23 Reacties

één maand geleden

Hi! Op dit moment ben ik 5 weken zwanger en kolf ik fulltime voor mijn dochter van 9 maanden. Toevallig heb ik deze vraag ook gesteld in de facebook groep van fulltime koelvers en zij gaven aan dat de melkproductie afneemt in het eerste trimester en waarschijnlijk helemaal stopt in het tweede trimester. Dit omdat je lichaam colostrum moet gaan aanmaken voor de nieuwe baby, en borstvoeding en zwangerschap apart gewoon heel veel vragen van je lichaam. Ik merk dat mijn productie nu al wat afneemt. Ik heb zelf een grote vriezer voorraad en ben van plan dat aan mijn dochter te geven als de productie stopt. Je kan nu eventueel 1x per dag wat gaan kolven zodat je wat kan invriezen, als je dat fijn vindt.

één maand geleden

Hay hay, Ik heb 2 kinderen. Beide borstvoeding. Heb onze oudste gewoon door laten drinken tijdens de zwangerschap. Evt als er geen melk meer is kunnen ze droog drinken (zolang het je geen pijn doet 😉). Dan verleren ze de drinktechniek niet en kunnen ze daarna ook nog doordrinken aan de borst. Ik gaf wel de jongste eerst en daarna pas de oudste, zodat de jongste sowieso voldoende had. Later naar ieder een eigen borst overgegaan toen alles meer stabiel was

één maand geleden

Hi, ik geef ook nog borstvoeding maar heb van een arts begrepen dat dat niet heel slim is omdat het zo kan zijn dat de baby in de buik minder voeding krijgt en minder goed zal groeien. Nu ben ik daar een beetje bang van geworden..

één maand geleden

Reactie op Mrsr

Hi, ik geef ook nog borstvoeding maar heb van een arts begrepen dat dat nie ...
Volgens mij is dit incorrect, was dit een lactatie kundige? Hoe ik het heb begrepen is dat je lichaam prioriteit geeft aan 1) baby in de buik, 2) borstvoeding en 3) de moeder. Dus als de baby in de buik meer nodig heeft en je hebt niet genoeg bouwstoffen dan produceer je minder bv ( of stopt dit (tijdelijk)). Ik zal dit navragen als ik een afspraak heb met lactatie kundige.

één maand geleden

Reactie op Mary999

Volgens mij is dit incorrect, was dit een lactatie kundige? Hoe ik het heb ...
Dit is idd ook wat ik begrepen heb 👍

één maand geleden

Reactie op Mary999

Volgens mij is dit incorrect, was dit een lactatie kundige? Hoe ik het heb ...
Dit is inderdaad ook wat ik ervan heb begrepen en dit staat als het goed is ook op de website van LLL. Ik ben benieuwd als je meer weet na het gesprek met de lactatiekundige!

één maand geleden

Reactie op Mary999

Volgens mij is dit incorrect, was dit een lactatie kundige? Hoe ik het heb ...
Graag, zou je het mij kunnen laten weten? Ik had dit namelijk ook begrepen van de verloskundige..

één maand geleden

Even een stomme vraag maar ze zeggen toch als je borstvoeding geeft je niet zwanger kan worden😂

één maand geleden

Reactie op Asilahfelitcia

Even een stomme vraag maar ze zeggen toch als je borstvoeding geeft je niet ...
Hahaha jawel hoor! Dat is een fabel x

één maand geleden

Heel frequent voeden, zoals in het begin, zorgt dat de hormonen die de cyclus regelen nog niet terug in ritme komen. Daardoor kan de menstruatie en dus eisprong en kans op zwangerschap uitblijven. Ook al is de kans dan misschien kleiner, het kan alsnog gebeuren! 😉

één maand geleden

Ik volg!

één maand geleden

Ik volg ook!

één maand geleden

Hoi Mary, ik ben zelf ook zwanger van ons tweede kindje en geef nog borstvoeding aan onze oudste van 21 maanden. Ik geef momenteel alleen nog in de avond en nacht borstvoeding. Er zijn momenten dat ik er even geen puf voor heb. We bieden hem dan een flesje melk(geit) aan als alternatief. Daarnaast hou ik naast het voeden ook een flesje melk bij de hand, mocht hij te weinig krijgen en nog wat extra willen drinken. Ik heb namelijk het idee dat mijn productie wel wat minder is.Tot nu toe werkt dit prima. Ik merk wel dat mijn borsten gevoeliger worden waardoor het aanhappen wat pijnlijker wordt.

één maand geleden

Ik laat het aan me zoontje over En bekijk het voor mezelf per dag

één maand geleden

Ik ben morgen 5 weken zwanger en geef mijn dochter van bijna 3 jaar nog borstvoeding. Ik merk ook dat de productie af neemt. Ze is nu ook ziekjes, dan drinkt ze altijd meer. Maar nu komt ze vaak maar wil ze snel daarna toch iets anders drinken. Heb zo'n vermoeden dat deze zwangerschap gaat zorgen dat wij stoppen met de borstvoeding.

één maand geleden

Hoi allemaal, ik heb advies gevraagd aan een lactatiekundige en zij gaf inderdaad aan dat de baby in de buik voorrang krijgt. Hierdoor kan je productie afnemen, maar in de melk die je nog geeft zitten alsnog alle antistoffen die je anders in meer melk zou afgeven aan je kindje (heel wonderlijk hoe dit werkt). Dus ook met kleine hoeveelheden of minder voedingen heeft je kindje er nog profijt van. Mijn zoontje eet ook heel goed vast voedsel dus ik maak me niet druk dat hij te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Wij eten zelf plantaardig en mijn zoontje krijgt nu af en toe opvolgmelk van alpro (soja) als ik er niet ben / weinig heb gekolfd. Ze gaf ook aan dat als het kindje er straks is dat de baby dan eerst drinkt en daarna pas de peuter/dreumes. Op den duur kun je ook kiezen om 1 borst per kind te hebben. De melk past zich aan aan het jongste kind.

één maand geleden

Hoe verloopt het voeden bij jullie? Mijn zoontje drinkt nog enkel 's ochtends en 's avonds maar momenteel vindt ik het wel enorm lastig, mijn tepels zijn zó gevoelig nu en hij houdt ervan om eraan te prutsen. Tot mijn frustratie aan toe momenteel 🫠

één maand geleden

Reactie op Maddie95

Hoe verloopt het voeden bij jullie? Mijn zoontje drinkt nog enkel 's ochten ...
Dit keer zo goed als nergens last van Maar weet van vorige keer dat ik geregeld op me tanden moest bijten Maar kwam en ging en na een korte tijd was het zo goed als normaal en weer te doen zoals anders

25 dagen geleden

Ik voed onze jongste van net 1 jaar ook nog. Deze week wat issues met mijn productie maar: zelf ziek, ziek kind, erg druk gehad, moe en dus net zwanger. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik ga voor 'go with the flow'

6 dagen geleden

Nog meer mama's die last hebben van borstvoedingsaversie sinds de zwangerschap? Ik weet niet waar te beginnen maar ik kan het niet meer, dat geprul aan mijn tepels en als hij drinkt zijn ze zo gevoelig. Ik weet dat het voor mijn zoontje echt nog een must is want het is natuurlijk fijn om zo in slaap te vallen, hij krijgt 's ochtends en 's avonds en is 2.5j, maar ik kan het niet meer. Ik wordt er zo gefrustreerd van 🥺