel van veiligheid en geborgenheid, wat de ontwikkeling van een veilige hechting bevordert.
OEIIKGROEI.NL
Regulatie van ademhaling en hartslag: Samen slapen helpt pasgeboren baby's bij het reguleren van hun ademhaling en hartslag, wat bijdraagt aan een stabiele fysiologische ontwikkeling.
ZWANGERENPORTAAL.NL
Gemak bij nachtelijke voedingen: Vooral voor moeders die borstvoeding geven, maakt co-sleeping het eenvoudiger om 's nachts te voeden zonder het bed te hoeven verlaten, wat de slaaponderbrekingen minimaliseert.
BABY-WERELD.NL
Betere slaapkwaliteit: Baby's die samen met hun ouders slapen, vallen sneller in slaap en hebben een betere slaapkwaliteit door de nabijheid en het directe contact.
OEIIKGROEI.NL
Verminderd risico op wiegendood: Het delen van dezelfde kamer, maar niet hetzelfde bed, kan het risico op wiegendood verminderen.
KINDENGEZIN.BE
Het is essentieel om co-sleeping op een veilige manier te benaderen. Het gebruik van een co-sleeper, een speciaal bedje dat aan het ouderlijk bed grenst, kan hierbij helpen. Dit stelt de baby in staat om dicht bij de ouders te zijn, terwijl hij toch een eigen, veilige slaapruimte heeft.
24BABY.NL
Let op dat samen in hetzelfde bed slapen risico's met zich mee kan brengen, zoals verstikking of oververhitting. Daarom wordt vaak aangeraden om de baby in een eigen bedje op de kamer van de ouders te laten slapen.
KINDENGEZIN.BE
Door aandacht te besteden aan veilige slaapomstandigheden, kunnen zowel de voordelen van co-sleeping worden benut als de risico's worden geminimaliseerd.
10 maanden geleden
Thanks voor jullie reacties! Ik vroeg alleen niet echt advies over wel/niet op onze kamer maar meer hoe je het aan zou pakken als je de baby maar kort op je slaapkamer wil. Ik weet nu zelf niet hoe lang ik het ga willen (sowieso vanaf de geboorte, maar weet niet hoe lang).
Zijn er mensen met ervaring of koopt echt iedereen een wiegje? Of zijn er mensen die een andere oplossing voorzien hebben?
10 maanden geleden
Reactie op Marieke Slth
Thanks voor jullie reacties! Ik vroeg alleen niet echt advies over wel/niet ...
Wij hadden een babybedje van IKEA met 1 zijkant eraf en dan op de hoogste stand. Zo was het een cosleeper maar kon het nadien ook nog als losstaand bedje gebruikt worden. Nu hebben we een echte cosleeper voorzien voor de baby. Nadien zal het wss terug een Ikea bedje worden.
10 maanden geleden
Wij hebben ook getwijfeld maar uiteindelijk 2ehands toch een cosleeper gehaald. Je kan natuurlijk ook het bedje of de ligmand van de kinderwagen gebruiken maar dat lijkt me zelf ook niet heel handig eigenlijk
10 maanden geleden
Wij hebben ook een tweedehands co-sleeper gekocht. Maar ik heb ook gezien op youtube bij een amerikaanse mama dat ze gewoon een normaal babybedje op de kamer gezet hadden, ook met de gedachte dat de baby dan minder transitie problemen zou hebben, dus als je slaapkamer groot genoeg is zou je die optie ook kunnen overwegen
10 maanden geleden
Wij hebben een co-sleeper die je kan verstellen op verschillende hoogten. Zo kan je deze ook aan het hoofdje bv een stand hoger zetten dan aan de voetjes waardoor de baby minder last heeft van reflux. Dit heeft bij ons eerste kindje enorm geholpen. Zij heeft er heel goed in geslapen. Wij zijn van plan om dit opnieuw tot 6 maanden te doen. Als je kijkt voor een co-sleeper is het ook wel handig om onderaan een vakje te hebben waar je wat gerief in kwijt kan. Dat vonden wij vooral handig bij de nachtvoedingen.
10 maanden geleden
Reactie op Selinavdd
Wij hebben een co sleeper 2dehands gekocht. Ze gaat bij ons liggen op de ka ...
Ik ben hier ook volledig mee eens. ☺️
Voor alle mama’s: aub vergeet niet dat ons kindje 9maand lang in onze buik is en het ook nieuw zal zijn en wennen worden dat die plots op de wereld te komen staan en nood hebben aan hun mama naast hun, geur, geluid, gevoel…. Als je die al de eerste maanden ver van je bed zet gaat dat echt moeilijk zijn voor je babytje… neem die co sleeper en probeer het paar maand uit. Baby’s leren het niet de eerste maanden om al appart te slapen… ze hebben ons als mama dichtbij nodig.
Ik ga ook absoluut voor de co sleeper sowieso 6maandjes. ❤️🥰
10 maanden geleden
Wat je ook kan doen als je het zonde vindt om een co-sleeper of wiegje aan te kopen voor korte tijd is een co-sleeper huren. Een vriendin had me verteld dat zij dat deden. Ben er ook over aan het nadenken om dat te doen.
10 maanden geleden
Reactie op Marieke Slth
Thanks voor jullie reacties! Ik vroeg alleen niet echt advies over wel/niet ...
Ik zal de zijkant van m’n bedje losmaken en aan m’n bed bevestigen. Veilig zodat m’n baby’tje niet tussen de matrassen kan vallen. Hetzelfde systeem als een co sleeper eigenlijk. Maar we maken het van zijn bedje
Wij kopen ook geen co sleper
10 maanden geleden
Vrienden van ons hadden de baby's na 1 week ookal op eigen kamer liggen. Dit willen wij ook gaan doen. Ik heb er niks aan dat het kind dadelijk gewend is om bij ons te liggen🙈 en bovendien is wiegendood iets dat niet bij elk kind voorkomt. Je voorkomt ook geen wiegendood omdat ze bij jou liggen... als ze wiegendood hebben kunnen ze dat ook bij jou krijgen..
Als je de juiste maatregelen neemt is het net zo veilig op eigen kamer als naast je..
Ik ben zelf bv een hele lichte slaper, elk kreuntjen of bewegingkje maakt me wakker en als ik zelf ook nog wat slaap wil hebben is dit de beste oplossing.. doen wat voor jou goed aanvoelt!
10 maanden geleden
Reactie op Ld4
Ik zal de zijkant van m’n bedje losmaken en aan m’n bed bevestigen. Veilig ...
Ik denk nu dat wij dit ook gaan doen. Al vind ik het huren ook wel een mooie optie!
10 maanden geleden
Ik koop een cosleeper tweedehands over van iemand die ik ken.
Ik heb geen exacte termijn van hoelang ik hem op de kamer wil houden bij ons maar ik wil wel als ik terug ga gaan werken, dat hij zich comfortabel voelt in zijn eigen kamertje.
Ik moet een dikke 4 maanden na de bevalling terug gaan werken dus ik denk dat ik hem max 3 maanden bij ons op de kamer zal houden. Beetje afhankelijk van hoe het allemaal zal verlopen en hoe hij zich voelt enz.
10 maanden geleden
Wij gaan ons baby’tje in het begin in een co sleeper in onze kamer laten slapen. Lijkt mij ook handiger met nachtvoedingen en borstvoeding. Na 5 maanden ga ik terug werken dus rond 3 maanden hoop ik de baby op zijn eigen kamertje te laten slapen.
10 maanden geleden
Wij kregen vandaag van de verloskundige nog een tip, om de bak van de kinderwagen te gebruiken naast het bed op twee stoelen. Deze kun je dan later ook in het kamerje in het wiegje zetten voordat ze daar vast gaan slapen en zo kunnen ze alvast wennen.